achterbank leuning demonteren

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Jerremy
forum-gebruiker

achterbank leuning demonteren

Bericht door Jerremy »

Hallo, ik wilde vandaag me achterbank leuning demonteren, maar het is niet gelukt helaas.
Kom er niet helemaal uit hoe dat nou zit met die zwarte metalen steun, in het midden op de bodem waar de 2 rughelftdelen aanzitten.
Hier zitten 2 inwendige torx bouten in, en een plaatje voor de gordels met 6-kant 21.
Alle 3 los gedraaid, waarbij er helaas een bout met torx afbrak :| Maar nou komt die plaat dus niet los. Het lijkt erop of die van onderaf de auto
nog vastzit ofzo ? Had even niet de middelen bij de hand om onder de auto te komen, maar doe ik het wel goed, moet die plaat wel los, of moet 't op een
andere manier ?

Het gaat overigens om een 3 deurs wagen van '97

Dank, groetjes, Jeroen.
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,

Re: achterbank leuning demonteren

Bericht door Bart(astra) »

Als je de torx boutjes los hebt (2 per deel) zou hij in het midden los moeten zijn.

...is wat ik me herinner
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door oenatje »

je moet het stof aan de achterkant van de rugleuning beetje omhooghalen en daar losdraaien. dus zwart plaatje blijft in de auto zitten.
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003

Bericht door Roy 2.0 16v »

oenatje schreef:je moet het stof aan de achterkant van de rugleuning beetje omhooghalen en daar losdraaien. dus zwart plaatje blijft in de auto zitten.
eigelijk kun je daar al niet omheen als je toch bezig bent, aangezien dat een centimeter van de andere torx zit
je ziet al een soort knik/cheurlijntje in het hoekje van die grijze bekleding. die bouten zitten inderdaad aardig vast
Maar wat ben je van plan zonder achterbank ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Jerremy
forum-gebruiker

Bericht door Jerremy »

Achterbank blijft gewoon, maar wilde even wat proberen met leuning van bank met armsteun, gewoon even passen, van'n station, maar dacht haal 'even' op 'n Zondag-middag die leuning eruit.
Maar heb vanochtend met een kennis bij die bij de dealer werkt gesproken, en die had even in wat naslagwerken gekeken, maar er zijn blijkbaar toch 2 verschillende typen. Details volgen nog van hem over hoe te demonteren.
Hij zei dat iig de bodem beugel er niet uithoeft.. Heb al even weer gekeken, maar lijkt er idd op dat in het midden los gehaald moeten worden dmv. 6 kant moer aan beide delen.
Nog foto's van situatie terplaatse;
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door oenatje »

die 2 torx op de 4de foto moet je losdraaien.
en idd die beugel blijft in de auto zoals ik al zei :D
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door The Undertaker »

Jeroen, achterbank van een station gaat niet passen, deze is anders dan de 3/5-deurs
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door oenatje »

wat is het verschil dan?
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Voor zover ik weet zijn de stalen frames (achterplaten) anders, er word in EPC onderscheid gemaakt hiertussen (saloon/hatchback en de station).
Jerremy
forum-gebruiker

Bericht door Jerremy »

Heren, dank voor uw reactie !
Ronald; ja dat klopt idd, die krijg en had ik ook los, en die hoek beugel (die kan draaien) blijft zitten.
Maar waar 't mij omgaat, is hoe ik de leuning delen los krijg van de beugel te zien op foto 1, 2, 5 en 6

Robert; o.k. dat wist ik niet. Had nl. gehoord dat uitwisselbaar wel zou zijn, of dat iig wel zou passen.
Dacht probeer 't gewoon even, met oog ook op wellicht toekomstig projectje. Maar goed, zal nu toch wel die
bout moeten vervangen die ik heb afgebroken. Heb 'm al uitgeboord, nu nog tappen en een andere erin,
en afwachten tot wat aanvullende info van me maat bij de dealer krijg. Die had uitgezocht dat er
2 verschillende bevestigings typen zijn van a.bank leuning in Astra F.

thanks,
Greetz,
Jeroen.
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,

Bericht door Bart(astra) »

je kan anders toch die beugel van de bodem losschroeven en het geheel eruit halen

dan zie je misschien wat meer
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
RedBill
Beheerder
Beheerder
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Afbeelding
Als je de twee torx op deze foto los hebt bij alle steuntjes moeten de bankdelen gewoon los gaan. Kan soms nog een beetje blijven "kleven", maar meer is niet nodig voor het demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Jerremy
forum-gebruiker

Bericht door Jerremy »

RedBill, ja klopt, maar de foto's van jouw (als hieronder) laten zien dat in het midden (dus op de steun voor de 2 leuninghelfden bijelkaar zitten) er ook een beugeltje zit
met 2 boutjes per leuning deel, echter bij mij is dit dus niet het geval ! (zie mijn foto foto hieronder) als ik aan de buiten zijde van de leuning delen het los haal, zit het
in het midden nog steeds vast, en krijg ik ze er niet uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/quote]
Jerremy
forum-gebruiker

Bericht door Jerremy »

Bart(astra) schreef:je kan anders toch die beugel van de bodem losschroeven en het geheel eruit halen

dan zie je misschien wat meer
Heb ik geprobeerd, 2 torxen los, 6-kant 21 die gordelhouder ook vastzet, beugel kom niet los..
Er lijkt nog een bout in te zitten met gladde/blinde kop, met waarschijnlijk een moer onder de auto. Maar had de middelen niet afgelopen weekend om onder de auto
te komen.
RedBill
Beheerder
Beheerder
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Kun je de achterleuning zijdelings uit de middensteun schuiven? (dus de buitenkanten losschroeven en vervolgens de leuning opzij schuiven?)

Heb je wat aan deze foto van Wesley? Weet niet zeker of dit van de achterbank is, maar in het projectentopic heeft hij zijn achterbank er wel uit, ook een tailgate.
Afbeelding
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Aan de zijde van het 1/3e deel (dus niet het deel met armleuning) zit achter de foam een moer, deze losmaken en dan kan je het 2/3e deel er uit halen.

Afbeelding
Plaats reactie