Thermostaat vervangen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Hallo allemaal,

Ik moet deze week even mijn thermostaat vervangen en ik heb nog even wat laatste tips nodig. Want ik moet daarbij ook mijn koelvloeistof reservoir vervangen en zoveel mogelijk koelvloeistof vervangen.
Ik weet hoe de thermostaat vervangen moet worden maar ik heb wat info nodig eromheen.
1. Hoe krijg ik het systeem zo leeg mogelijk?
2. En om weer bij te vullen moet je denk eerst reservoir volgooien dan motor laten lopen en daarna weer even bijvullen zoveel als nodig is.
3. Tot waar moet het reservoir gevuld worden? Er zit zo een verdikking in dus ik denk tot daar maar weet het niet zeker/

Ik hoor het graag
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door chris1508 »

1. onderste slang van de radiateur er af halen

2. ja precies. je thermostaat moet open gaan. en dan kun je elke keer bijvullen.
let op met onluchtings nippels, weet zo niet of die ook een astra zit???

3. ja tot daar XD

waarom vervang je trouwens je thermostaat?? warm loop problemen??
GSI 2.5 24v
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Ok daar kan ik in ieder geval wat mee. De onderste slang, is dat de dikke retourslang? of zit er eentje nog lager (als ik goed heb gekeken niet).

En ik weet niet zeker of dit een goede manier is maar om het systeem goed leeg te krijgen kan je dan na het loskoppelen van de slang even de motor laten draaien zodat hij leegpompt?
Nog als laatste hoeveel vloeistof gaat er ongeveer in? Kan ik er even rekening mee houden met aanschaffen.

En ik vervang hem omdat ik zo goed als zeker weet dat hij open blijft staan. Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
Astra GSI C20XE
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door pascal1109 »

Roy GSI schreef:Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
Hoe warm wordt hij dan? Net onder de 90 graden is prima hoor, zeker met dat recente koude weer.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door chris1508 »

ik zou eerst het reservoir vervangen.

doordat de vloeistof zijn druk kwijt kan word hij ook veel minder snel warm.

laat de auto maar is een tijd stationair lopen dan staat hij op 90 graden. anders ook even de 2 tempratuur sensoren vervangen. een van de twee was kapot dus maar 2 nieuwe ingedraaid en werkte weer perfect.

en zoals pascal al zei. het is erg koud buiten nou. als je gaat rijden met die koude lucht door je radiateur is niet zo gek dat het erg lang duurt.

de dikke slang iid die zover mogelijk onderaan zit.

chris
GSI 2.5 24v
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

Roy GSI schreef:Ok daar kan ik in ieder geval wat mee. De onderste slang, is dat de dikke retourslang? of zit er eentje nog lager (als ik goed heb gekeken niet).

En ik weet niet zeker of dit een goede manier is maar om het systeem goed leeg te krijgen kan je dan na het loskoppelen van de slang even de motor laten draaien zodat hij leegpompt?
Nog als laatste hoeveel vloeistof gaat er ongeveer in? Kan ik er even rekening mee houden met aanschaffen.

En ik vervang hem omdat ik zo goed als zeker weet dat hij open blijft staan. Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.


motor laten draaien om leeg te pompen is geen goed idee, het helpt amper en je waterpomp droog ratelen is niet goed.
wat je nog wel kan doen, is het syteem doorspoelen met de tuinslang erin ( serieus )

maargoed, ik zou het systeem niet doorspoelen als je oude koelwater nog redelijk normaal lijkt.

onderste radiateurslang los en er komt zo'n 4 liter uit ( dacht ik )

ondanks dat het buiten koud is, mijnes staat evengoed binnen een kwartiertje op de 90 graden
het zou ook nog kunnen dat je sensor stuk is he, kost nieuw rond de 20,- en zit ook bij je thermostaat, met 1 blauwe draad eraan.

simpel en bijna leuk klusje omdat het goed te doen is, succes !
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Nou mijn temperatuur komt tot het eerste streepje en niet verder. Dat is dus niet net onder de 90. Ik heb de thermostaat al thuis liggen dus ik vervang hem gewoon. Maar een andere symptoom is ook dat de kachel niet heet wordt. Dat duidt volgens mij ook op een niet goed werkende thermostaat!

@ roy 2.0 16v
Dan pomp ik hem niet leeg. Koelvloeistof is idd nog aardig goed. Dacht meer als ik toch bezig ben doe ik dat er ook wel bij. Maar ik houd het wel even bij thermostaat en reservoir.

Alleen die dikke slang zit nog vrij hoog eigenlijk op de radiateur. Dan blijft er dus gewoon een deel vloeistof in de radiateur zitten? Is geen probleem maar wil wel de goede slang hebben natuurlijk :D

Voor de rest bedankt voor de info.
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

je kachelslangen of radiateurtje kan ook verstopt zitten he
maar in jouw geval denk ik niet, omdat je dashboord metertje ook niet erg hoog komt

koelslangen, wat je tegenkom onder je auto kun je zonder problemen loshalen
het is vaak toch maar een slangeklem en simpel te doen
dus krik die auto op, pak een emmer en schroevendraaier en je hebt in 5 minuten de slangen los en een volle emmer

als je ermee begint vind je het waarschijnlijk zo makkelijk dat je zonder problemen binnen 3 kwartier klaar bent

gewoon beginnen 8) good luck!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Gaat helemaal goed komen. Bedankt :D
Astra GSI C20XE
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door pascal1109 »

Roy GSI schreef:Nou mijn temperatuur komt tot het eerste streepje en niet verder. Dat is dus niet net onder de 90.
Niets aan de hand dus ;)
Mijn C20XE komt ook net niet op de 90 graden. Bij de V6 stond de wijzer zelfs nog iets verder onder het eerste streepje (toen het 0 of kouder was), maar ook daar is de thermostaat niet kapot (wat ik dus wel dacht eerst).
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Eeste streepje ligt toch beduidend lager. Mijn wijzer ligt in ieder geval net boven de naald iets boven het blauwe blokje. En de 90 graden ligt netjes in het midden. Dus dat is niet mooi warm.
Als hij er net onder had gezeten was het geen probleem maar hij ligt er nu wel een eind vandaan. Ik weet voor 99% zeker dat de thermostaat kapot is.
En ik heb een mooie originele van Opel dus die ga ik er denk ik morgen ingooien als het weer een beetje meezit.
Astra GSI C20XE
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door pascal1109 »

Nou, ben benieuwd naar het resultaat dan.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Ik zal het laten weten zodra hij erin zit
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Oh ja, een astra ontlucht zelf als het goed is toch?
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

ja,
ik hoefde bij verversen eigenlijk niks meer bij te vullen na een proefrondje, misschien een slokje
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Nou het is gelukt. Kon geen betere dag verzinnen denk ik want het zonnetje schijnt fijn hier.
Was dus idd de thermostaat. Zag niet zo één twee drie wat er mis was met de oude maar nu de nieuwe erin zit wordt hij gewoon netjes warm en ik voelde ook aan de radiateur buizen dat hij na een tijdje open ging. Helemaal goed dus.
Reservoir was zoals gezegd ook vervangen. Nou lek ik in ieder geval geen vloeistof meer.
Alsnog bedankt voor de info allemaal. Heb er weer wat van geleerd.
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy 2.0 16v »

mooi, goed nieuws!

metertje op dash gaat weer hoger neem ik aan
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Roy GSI
forum-gebruiker
Berichten: 434
Lid geworden op: 31 dec 2009 15:40
Locatie: IJmuiden

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door Roy GSI »

Roy 2.0 16v schreef:mooi, goed nieuws!

metertje op dash gaat weer hoger neem ik aan
Yep. Mooi rond de 90 graden. Had hem net heel lang laten draaien dus stond net iets erboven. Daarvoor net iets eronder. Helemaal goed dus.
Astra GSI C20XE
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Thermostaat vervangen

Bericht door pascal1109 »

Mooi werk dan!
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Plaats reactie