wie weet welk merk dit spruitstuk is? 4-1 advies graag...

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

wie weet welk merk dit spruitstuk is? 4-1 advies graag...

Bericht door QuerulouS »

Hallo,

ik kan van iemand een spruitstuk overnemen voor de C2.0ne astra.. de info. die hij mij gegeven heeft is dat het een groep A uitlaat van RVS is.

kan iemand dit bevestigen aan eventuele kenmerken op de foto?

Afbeelding



EDIT: ik had niet goed gekeken naar de advertentie, het gaat dus om een 4-1 spruitstuk, is dit aan te raden op een c20ne met een lexmaul inlaatspruitstuk>?
Laatst gewijzigd door QuerulouS op 11 mar 2008 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
C20NE
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Ziet er in ieder geval professioneel uit...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

denk een c20xe met flens van c20ne lijkt het op...
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Theo Gsi schreef:denk een c20xe met flens van c20ne lijkt het op...
Nee, C20XE heeft geen bevestigingspuntjes op de pijpen, en heeft ook een andere buiging.
Bij het standaard XE spruitstuk komen uitlaatpoort 1 en 4 en 2 en 3 bij elkaar. Hier is het 1 en 2 en 3 en 4
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

hmm dan weet ik het ook niet
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

RedBill schreef:Ziet er in ieder geval professioneel uit...
die schroefverbindingen... is dat voor een hitte schild? en wanneer gebruik je nou eigelijk een hitteschild?
C20NE
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Hitteschild heeft twee functies. Bepaalde delen van de motorruimte afschermen van teveel stralingswarmte, en ledematen die bij warme motor in de motorruimte worden gestoken beschermen tegen rechtstreekse aanraking met het uitlaatspruitstuk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Bericht door Astrid_fahrer »

kan het niet toevallig een lexmaul zijn? ik zag er op marktplaats toevallig laatst eentje staan en die heeft volgens mij dezelfde vormen zoals de pijpen lopen op jouw foto. Wellicht staat er onder bij de aansluiting op de katalysator nog een typeplaatje op?
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Gebruikersavatar
BASS GSI
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 341
Lid geworden op: 13 okt 2004 20:10

Bericht door BASS GSI »

Moet inderdaad ergens een plaatje opstaan dan...

Had ook lexmaul op mijn 8v toen...
Maar daar zaten niet deze extra
bevestigingspunten op..
Als je naast je schoenen loopt, krijg je vieze sokken...
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Tis 100% geen Lex.. Lexmaul heeft 1 en 4 en 2 en 3 samen, en idd geen bevestigingspunten bovenop.

Foto van het andere einde bepaalt of het wel of geen groep A is..
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

Kan het met geen mogelijkheid een standaard spruitstuk (van bijv een vectra, of een ander type opel die passend is op de astra) zijn?



@Sounddragon
Sounddragon schreef:Tis 100% geen Lex.. Lexmaul heeft 1 en 4 en 2 en 3 samen, en idd geen bevestigingspunten bovenop.

Foto van het andere einde bepaalt of het wel of geen groep A is..
wat bedoel je met "foto van het andere einde bepaalt of het wel of geen groep a is"? heb je een voorbeeld foto?
C20NE
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Nou.. groep A is meestal 60+ mm, en dus zou er aan het andere eind van het spruitstuk een best gat zichtbaar moeten zijn :wink:
Als het een 'normaal' spruitstuk is, zit dat rond de 51 of 52 dacht ik zo even uit mijn hoofd :wink:

Ik heb evt wel een foto van mijn C20NE Lexmaul, maar dat is geen 'groep A', maar volgens het plaatje wat erop zit bij de flens naar de kat wél een echte Lexmaul :)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

jongens dit is een 4 naar 1 spruitstuk en kan van de firma Risse zijn voor zover ik weet hebben de bekende werken geen boutgaatjes.
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Is idd een 4 naar 1 Pk stuk als ik zo zie. Verder zegt me ook geen zak.
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

adriaan schreef:jongens dit is een 4 naar 1 spruitstuk en kan van de firma Risse zijn voor zover ik weet hebben de bekende werken geen boutgaatjes.
Is zoals ik kan zien ook niet van Risse...
Zou het van Risse Motorsport zijn, dan is het merk overigens Iresa.
Iresa gebruikt ook geen bevestigingspunten voor een hitteschild.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Tis een spaghetti.. als je een spaghetti spruitstuk wilt --->> kopen.. :wink:

LB welk merk het is :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

Als het een 4-2-1 is, en cilinder 1 en 2 komen bij elkaar (en 3 en 4 dus ook), en dan pas naar 1 gezamenlijke pijp. Niet kopen. Pulsdrukeffect werkt dan niet en dus jammer van je geld. Een goed 4-2-1 uitlaatspruitstuk, heeft 1 en 3 gezamenlijk en 2 en 4...
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

Sounddragon schreef:Nou.. groep A is meestal 60+ mm, en dus zou er aan het andere eind van het spruitstuk een best gat zichtbaar moeten zijn :wink:
Als het een 'normaal' spruitstuk is, zit dat rond de 51 of 52 dacht ik zo even uit mijn hoofd :wink:

Ik heb evt wel een foto van mijn C20NE Lexmaul, maar dat is geen 'groep A', maar volgens het plaatje wat erop zit bij de flens naar de kat wél een echte Lexmaul :)
Groep A is ook geen 60 mm uitlaatspruitstuk, dat is 60 mm tailpipe (dus vanaf je uitlaatspruitstuk naar achteren).
Een 2 liter uitlaatspruitstuk heeft ongeveer een diameter van 40 mm (afhankelijk van je kleptiming)
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Dat zei ik in een eerdere reply al: het groep A verhaal kan je meten aan het andere eind, en kun je niet zien aan de bovenkant :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

astra 1.8 schreef:Als het een 4-2-1 is, en cilinder 1 en 2 komen bij elkaar (en 3 en 4 dus ook), en dan pas naar 1 gezamenlijke pijp. Niet kopen. Pulsdrukeffect werkt dan niet en dus jammer van je geld. Een goed 4-2-1 uitlaatspruitstuk, heeft 1 en 3 gezamenlijk en 2 en 4...
bedankt voor je info, maar kan je me meer vertellen over een "Pulsdrukeffect"? heeft dat te maken met de timing van ontsteken in de cilinders?







EDIT: ik heb niet goed gelezen bij de advertentie..... Er staat namelijk dat het om een 4-1 spruitstuk gaat...... Dit gaat hem zeker niet worden toch jongens? :(

wat zijn hier de nadelen van? (heb wel een inlaatspruitstuk van lexmaul)
C20NE
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

4-1 spruitstuk zal meer vermogen geven, waar een 4-2-1 meer koppel geeft.

Nu vind ik een 4-1 vrij zinloos op een 8 klepper, omdat die hoog in toeren toch al weinig doet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

Stukje uit mn literatuurverslag 8)
Door een goede combinatie van klepoverlap, RAM-inductie en een op maat gemaakte uitlaat is er een vullingsgraad van 101% - 105% te behalen.

4 cilinder motor:
Bij de berekeningen en aansluitvolgordes op de collector(s) wordt er vanuit gegaan dat de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 is.

Bij een 4 cilinder motor zijn er 2 veel gebruikte mogelijkheden, namelijk een 4-2-1 uitlaatsysteem en een 4-1 uitlaatsysteem.
Een 4-1 uitlaatsysteem heeft het meeste effect, een nadeel van dit systeem is dat een dergelijke uitlaat meer ruimte nodig heeft (die er mischien niet is) en dat de powerband door deze uitlaat verkleint wordt.
Een 4-2-1 uitlaatsysteem geeft meer vermogen in het middentoeren gebied, maar het maximum vermogen kan 5% - 7% kleiner zijn als een 4-1 uitlaat.

De uitlaatgassnelheid is ongeveer 60 – 90 meter per seconde. Echter drukgolven door dit meter uitlaatgas bewegen zich met een snelheid van ongeveer 450 – 500 mt per seconde. Deze drukgolf ontstaat als het gas uit de cilinder stroomt door het openen van de uitlaatklep. De drukgolf gaat met de snelheid van het geluid richting het einde van de pijp, daar aangekomen dissipeert de drukgolf en er ontstaat een vacuumgolf die weer richting de cilinderkop gaat.
De kunst van een goede uitlaat is het bepalen van de lengte en diameter zodat deze vacuumgolf tijdens de klepoverlap weer terug bij de cilinder is.
Kleinere primaire diameter en kortere primaire pijpen zorgen ervoor dat piekvermogen bij een lager toerental komt te liggen.
Dus 4-1 uitlaat kan ook wel zo gemaakt worden dat het piekvermogen bij lager toerental komt te liggen, dit wordt echter bijna niet gedaan en bij een 8 klepper is dit ook vrij zinloos.
Het echte grote nadeel van een 4-1 uitlaat is dat er voordat het piekvermogen optreedt er een grote dip in je koppelkromme zit. Voordeel is hoger vermogen haalbaar als een 4-2-1...
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

ik kan het wel merken met de manta, hier zit nu een 4-2-1 spruitstuk op en heeft minder vermogen bovenin maar wel meer koppel gekregen, deze gaan we dus weer vervangen door een 4-1 verschil is echt te merken.

voor puur sprint gebruik en korte acceleratie is een 4-1 goed te gebruiken wil je mee voor het circuit gaan dan kan je beter een 4-2-1 pakken, tenminste dat is wat ze mij hebben gezegd en wat ik opmaak uit mijn ervaringen met spagettie op cih manta motoren
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
QuerulouS
forum-gebruiker
Berichten: 453
Lid geworden op: 25 apr 2007 00:12

Bericht door QuerulouS »

astra 1.8 schreef:Stukje uit mn literatuurverslag 8)


Kleinere primaire diameter en kortere primaire pijpen zorgen ervoor dat piekvermogen bij een lager toerental komt te liggen.
Dus 4-1 uitlaat kan ook wel zo gemaakt worden dat het piekvermogen bij lager toerental komt te liggen, dit wordt echter bijna niet gedaan en bij een 8 klepper is dit ook vrij zinloos.
Het echte grote nadeel van een 4-1 uitlaat is dat er voordat het piekvermogen optreedt er een grote dip in je koppelkromme zit. Voordeel is hoger vermogen haalbaar als een 4-2-1...
laatste vraag, kan het schade veroorzaken aan het blok als je een "goedkoop merk"4-1 spruitstuk monteert? of welk merk voldoet aan een groep a indicatie?

welk merk moet je absoluut niet nemen aan een 4-1?

prijs waarvoor ik hem kan overnemen is 150 euro. betreft een groep a rvs 4-1 spruitstuk (wat mij verteld is).

(ik vind het leuk om een beetje te proberen en te klussen aan me auto, maar wil geen schade veroorzaken aan me blok of andere delen.)


Mijn auto reageert op 4 duizend toeren nog een beetje extra dat voel je.
Of zal ik toch voor een Lexmaul 4-2-1 gaan???
C20NE
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

jouw motor heeft echt genoeg ingebouwde reserves om geen schade te krijgen van een verkeerd spruitstuk ;) dat kan alleen bij echte race motor die tot het uiterste getuned zijn.
de fiets is toch zo slecht niet.........
Plaats reactie