Aankooptips

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Plaats reactie
Arnie
forum-gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:57

Aankooptips

Bericht door Arnie »

Hallo gsi rijders,

Zaterdag wil ik bij een gsi uit '92 kijken. Alleen heb ik geen idee waar ik allemaal op moet letten.

Zouden jullie mij kunnen helpen en de zwakke punten kunnen opnoemen?

Alvast bedankt!

Arnie
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Aankooptips

Bericht door The Undertaker »

Arnie schreef:Hallo gsi rijders,

Zaterdag wil ik bij een gsi uit '92 kijken. Alleen heb ik geen idee waar ik allemaal op moet letten.

Zouden jullie mij kunnen helpen en de zwakke punten kunnen opnoemen?

Alvast bedankt!

Arnie
Stel je gelijk even voor in het voorstel forum.

Punten: achterschermen, gedeelte achter tankklepje, dorpels (wat zo even snel in mij opkomt). Zorg dat je onder de auto kan kijken als het bij een garage is.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Aankooptips

Bericht door oenatje »

Carrosserie:
Let goed op roest!!! vooral op de volgende punten achterschermen, dorpels, rondom de tankdop en bij de achterlichten.
Een Astra met elektrische ramen heeft ook vaak scheurtjes in de raamstijl.

Druk op de tankdop & op het plaatwerk rond het achterwiel

roest bij de raamstijl

Motor:
-Veelvoorkomend!! vervuilde LFR c.q. stappenmotor waardoor hij niet mooi stationair draait, is zelf schoon te maken.
Heb je een C20XE motor? Dan moet je de slang volgen onderop je SFI bak dat is de slang naar de stappenmotor
Heb je een C18XE motor? Waar je luchtfilterbuis op zit dat is je gasklephuis, links hiervan zie je een 15cm lang clindertje dit is de stappenmotor.

Hieronder vindt je ook beschrijvingen om de stappenmotor en gasklephuis van een C18XE motor schoon te maken

-De C20XE en C20LET motoren kunnen nog weleens een gescheurde cilinderkop hebben, dit gaat dan wel vaak om de KS-Kolbenschmit cilinderkop. Dit scheuren gebeurt vaak tussen een Olie/waterkanaal.
Bij de Cosworth koppen komt dit niet voor.

-De thermostaat is ook vaak defect.

-GSi types van voor '93 kunnen nog weleens last hebben van een tikkende motor van de klepstoters.

-Lekke waterpomp komt vaak voor.

-Lichte olielekkage kan geen kwaad zogenaamde "zweten"

-Slecht starten door "verdroogde" bougiekabels

-Inhouden van de motor tijdens rijden of afslaan tijdens stationair gebruik wil nog weleens te maken hebben met aanzuigen van "valse" lucht oftwel warme lucht van de motor. Dit is vaak met gebruik van open lucht filters.
Monteer dan eens je orginele luchtfilerhuis.

-Probeer te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen, normaal wordt dit om de 60.000 km gedaan. Kan je een hoop geld schelen.

Transmissie:
-Komt vaak voor, slecht schakelen vooral in de eerste versnellingen.
Vaak moet er dan een pinnetje worden vervangen

Onderstel:
-Komt vaak voor, het afbreken van het uiteinde van de stabilisatiestang (voor) is eventueel zelf te doen(met juiste gereedschap) , een uiteinde kost zo'n 15,- euro.

Interieur:
-Dashboard en zijpanelen willen nog weleens kraken/trillen. Bij de zijpanelen is dit eventueel op te lossen met rubbertjes achter de zijpanelen.

-Alarmlicht knop in de middenconsole zitten nog weleens los.

Algemene tips:

Bedenk goed wat je wilt. Een Astra GSi is oorspronkelijk geleverd met 4 typen motoren. Elke uitvoering heeft zijn voor- en nadelen.

2 liter 8V (C20NE) motor, 115 Pk --> Loeisterk, betrouwbaar, goedkoopst in onderhoud van de GSi motoren
2 liter 16V (C20XE) motor, 150 Pk --> Felle motor, krachtigste blok dat in de GSi geleverd is, geweldige snelheidsbeleving. Absoluut de beste motor voor de GSi. Nadeel: onderhoud is aanzienlijk duurder dan de C20NE.
1.8 liter 16V (C18XE) motor, 125 Pk --> Felle motor, iets minder krachtig dan de C20XE, iets minder betrouwbaar dan de C20NE. Goede middenmoot. Deze motoren hebben vaak last van kromgetrokken uitlaatspruitstukken en vervuilde LFR (stappenmotor).
2 liter 16V (X20XEV) motor, 136 Pk --> Alleen geleverd in de "kale" GSi versie, dus zonder dikke bumpers. Prima blok, maar je mist de krachtsexplosie van de C20XE.

Roest: Let bij versies van voor augustus '94 (de dikke versie) op roest, vooral bij de achterschermen, de tankdop en de dorpels. Kijk bij voorkeur even met een zaklamp via de serviceluikjes van de achterlichten in de achterschermen. Dan kun je zien of er ooit al eens iets is gedaan tegen roest.
Bekijk voor de consequenties van het roestprobleem maar eens in dit topic.

Elke Astra F heeft last van scheurtjes in de raamstijl van de deur. Dit ligt niet aan de elektrische ruiten, maar aan de spanning die het deurrubber op de deurstijl zet, bij het dichtslaat etc. Dit is geen enorm probleem, hij moet alleen niet helemaal doorgescheurd zijn.

Zoals bij alle auto's: Check of de wagen bij stevig remmen rechtdoor wil in plaats van naar links of rechts.

Aantal gereden kilometers: Elke GSi die minder dan 140.000 kilometer heeft gereden is verdacht van fraude met de kilometerteller. GSi's uit 1991 hebben minimaal 200.000 kilometer op de teller staan (en dat is dan een hele voorzichtige schatting) Uit 1996 hebben ze er zeker 150.000 op staan. Auto's die in hun hele leven gemiddeld maar 10.000 kilometer per jaar maken zijn zeldzaam. Ter voorbeeld: Mijne heeft intussen 353.000 kilometer gelopen, en hij komt uit 1992. Nu is dat wel een uitschieter naar boven, maar dan heb je een beetje een indicatie.

Een C20NE gaat zonder problemen 300.000 kilometer mee. Een kilometerstand boven de 2 ton is dus geen reden om niet te kopen. Hoe de wagen loopt is wel belangrijk om te checken. Als je gaat kijken, kijk dan of de motor warm is wanneer je aankomt. Het mooiste is als je een koude start kunt meemaken om te kijken hoe ie loopt.

Voor de C20XE geldt dat er maximaal de eerste 30 seconden een ratelend (tikkend) geluid mag klinken uit de motor. Daarna moet het verdwenen zijn. Dit zijn de klepstoters die zich nog moeten vullen met olie. Duurt het langer dan zijn de klepstoters versleten, of is de olie hoognodig aan vervanging toe.
Check bij de 16V motoren vooral wanneer de distributieriem vervangen is. Bij de 8V is dat niet zo spannend, zelfs als die knapt is er geen vuiltje aan de lucht.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Aankooptips

Bericht door Roy 2.0 16v »

inderdaad zoals hierboven, maar aangezien ik net klaar was met typen : :roll:

de motor mag koud even tikken, dat zijn de klepstoters
als het goed klinkt, prima, de blokjes houden het redelijk probleemloos uit
gsi's gaan vaak naar de sloop vanwege roest en ongelukken..

hoge km stand hoeft niks te betekenen

buitenkant, roest, vooral rond achterschermen tank en dorpels, goed kijken of je bubbels onder de lak ziet.
doe het tankklepje open en kijk onder het rubber flap rondom je tankdop

haast elke mooie gsi die je tegenwoordig ziet, heeft al plaatwerk moeten vervangen door roest op die plekken..

onderkant, roestige dorpels, maar daar zitten zijskirts voor dus lastig controleren
ziet de uitlaat er doorgeroest uit of nog gewoon netjes

doe de kofferbak open, haal de afdekkapjes van de achterlichten eraf en kijk via die gaten naar de binnenkant van de achterschermen, zie je veel roest ?


er staan er genoeg te koop dus neem geen overhaaste beslissingen he!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Arnie
forum-gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:57

Re: Aankooptips

Bericht door Arnie »

bedankt voor alle info, super!

Het gaat om een rode 2.0 V16 C20XE. Tellerstand is 140.000 (hij is van een vrachtwagenchauffeur die niet vaak thuis is)

Hij staat nu bij de garage, ik heb de werkplaats gevraagd om tussen neus en lippen door even naar de onderkant van de auto te kijken. Zaterdag laat ik hem zelf ook nog even op de brug zetten om eronder te kijken.

I keep you updated!
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Aankooptips

Bericht door Roy 2.0 16v »

zeldzame km stand, 1992 - 140 000
83 dagen nonstop rijden in 18 jaar hahaha, heb ik even gek berekend

7500 km per jaar rijden, tja het kan, ik heb dit jaar misschien nog minder gehad

viewtopic.php?f=6&t=15808
anders dat wat voor je ?

ik weet je budget niet, als die je nu bij de garage hebt staan, nog redelijk roestvrij is, en jij bent er tevreden mee

FOTOOOOSSS ??
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Aankooptips

Bericht door Bart(astra) »

idd Foto's !

We zijn nu wel benieuwd ! :mrgreen:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Aankooptips

Bericht door Roy 2.0 16v »

we zijn 24 uur verder en NOG STEEDS geen fotos

Arnie wat is dit nou ? :lol:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Aankooptips

Bericht door oenatje »

ja, schiet es op
Arnie
forum-gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:57

Re: Aankooptips

Bericht door Arnie »

take it easy guys! :D

zaterdag de proefrit maken + de foto's!
JohanH
forum-gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mei 2010 19:29

Re: Aankooptips

Bericht door JohanH »

Zo'n auto zocht ik nou net als jij het niet wat vind,vind ik het denk ik wel wat!
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: Aankooptips

Bericht door chris1508 »

ja vooral als er een v16 onder de kap licht :mrgreen: foto's :speed:
GSI 2.5 24v
Arnie
forum-gebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2010 20:57

Re: Aankooptips

Bericht door Arnie »

vandaag een proefrit gemaakt, wat rijd dat toch snel!

De auto zag er aan de buitenkant goed uit. Alleen een klein plekje bij het linker achterwiel.

De binnenkant was alleen een stukje minder. Blijkbaar hebben er wat jongeren in gereden, dus de bekleding en het dashboard waren niet erg netjes meer. Voorderest wekte de binnenkant een uitgeleefde indruk. Veel piepjes en kraakjes en hendeltjes die zomaar eraf vielen (hendel om je stoel te verschuiven/cigaretten knopje) en de electrische ramen deden het ook niet!

KM stand is 154000 maar de distributieriem moet vervangen worden. Verders moeten er ook nog wat filters vervangen worden.

Door deze dingen ga in hem niet kopen, ookal vroeg hij er 'maar' 1500 voor.

hierbij ook nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Aankooptips

Bericht door oenatje »

ziet er redelijk uit,

hendeltje van de stoel zijn bij iedere astra kapot, is een kwaaltje van die dingen.
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Aankooptips

Bericht door Bart(astra) »

Altijd moeilijk zoiets.

Ik zou me het meest druk maken om het plekje.
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Aankooptips

Bericht door Roy 2.0 16v »

tja als 1e astra gsi en je bent nog geen alleskenner kan ik me voorstellen dat het iets teveel puntjes zijn, waardoor je het niet zou kopen
maar opzich is er niks bijzonders aan elk punt, alleen dat roestpuntje tja

piepjes en kraakjes, hendel en knopje. versleten interieur, niks bijzonders
electrische ramen beide kanten kapot? zekering ?

succes met je verdere zoektocht!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Plaats reactie