wiellager of homokineet?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DutchDevil
forum-gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
Locatie: Leeuwarden

wiellager of homokineet?

Bericht door DutchDevil »

Er zijn al tig topics gepost over problemen met homokineten en wiellagers maar ik word er met mijn eigen probleem niet veel wijzer van.

Sinds enige tijd heb ik last van schurende en piepende geluiden rechtsvoor. Ik ontdekte (bij toeval) dat er nogal wat speling in mijn rechtervoorwiel zat. Na de kroonmoer van de aandrijfas wat vaster te hebben gedraaid (speling was weg) werd het schuren en piepen alleen maar erger, vooral bij optrekken en naar links sturen.

Ik twijfel nu over de oorzaak; het lijkt me sterk dat de homokineet kapot is, want de ashoes is niet gescheurd o.i.d. (ook nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is) dus de homokineet kan op geen enkele wijze beschadigd zijn.
Dan blijft over het wiellager. Alleen vind ik het frapant dat wanneer ik mijn gas loslaat het geluid sterk afneemt en ik geen 'rollend' geluid hoor, iets wat bij een kapot wiellager wel het geval is.

Ik heb besloten de veerpoot te demonteren en er een nieuw wiellager in te laten persen, alleen twijfel ik een beetje over de werkelijke oorzaak.

Wie weet er een oplossing of oorzaak van het probleem?

greetz johan (topic ook gepost op opelgsiclub.nl)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Bekijk je ABS sensor maar eens, goede kans dat die tegen de krans aanloopt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Maartje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 jul 2003 23:30
Locatie: Losser

Bericht door Maartje »

Ik ken het :roll:
Afbeeldingaartje
Gebruikersavatar
DutchDevil
forum-gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door DutchDevil »

Dat heb ik inderdaad meer gelezen.

Nu je dat zo opmerkt; mijn ABS lampje brandt zo af toe. Alleen betwijfel ik dat zo een kleine sensor zoveel lawaai kan veroorzaken.

Maja het zou alleen maar mooi zijn, 2 problemen in 1 keer opgelost. Ga morgen meteen even kijken.

Thanx Laag.
Maartje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 jul 2003 23:30
Locatie: Losser

Bericht door Maartje »

Je wilt niet weten hoeveel lawaai zo'n ding kan maken :? . Vooral als de auto dag ofzo heeft stil gestaan :shock: . Echt iedereen kijkt me aan met dat gepiep en geschuur :? .

En zou maar snel nakijken, want bij mij is het al telaat. Is nu dus echt kapot :( .
Afbeeldingaartje
Gebruikersavatar
DutchDevil
forum-gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door DutchDevil »

Toch nog even gekeken zonet. Heb het imbusboutje los kunnen draaien alleen krijg die sensor met geen mogelijkheid uit de houder, nog niet tenminste. Morgen weer een dag.


@maartje; het valt mij inderdaad ook op dat wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan het lawaai een stuk erger is.
Bedankt voor je reactie.
Maartje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 jul 2003 23:30
Locatie: Losser

Bericht door Maartje »

Je moet de hele houder met sensor en al eruit halen, sensor zit vaak muurvast in de houder.
Afbeeldingaartje
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Bij het vervangen van een 2ehands sensor, de oude sensor uit je eigen houdertje boren, de nieuwe 2ehands sensor met houder en al van de voorpoot halen daar het houdertje omwegzagen anders krijg je hem dr niet uit. Maar ik zou even je wiellagers vervangen, ik heb nu al 2x mn aandrijfas doormidden gehad omdat ik mn kroonmoer te vast gedraaid heb.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
DutchDevil
forum-gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door DutchDevil »

Is er een 'degelijke' manier om de kroonmoer vast te draaien zonder gebruik van een momentsleutel?

Want 100 n/m vast, weer los draaien en dan op 20 n/m vast en vervolgens nog eens 90 graden draaien; respect voor degene die dat op gevoel kan doen.

Het lager wordt overigens gewoon vernieuwd. alleen de veerpoot moet ik zelf weer monteren (zonder momentsleutel).
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

100 Nm is 100 Newton over 1 meter. Dus als je er een sleutel op zet van een meter, en je druk aan het uiteinde met 100 N dan heb je een moment van 100 Nm.
Wil je een moment van 100 Nm op een halve meter hebben, dan moet je op het uiteinde 200 N drukken. Weet je ong. waar je over praat.

Ik heb gewoon de velg erop gezet, auto op de grond, vasttrekken (met een lange pijp) tot ie niet verder wou, pen er door, klaar.
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

En jij weet precies wanneer je met 100 Newton drukt op 1 meter?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Ik zet hem altijd op gevoel vast al jaren, je moet hem alleen niet te vast draaien als je speling hebt op je lager.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
AstraMarc
forum-gebruiker
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:03
Locatie: Enter

Bericht door AstraMarc »

100 Nm is 10 kilo op een meter (ongeveer dan). T is maar om te weten waar je over praat.
Astra GSi 2.0 16V
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Ja, ik heb ook natuurkunde gehad. Heb alleen geen sensoren in mijn handen zitten die weten wanneer ik met een krocht druk die overeenkomt met 10 Kgf. :cry: :wink:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
smatse
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 573
Lid geworden op: 07 jun 2004 16:19
Locatie: erp

Bericht door smatse »

dan pak je een weegschaal in je hand en druk je daarmee tegen het voorwerk, net zo lang tot dat deze 10 kilo aangeeft :lol:
get a gsi or die trying.

LEXMAUL powertttttttt.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Dan rij ik liever een keer naar een ijzerwarenhandel om een momentsleutel te halen... :lol:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
smatse
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 573
Lid geworden op: 07 jun 2004 16:19
Locatie: erp

Bericht door smatse »

snapk
get a gsi or die trying.

LEXMAUL powertttttttt.
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Goede momentsleutel kost zo 2en half bankje
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Bericht door eddie gsi »

Rallyastra schreef:Ik zet hem altijd op gevoel vast al jaren, je moet hem alleen niet te vast draaien als je speling hebt op je lager.
precies.

wat je kunt proberen wat ik ook al meerdere jaren doe is gewoon borgpeneruit en dan voorzichtig wiellager vastdraaien naar het volgende gaatje, en dan weer voelen of de speling eruit is
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Maartje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 jul 2003 23:30
Locatie: Losser

Bericht door Maartje »

Bij mij is het gepiep en geschuur weg, heb gisteren mijn ABS sensor laten vervangen mede dankzij Niels. Die had nog een donor sensor liggen voor mij :P . En het ABS lampje en ETC lampje branden niet meer.

Bij mij is het probleem dus gelukkig opgelost :D
Afbeeldingaartje
Gebruikersavatar
DutchDevil
forum-gebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door DutchDevil »

Probleem is opgelost.

Het lager lag in tweeen. De naaf was dusdanig beschadigd (1 mm afgesleten doordat het was gaan meedraaien) dat deze ook vervangen moest worden; 25 euro van de sloop.
Een kennis van me heeft het hele zaakje weer in elkaar geperst en nu is het lawaai verdwenen. Gelukkig geen problemen met de homokineet.
Al met al 85 euro lichter (naaf + lager).

Nog wel een tip; rijd nooit te lang door met een versleten lager, dit voor behoud van je naaf.

Greetz
Plaats reactie