dynamo omwisselen

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Driessuh
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:59
Auto('s): 2X Astra F GSI C20NE, FORD F150 Raptor, FORD Fiesta 1.6
Locatie: Venlo

dynamo omwisselen

Bericht door Driessuh »

Momenteel heb ik de dynamo kapot van mijn astra gsi C20NE.
Mijn vorige astra gsi C20NE heb ik 3 jaar geleden helaas moeten slopen omdat hier geen beginnen aan was om deze te restaureren zodat hij weer door de APK kwam. Van die wagen heb ik dan ook nog een dynamo liggen.
Echter zat er een verschil tussen deze 2 blokken. De een is met multiriem en de andere is met v snaar. Nu zeggen ze dat je de wielen waar de v snaar en de multiriem over lopen kunt omwisselen van dynamo, echter lukt mij dit niet helemaal.
De v snaar dynamo kan ik de bout met een torx of imbus (weet even niet meer uit mijn hoofd) vast zetten en dan de moer los draaien met en steek of ring sleutel.
De multiriemdynamo zit de optie om deze vast te zetten met torx of imbus er niet op. En kan ook geen andere manier vinden om deze vast te houden.
Heeft iemand hier ervaring mee, en weet iemand hoe je de multiriem dynamo het wiel kunt demonteren?

Alvast bedankt,

jeroen
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: dynamo omwisselen

Bericht door pascal1109 »

En ipv die rollen los te schroeven, kan je niet de stuurbekrachtigingspomp e.d. ook overzetten en het blok ombouwen?

Hebben wij ook wel eens met een C20XE gedaan. Die was met multiriem en hadden v-snaar nodig.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Driessuh
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:59
Auto('s): 2X Astra F GSI C20NE, FORD F150 Raptor, FORD Fiesta 1.6
Locatie: Venlo

Re: dynamo omwisselen

Bericht door Driessuh »

Daar heb je een goed punt.
Zaterdag eens kijken als dat mogelijk is en hoeveel werk dit met zich meeneemt. Bedank voor de tip.

Als mensen evt hiermee ervaring hebben of met het wisselen van de dynamo wielen. tips welkom
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: dynamo omwisselen

Bericht door Laagvlieger »

Een foto wil nog wel eens helpen :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: dynamo omwisselen

Bericht door Theo Gsi »

pak een olie filter tang
Gebruikersavatar
Dennis_dB
forum-gebruiker
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 jan 2010 19:50
Locatie: Zaamslag

Re: dynamo omwisselen

Bericht door Dennis_dB »

luchtsleutel werkt ook.
Plaats reactie