Olieverbruik

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

Ik heb een probleempje met mn crossauto. Het gaat om een Astra f uit 95 met x16xel motor.

Afgelopen zaterdag weer een cross gehad. Tijdens het crossen begon de auto flink olie te verbruiken. Heel de baan hing blauw :lol: Nu ben ik vandaag begonnen met de inlaat te demonteren. Nadat ik het gietijzeren deel tussen de gasklep en het inlaatspruitstuk verwijderd had zag ik gelijk dat de inlaat van de 1e cilinder extreem vuil was. Bij de gasklep aangekomen zag ik dat er zelfs een plasje olie op stond. Ik vermoed dat er een klep of klepsteelrubber kapot is. Hebben jullie nog andere ideeën?

Ook ben ik nog een onderdeel tegen gekomen waar ik de naam niet van weet en de functie ook niet. Het is een kunstof cilinder met 3 slangen aan. Het zit aan de bijrijderskant achter het voorspatscherm. Wie weet wat dat voor onderdeel het is en de functie?

Bvd, Dennis
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Olieverbruik

Bericht door Bart(astra) »

dat is het koolstoffilter voor de benzinedampen
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Laagvlieger »

Er is een serie X16XE(L)'s met hoog olieverbruik door slechte zuigerveren.
Misschien is dit er ook een.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

@ Bart bedankt, kan ik dit er afgooien?
@Laagvlieger door slechte zuigerveren kan de olie tog niet tot in de inlaat lopen?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Olieverbruik

Bericht door Laagvlieger »

Ow jawel hoor.
Weet het fijne niet van dat zuigerverenverhaal (zou ik dan moeten opzoeken) maar als door slechte veren de carterdruk omhoog gaat dan krijg je het via de carterventilatie in je inlaat.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

Ok als er weer eens een ogenblik tijd is zal ik de boel verder uitelkaar halen. Was zoizo al van plan om de caterventilatie niet meer op de inlaat aan te sluiten.
Gebruikersavatar
wim-v6
forum-gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:16
Locatie: Ergens achteraf in Zuid Holland

Re: Olieverbruik

Bericht door wim-v6 »

Laagvlieger schreef:Er is een serie X16XE(L)'s met hoog olieverbruik door slechte zuigerveren.
Misschien is dit er ook een.

Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.



Mijn X16XE 1998 is ook aan het overlijden trouwens!!.

deze loopt zelfs op 3 a 3,5 cilinder als oliepeil op MIN staat ivm Compressie te kort op 3e cilinder, en dat is dan ook de grootste oliestoker van de 4 cilinders.

Willem
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

wim-v6 schreef:
Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.
Ja die inlaat op het kleppendeksel is ook niet alles.

Het motertje wordt wel behoorlijk gemarteld ja maar ik rij gewoon met het orginele luchtfilter. Het motertje moet nog 2 wedstrijden mee dus dat moet wel lukken denk ik.
Gebruikersavatar
wim-v6
forum-gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:16
Locatie: Ergens achteraf in Zuid Holland

Re: Olieverbruik

Bericht door wim-v6 »

Dennis_dB schreef:
wim-v6 schreef:
Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.
Ja die inlaat op het kleppendeksel is ook niet alles.

Het motertje wordt wel behoorlijk gemarteld ja maar ik rij gewoon met het orginele luchtfilter. Het motertje moet nog 2 wedstrijden mee dus dat moet wel lukken denk ik.

Haha, ik hoop het, denk de mijne niet meer uitgelaten hoeft te worden in duitsland, dan is ie echt over denk ik zo...

willem
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Olieverbruik

Bericht door Roy 2.0 16v »

crossen? was je nog in oosterblokker afgelopen zondag ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

Nee hoor ik rij alleen in Zeeland. De wedstrijden van Stichting Autocross Zeeland en van Stichting Auto en Motor sport Eindewege.
Antonyz
forum-gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 00:17
Auto('s): Opel Astra F GSI C20LET, Opel Zafira, Mercedes 207 D '86
Locatie: Heerlen

Re: Olieverbruik

Bericht door Antonyz »

Olieverbruik een liter, dan haal de blok maar uit mekaar.
XEV's hebben een groot probleem, de zuigers zijn van een erg slechte kwaliteit.
Vervang de zuigers voor die van een oude type XE, samen met de drijfstangen van de XE, nieuwe veren, cilinders glasbreken en hij is weer goed.
Is slecht nieuws, maar dat is de enige oorzaak van zo'n hoog olieverbruik.
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: Olieverbruik

Bericht door Dennis_dB »

Het is een XEL en geen XEV maar ik ga geen andere zuigers steken. Dan kan ik makkelijker van de winter weer een andetje kopen voor bijna niks en dan weer leegtrekken. Dat is een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
wim-v6
forum-gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:16
Locatie: Ergens achteraf in Zuid Holland

Re: Olieverbruik

Bericht door wim-v6 »

Antonyz schreef:Olieverbruik een liter, dan haal de blok maar uit mekaar.
XEV's hebben een groot probleem, de zuigers zijn van een erg slechte kwaliteit.
Vervang de zuigers voor die van een oude type XE, samen met de drijfstangen van de XE, nieuwe veren, cilinders glasbreken en hij is weer goed.
Is slecht nieuws, maar dat is de enige oorzaak van zo'n hoog olieverbruik.

Tja, ik heb VEEL meer XEV's gezien die 250.000km + gereden hebben zonder grote zuiger problemen, dan die met weinig km's door versleten of kapotte zuigers gewisseld moeten worden, denk dat het woord slecht ook wel weer een te groot word is!!!!

Dit geld eerder voor de smallblock 16V blokkies als voor de C18XE-L / X18XE / X20XEV motoren

willem
Plaats reactie