De Astra GSI 16v is standaard geleverd met een stabilisatorstang voor en achter. Omdat mijn auto zo enorm overhelt en ik veel circuit rijd, ben ik op zoek gegaan naar dikkere stabilisatorstangen. Deze zijn gewoon nergens te krijgen (ik rij met gele Koni's en onbekendmerk verlagingsveren).
Bij het zoeken naar Powerflex rubbers om de rubbers waarin de standaard Opel-stabilisatorstangen te vervangen, kwam ik er achter dat de Astra's met 3 verschillende types stangen zijn uitgerust voor, en 2 achter;
Voor: 20 - 22 - 24 mm
Achter: 15 - 20 mm
Aangezien ik een van de allereerste Astra's heb, ga ik er even van uit dat ik de dunste stangetjes heb (tevens is mijne een Duitse import). Ik meet het even op. Is er iemand die dat met een onderdelenboek of -programma kan uitzoeken, welke stangen bij welke bouwjaren horen?
Daarnaast is de achteras van een Astra F gelijk aan die van een Saab 900/9-3. Wellicht heeft Saab dikkere stabilisatorstangen gebruikt (op de zware diesel of de Viggen?). Dit wordt uitgezocht met hulp van Peter
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nog even dit (om het verschil tussen veerpootbruggen en stabilisatorstangen aan te geven); veerpootbruggen en "under-body braces" zijn voor het toevoegen van stijfheid aan de koets maar zorgen er niet voor dat de auto minder overhelt. Overhellen oplossen met kneiterharde dempers is absoluut niet de manier overigens.
Een stabilisatorstang zit met beide uiteindes vast aan de draagarmen. Omdat de draagarmen nu met elkaar verbonden zijn, kunnen ze moeilijker los van elkaar inveren. Daarom veren de draagarmen tegelijk in waardoor de auto niet meer overhelt. Zulke stangen kosten doorgaans zo'n 250 euro.
Veerpootbrug (boven):
![Afbeelding](http://www.carfantasy.nl/images/33467_0.jpg)
Effect van hardere rubbers:
![Afbeelding](https://pontiworld.com.au/energysusp/images/AdvertSwaybarSwing.jpg)
Stabilisatorstang:
![Afbeelding](http://i40.tinypic.com/166x7w6.jpg)