[x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
IceFreak
forum-gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 dec 2008 12:38

[x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door IceFreak »

Sinds een paar weken heb ik soms een vervelend probleem; stationair loopt de motor prima, zet hem in de versnelling, laat de koppeling opkomen en geef iets gas bij. Op dat moment zakt hij erg snel in toeren en reageert hij niet op het gaspedaal. Dan gaat ook het motorstoringslampje branden.

Zet je hem in dan in de vrij, dan reageert hij wel op het gas. Weer in de versnelling, reageert hij niet.

Laat je hem dan een paar minuten staan, reageert hij normaal en verdwijnt de storing ook. Ik heb al lopen zoeken op verschillende fora en daar wordt veelal gezegd dat het ligt aan de Krukassensor.

Mijn vragen:
1. Is er een grote kans dat dit het probleem is?
2. Als de storing weer verdwijnt, blijft deze wel opgeslagen (met andere woorden, kan deze dan nog worden uitgelezen)?
3. Is de sensor makkelijk te vervangen?

Mijn dank is groot!
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door oenatje »

ga eerst maar eens uitlezen, foutcode blijft 5 start beurten aanwezig
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door astra-gsi-666 »

is hij al uitgelezen ?
was het de krukassensor?
danny gsi 666
IceFreak
forum-gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 dec 2008 12:38

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door IceFreak »

Door drukte is uitlezen nog niet gebeurd. Zodra ik meer weet, laat ik het zeker weten!

Heb op aanraden van de monteur nog wel even gekeken bij het gasklephuis op valse lucht, en dat was niet het geval.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door astra-gsi-666 »

IceFreak schreef:Door drukte is uitlezen nog niet gebeurd. Zodra ik meer weet, laat ik het zeker weten!

Heb op aanraden van de monteur nog wel even gekeken bij het gasklephuis op valse lucht, en dat was niet het geval.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)
daarvoor zitten we hier op het forum om elkaar te helpen. :mrgreen:
danny gsi 666
IceFreak
forum-gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 dec 2008 12:38

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door IceFreak »

Nou, we zijn een stap verder. De auto is uitgelezen en de foutcode die eruit komt is: P0130.

Beetje gezocht op internet en het kan dus te maken hebben met de LMM en Lambdasonde, gelukkig zijn die lekker goedkoop :swear: .....
Ik heb zelf het idee om ze beide in 1x te vervangen, of is het verstandiger om met 1 van de 2 te beginnen?
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door astra-gsi-666 »

IceFreak schreef:Nou, we zijn een stap verder. De auto is uitgelezen en de foutcode die eruit komt is: P0130.

Beetje gezocht op internet en het kan dus te maken hebben met de LMM en Lambdasonde, gelukkig zijn die lekker goedkoop :swear: .....
Ik heb zelf het idee om ze beide in 1x te vervangen, of is het verstandiger om met 1 van de 2 te beginnen?
als jou was zou ik ze in 1x vervangen,straks heb een vervangen en de andere niet en het probleem nog en moet je ze toch
allebij vervangen,zo weet zeker dat je het probleem verholpen hebt.
danny gsi 666
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door pascal1109 »

Ik zou ze 1 voor 1 vervangen, daar het aannemelijker is dat er maar 1 kapot is.
Misschien kun je zelfs iets retourneren?? Dat kan bij sommige automaterialenzaken / dealers. Dan kost het je niet 2 dure onderdelen. Wel het onderdeel netjes houden dan ;)

Heel misschien kan je ze uitwisselen met een ander? Zodat je van te voren even kan testen of het daadwerkelijk één van die twee dingen is??
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
IceFreak
forum-gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 dec 2008 12:38

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door IceFreak »

Extra onderdelen heb ik helaas niet.

Vandaag wilde het beestje niet starten, en als hij wilde starten viel hij direct uit. Extra gas geven gaf hij geen reactie op. Ik heb toen de kabel uit de LMM gehaald en warempel; hij start in 1x en blijft mooi lopen. Toen de motor uitgezet en weer de kabel erin; hij loopt weer als een zonnetje. Kan ik er nu wel vanuit gaan dat LMM stuk is? Of kan het nog steeds goed dat de lambdasonde ook defect is?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door Laagvlieger »

Lambdasonde heeft nooit invloed op het startgedrag omdat een koude lambdasonde simpelweg niet werkt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
IceFreak
forum-gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 dec 2008 12:38

Re: [x20xev] Motor valt uit --> Krukassensor?

Bericht door IceFreak »

Duidelijk! Ga ik op zoek naar een LMM, dan moet die het haast wel zijn. Bedankt :)
Plaats reactie