Pagina 1 van 3

Elektrisch dakraam

Geplaatst: 19 okt 2007 19:22
door pascal1109
Wie o wie kan mij helpen om mijn elek dakraam operationeel te krijgen?
Het zit zo, ik heb hier liggen:
- motortje
- bijbehorend breed stekkertje met wat afgeknipte draden, vlnr: bruin, rood, rood/geel, zwart/wit, zwart/blauw, zwart
- een knopje
- een groen blokje die op het knopje kan en waar wat draden uit steken: een zwarte, groene, gele, 2x geel/rode, geel/groene

Nu ben ik al bezig geweest, maar het is niet gelukt. Ook niet met het topic van Redbill.

Wie kan mij helpen of vertellen welke draden ik nu waar moet aansluiten? Want m'n arm vindt het draaien aan die zwengel niet zo fijn meer na mijn ongelukje :oops:

Geplaatst: 19 okt 2007 19:25
door Roy 2.0 16v
misschien heb je een kapot motortje liggen ??
met beschrijvingen en testen ( / zekeringen vervangen) :lol: is het vaak wel uit te vogelen.

helaas heb ik geen dakraam en geen electra-knobbel

Geplaatst: 19 okt 2007 19:28
door pascal1109
Waarschijnlijk heb ik de draden gewoon nog niet goed aangesloten. Dat is mijn probleem denk ik.
Schema zou idd wel handig zijn. Of iemand moet even zo aardig zijn om te kijken hoe de draadjes lopen. Denk zomaar dat ik ook niet meer de originele kleuren heb wat kabeltjes betreft

Geplaatst: 20 okt 2007 01:36
door oenatje
redbill?


die weet het

Geplaatst: 20 okt 2007 09:24
door Laagvlieger
Is gewoon kwestie van kleur op kleur.
Zie het probleem niet zo.
Rood = plus, zwart is contact en bruin is massa.
That's all!!!

Geplaatst: 20 okt 2007 10:19
door RedBill
Als je even een foto maakt zal ik even tekenen welke je aan elkaar moet solderen en waar de rest naar toe moet.

Geplaatst: 20 okt 2007 12:42
door 2.nullutje
Laagvlieger schreef:Is gewoon kwestie van kleur op kleur.
Zie het probleem niet zo.
Rood = plus, zwart is contact en bruin is massa.
That's all!!!
hey... zwart is contact?

dus met contact uit moet het dakraam niet horen te werken dus?

bij mij doet ie het wel met contact uit...

Geplaatst: 20 okt 2007 13:19
door Bart(astra)
2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Is gewoon kwestie van kleur op kleur.
Zie het probleem niet zo.
Rood = plus, zwart is contact en bruin is massa.
That's all!!!
hey... zwart is contact?

dus met contact uit moet het dakraam niet horen te werken dus?

bij mij doet ie het wel met contact uit...
Dan zit die van jou niet op de originele manier !

Geplaatst: 20 okt 2007 14:37
door RedBill
2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Is gewoon kwestie van kleur op kleur.
Zie het probleem niet zo.
Rood = plus, zwart is contact en bruin is massa.
That's all!!!
hey... zwart is contact?

dus met contact uit moet het dakraam niet horen te werken dus?

bij mij doet ie het wel met contact uit...
Dan heb jij de contact niet vanaf de geschakelde plus gehaald, maar van de constante plus, bij het lampje vandaan waarschijnlijk.

Geplaatst: 20 okt 2007 17:52
door pascal1109
RedBill schreef:Als je even een foto maakt zal ik even tekenen welke je aan elkaar moet solderen en waar de rest naar toe moet.
Afbeelding

alstublieft. Zie door al die draden en kleuren het bos niet meer :?

Geplaatst: 20 okt 2007 18:06
door RedBill
OK, ik zal vanavond even kijken.

Ik zie nu al dat je de bediening uit een calibra erbij hebt gekregen. Maar ook dat zou werkend te krijgen moeten zijn. Kun je de kabelbescherming van die groene stekker even afwikkelen? Er zouden drie draden uit die connector moeten komen, en ik moet even zien welke dat zijn.

Geplaatst: 20 okt 2007 18:30
door Raymond-oud
net wat redbil al zegt haal die grijze tape er eens af :lol:
want volgens mij hebben ze daar onder van alles aan elkaar geknupt

heb je van de sloop of van iemand gekocht?
en heb je al een afdek plaat :lol:

zoniet dan heb ik er nog 1 liggen hier van een vectra geloof ik :lol: :lol:
nieuw en nooit gebuikt :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 20 okt 2007 18:57
door oenatje
van een vectra? dies groter als er 1 van een astra. 1tje van een astra kost 12 of 13 euro bij de dealer

Geplaatst: 20 okt 2007 19:02
door pascal1109
Afbeelding

Dat is het groene blokje zonder kapje, ziet er niet erg duidelijk uit, dus zal het plaatje even toelichten:
Linksboven: groen en zwart (zwart is totaal afzonderlijk v/d rest, zie eerste foto)
Middenboven: zwart (welke wel met de rest mee gaat)
Rechtsboven: geel
Linksonder: 2x geel/rood
Rechtsonder: geel/groen

En zoals oenatje al zegt, als het allemaal gaat werken, haal ik bij de dealer even een kapje voor een paar euro. Bedankt voor het aanbod ;)

Geplaatst: 20 okt 2007 19:20
door Raymond-oud
niet hebben dat kapie :lol:
dan gooi ik hem wel een keer neer van waar ik hem heb :lol: :lol:

he laagvlieger heb nog een kapie voor je terug hahahahahahahah

kom de ook niet vanaf :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 20 okt 2007 19:24
door pascal1109
raymond schreef:niet hebben dat kapie :lol:
Nope, zal er net zo veel aan hebben als jij vrees ik als die toch niet past :lol:

Geplaatst: 20 okt 2007 21:42
door Laagvlieger
raymond schreef:niet hebben dat kapie :lol:
dan gooi ik hem wel een keer neer van waar ik hem heb :lol: :lol:

he laagvlieger heb nog een kapie voor je terug hahahahahahahah

kom de ook niet vanaf :lol: :lol: :lol:
is goed jonk :lol:

Geplaatst: 20 okt 2007 22:12
door RedBill
Afbeelding
Het spreekt voor zich dat de schakeldraden aan elkaar gesoldeert dienen te worden. Zoek aan de hand van de nummers op de schakelaar even de juiste draden bij elkaar.
Verder aansluiten zoals in het technisch archief beschreven.

OK om de onderste en bovenste met elkaar te laten matchen:

Afbeelding

in het schema
1 = Constante plus
4 = geschakelde plus
12 = schakeldraad 2
9 = schakeldraad 1
8 = massa

gtre

Geplaatst: 21 okt 2007 04:23
door Delax80
het groene blokje is vcan de calibra, en heeft 5 pootjes, terwijl de astra f motor maar 3 drade nodig heeft ofzo. ik heb destijds met hetzelfde probleem gezete en toen samen met marcel bekeken welk pootje van het groene blokje naar welk draad van het motortje gaat.

de kleuren komen niet overeen dus zonder werkende andere astra red je het nie :)

zodra ik er tijd voor heb zal ik de mijne eens uit elkaa hale.

Re: gtre

Geplaatst: 21 okt 2007 07:42
door pascal1109
Delax80 schreef:de kleuren komen niet overeen dus zonder werkende andere astra red je het nie :)
:o
Ongeacht wat Redbill hierboven al verteld heeft?

Re: gtre

Geplaatst: 21 okt 2007 10:38
door RedBill
pascal1109 schreef:
Delax80 schreef:de kleuren komen niet overeen dus zonder werkende andere astra red je het nie :)
:o
Ongeacht wat Redbill hierboven al verteld heeft?
Kan wel. Wat je moet doen is met een ohm-meter kijken welke polen doorverbonden worden op het moment dat je schakelt. Je hebt van de vijf polen van de schakelaar er 3 nodig. 1 Massa en twee schakeldraden.

Re: gtre

Geplaatst: 21 okt 2007 10:52
door Raymond-oud
Delax80 schreef:het groene blokje is vcan de calibra, en heeft 5 pootjes, terwijl de astra f motor maar 3 drade nodig heeft ofzo. ik heb destijds met hetzelfde probleem gezete en toen samen met marcel bekeken welk pootje van het groene blokje naar welk draad van het motortje gaat.

de kleuren komen niet overeen dus zonder werkende andere astra red je het nie :)

zodra ik er tijd voor heb zal ik de mijne eens uit elkaa hale.
:oops: ga je dat zelf doen marnix :lol: :lol: :lol: durf je dat wel hahah

Geplaatst: 21 okt 2007 11:14
door pascal1109
Even checken of ik het dan goed begrijp:
- Zwart losse stekker gaat naar zwart/wit van motortje
- Groen losse stekker gaat naar zwart/blauw van motortje
- Rood van motortje gaat aan + v/d interieurverlichting
- Bruin van motortje gaat aan - v/d interieurverlichting
- Zwart van motortje gaat naar geschakelde plus onder dash (waar vind ik die draad???)

Als dat nou allemaal aangesloten is, kan ik dan niet gewoon even 1 voor 1 die gele draden proberen of er iets gebeurd?
Om dit even snel te testen kan ik de zwarte schakeldraad v/h motortje toch ook even samen met de rode draad even op de plus zetten?

Geplaatst: 21 okt 2007 11:22
door RedBill
Heb je geen meter in de buurt?

Het enige wat je dan namelijk even moet doen is de polen van de schakelaar doormeten. Kijken bij welke twee polen de weerstand nul wordt als je de knop bedient.

Ik weet namelijk ook niet zeker of ik de draden aan de schakelaar goed heb benoemd. Ik zal zo even in de schuur kijken. Volgens mij moet ik namelijk ook nog zo'n schakelaar los hebben liggen. Meet ik em even door.

Geplaatst: 21 okt 2007 11:24
door pascal1109
RedBill schreef:Heb je geen meter in de buurt?
Het toeval wilde helaas dat dat ding een week of 2 geleden het leven heeft gegeven :(

Wil dit gewoon goed doen en ben wel handig, alleen niet op de juiste gebieden, dus ik wil gewoon goed ingelicht zijn voor ik er mee ga beginnen.