winterbanden

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

winterbanden

Bericht door mikejuhhh »

Nu het weer tijd word voor winterbanden zat ik een bietje te kijken en kwam ik een grappig setje velgen tegen, 15inch 7j et 26 en daar wou ik als winterband 165 55 15 op gooien maar die had een snelheidsindex van 160 dus dat is te weinig. nu ga ik denk ik voor de 175 50 15 aangezien je daar wel 210 mee mag rijden. maar nu de vraag, zou dit gaan passen onder een licht verlaagde astra?
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: winterbanden

Bericht door pascal1109 »

210 km/u in de sneeuw is ook niet echt een aanrader op winterbanden he :clown:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door RedBill »

Juiste maat voor de Astra zijn
175/60 R15 (maar dit is wel erg smal)
185/55 R15
195/55 R15
205/50 R15 (oorspronkelijke maar van de C20XE GSi's)

Bij andere maten gaat je teller wel heel veel afwijken.

De meeste banden zijn (nieuw) met meerdere snelheidscoderingen te krijgen. Zoek dus gewoon de juiste maat met de juiste codering. Of ben je bezig met tweedehands banden?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: winterbanden

Bericht door mikejuhhh »

Nee ik wil gewoon wa getrokken banden, ik vind die ballon banden 3x niks om eerlijk te zijn. Had nu ook al een setje 8j staal gevonden met 195 50 15 er op 1maand oud voor 450 euro maar dat is me momenteel te duur, ondanks het een nette prijs is al zeg ik het zelf.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: winterbanden

Bericht door Roy 2.0 16v »

Het begint nu weer te vriezen, elke ochtend ramen krabben
straks 2 maanden sneeuw en ijzel, slakkegang snelweg

en voor die 3 maandjes winter vind je banden met snelheid 160 km, te weinig :confused:

Hier in Nederland, of je staat in de file of je wordt geflitst :swear: en in de winter moet je al helemaal slalommen op de snelweg wegens uilen die 80 rijden.

Ook omdat je er niet gek veel aan uit wilt geven, heb je toch meer dan genoeg aan goede banden tot 160 km

maargoed dat moet je zelf weten :wink:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door RedBill »

Zelfs als je getrokken banden wilt moet je wielomtrek niet teveel afwijken en heb je dus bij 165 breedte zeker 165/60 R15 of 165/65 R15 nodig.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: winterbanden

Bericht door mikejuhhh »

Ik zou nu ook al gaan rijden met winterbanden hoor, en zo slecht is de weg nu nog niet echt moet ik zeggen. en zo veel wil ik er ook niet aan uit gaan geven, die banden kosten 70euro per stuk dus niets duurder als de normale band lijkt me.

Maar wat maakt de wielomtrek eigenlijk uit? behalve dat me teller dan niet meer klopt?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: winterbanden

Bericht door RedBill »

mikejuhhh schreef:Ik zou nu ook al gaan rijden met winterbanden hoor, en zo slecht is de weg nu nog niet echt moet ik zeggen. en zo veel wil ik er ook niet aan uit gaan geven, die banden kosten 70euro per stuk dus niets duurder als de normale band lijkt me.

Maar wat maakt de wielomtrek eigenlijk uit? behalve dat me teller dan niet meer klopt?
Het scheelt iets in je bodemvrijheid en kan invloed hebben op je grip.
Dat eerste is in de winter met veel sneeuw wel van invloed, zeker bij grote hoeveelheden, het tweede is juist waarom je op winterbanden wilt gaan rijden: om de grip ten opzichte van zomerbanden in de winter te vergroten.

En waarom de juiste snelheidscodering? Omdat je ook weleens bij 5 graden boven nul door Duitsland kunt rijden met die dingen en je dan misschien ook wel een keer gerust die 190 wilt kunnen aantikken. ;-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: winterbanden

Bericht door Bart(astra) »

Als je winterbanden "getrokken" gaat rijden, schiet je volgens mij je doel een beetje voorbij :shock: :roll:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: winterbanden

Bericht door mikejuhhh »

Ja maar ze zeggen toch ook altijd dat je winterbanden beter smal kunnen zijn al breed?
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: winterbanden

Bericht door Roy 2.0 16v »

Breedt of smal, zelf heb ik ze in de originele bandenmaat die bij de auto hoort.

Smal schijnt beter te zijn bij een vers pak sneeuw.

En op een ander forum waar ik via google op kom hebben ze er ook wat praat over
http://www.audiforum.nl/forum/onderstel ... -goed.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik merk altijd duidelijk het verschil tussen zomer en winterbanden in de vrieskou en ze mogen het wat mij betreft verplicht stellen..
Gebruikersavatar
Laserlite
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 31 mar 2011 23:12
Locatie: Daarzo!

Re: winterbanden

Bericht door Laserlite »

Bart(astra) schreef:Als je winterbanden "getrokken" gaat rijden, schiet je volgens mij je doel een beetje voorbij :shock: :roll:
Dat dacht ik dus ook. Als je het bij je zomerbanden doet ok, maar in de winter wil je toch neit met getrokken banden rijden?

Gewoon lekker 195/55/15 op originele waaiervelgen rijden 8) Just like me hahaha
Plaats reactie