roest wielkassen

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
lutsgsi
forum-gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2014 17:21

roest wielkassen

Bericht door lutsgsi »

ik heb een astra f gsi bwj92
doordat die nu 4j buitenstaat zijn mijn flanken beginnen roesten.
ik zou deze willen laten bijwerken

zijn er hier personen die dit doen?
grote regio rond lummen
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: roest wielkassen

Bericht door RedBill »

Tja, wat versta je onder "bijwerken"?

Zal een kwestie zijn van:
1. Hoe lang wil je dat de roest verdwenen is?
2. Hoeveel geld wil je er aan uitgeven.

Het beste kun je op zoek gaan naar een schade-herstelbedrijf dat van een eigenaar is die een zwak heeft voor Youngtimers. Dan willen ze je nog weleens matsen en e.e.a. tegen kostprijs doen.

Ga er vanuit dat je bij vervanging van de achterschermen met immitatieplaatwerk ongeveer 800-1000 euro per kant kwijt bent inclusief spuitwerk.
Voor vervanging van de wielkastranden door immitatieplaatwerk ongeveer 500-800 euro per kant inclusief spuitwerk.

Risico dat je loopt is dat er onderhuids veel meer plaatwerk verrot is en dat je het niet redt met de wielkastranden alleen, maar dat ook de "lekbakjes" achter achterwielen en de achterbumper, de binnenranden van je wielkasten en je vulopening van je brandstoftank aan vervanging toe zijn, alsmede de dorpels.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
lutsgsi
forum-gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2014 17:21

Re: roest wielkassen

Bericht door lutsgsi »

bedoeling is om toch enkele jaren trug zonder roest te zitten,
en de auto dan binnen een 5tal jaar volledig laten te spuiten opnieuw

wat ze tot nu toe aangeraden hebben is de 2 wielkastranden uitgeslepen worden en er nieuwe stukken ingelast worden.
daarna bijgewerkt en gespoten.
heb voor dit nu 3 prijzen laten maken. 750eu 950eu en 1200eu
alledrie met spuitcabine.

bij die van 750eu was het 1600eu voor de hele auto zelfde kleur te spuiten +de randen.

achter de wielen zit alleen maar een beetje oppervlakkige roest,maar nog niet ernstig
deze ga ik nu wss ineens mee laten schuren en spuiten maar is niet nodig er nieuwe inzetstukken in te lassen daar
aan de brandtofdop is er geen roest,en de dorpels ook nog niet.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: roest wielkassen

Bericht door pluggie »

Kompleet kasten + alles overblazen = 2500 euro, was goedkoopste dat ik na alle schade tokos ben afgegaan die ik kon vinden. En dan doe ik voorbereiding. Randen werkt niet, moeten nieuwe kasten in anders heb je het binnen no time weer.

Ik zal contact met je opnemen in weekend.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: roest wielkassen

Bericht door RedBill »

Mooi dat je verder relatief weinig roest bent tegengekomen. Hou ons op de hoogte van het resultaat :-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
lutsgsi
forum-gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2014 17:21

Re: roest wielkassen

Bericht door lutsgsi »

wat bedoel jij juist met verschil tussen randen en kasten?
is het bij de kasten de hele flank dan?

volgens de carrosier kan hij originele stukken kopen die hij in de flanken zet.
nu weet ik niet juist hoe groot deze zijn.

ja de roest valt al bij al nog mee,vrijdag trug na keuring geweest voor voorlopige herkeuring
en de keurder nu zei dat hij dit zelf nooit afgekeurd had terwijl de vorige dit wel gedaan heeft.

hij is ook altijd goed onderhouden geweest en heeft nog maar 100dkm

ik hou julie op de hoogte van het resultaat,normaal gaat hij binnen 2weken af zijn
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: roest wielkassen

Bericht door Jerremy »

Wielranden buitenste deel, (dus alleen randen, plaatwerk is iets overmaats uiteraard)
Afbeelding

Gehele scherm:
Afbeelding

Binnenscherm achter
Afbeelding

(Bron 3 bovenstaande foto's: M&M-dronten)

Wat Redbill ook al aangaf, vaak is er onderhuids meer aan de hand dan aan de oppervlakte zichtbaar.
Als er zich aan de buitenzijde al blazen en pukkeltjes zich vormen, kan je er van uit gaan dat eronder meer/ergere roest zit. Hier zou ik rekening mee houden en op voorbereid zijn bij uitslijpen van plaatwerkdelen,
dat er dus nog meer werk achter kan zitten.

Dit heb ik zelf ook ervaren bij mijn wagen bij tank klep.
Ter illustratie;
Afbeelding

Zo zag onderhuids er uit...
Afbeelding

Overigens heb ik het idee dat die kit/schuim wat er af fabriek tussen het buitendeel en het binnen-steundeel van de vulopening op termijn bijdraagt aan roestvorming.
Dit schuimachtige afdichtings kit kan alleen maar vocht/vuil/zand vast houden.

Uiteraard het grootste punt is dat de wielkast gewoon open is, en straat vuil/water/pekel/zand etc. vrij toegang hebben tot dit gedeelte van binnenuit.

Maar dit terzijde.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3761
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: roest wielkassen

Bericht door pluggie »

Probleem is de kit tussen binnen en buitenscherm idd. Dat heb je goed gezien.
Je moet idd ook vulopening meepakken, 2x binnenscherm, en 2x normal Astra scherm, en dan antenne dichtlassen, en potnagels erop zetten.
Plaats reactie