electro dilemma

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

electro dilemma

Bericht door renej »

Ik zit met een klein dilemma wat betreft mijn rode gsi, in het verleden hebben ze er een startonderbreker met trekhaak opgebouwd bij aankoop had ik destijds het idee om hem alleen te kopen voor het casco en de rest zou verdwijnen in de container.
Dat is niet gebeurt en heb bij aankoop direct het bovenstaande verwijderd en mij er verder niet meer druk om gemaakt. Recent een draadboom gekocht waar ik natuurlijk dolblij mee was maar ook dit was een miskoop.(er was belooft dat hij 100% origineel was) ook deze is verknoeid met troep wat niet in deze auto`s hoort en alleen kon ik de boom voor stoelverwarming redden en deze wilde ik in mijn gsi bouwen en ben daar ook mee begonnen.
helaas van het weekend eens flink onder mijn dashboard aan het kijken geweest maar wat ik daar zie bevalt mij niet sommige draden zijn doorgeknipt destijds voor de startonderbreker en bij de achterlichten voor de trekhaak nu heb ik de lat erg hoog liggen bij deze auto en ook echt alles moet tot in de puntjes goed zijn dus ook de elektronica.

Het komt er eigenlijks op neer dat in mijn hele auto een nieuwe draadboom moet en dus opzoek zou moeten naar nog een dezelfde gsi waar nooit mee geknoeid is.
helaas liggen ze niet meer voor het oprapen en die er nog zijn is ook mee geknoeid.
De vraag is nu wat zouden jullie in dit geval doen..? De elektronica functioneert nu maar het bevalt mij gewoon weg niet.( het moet gewoon 100 procent)
de auto nu naar de sloop brengen zou zonde zijn dus dat doen we niet, nieuwe draden trekken in de kabelboom is ook al uitgesloten Opel heeft een extra borging in de zekeringkast zitten waar geen gereedschap voor is. Heb er wel een paar uit gekregen dit was een sloop zekeringkast maar de kast beschadigd ook al met al geen succes.

Wat zouden jullie doen?

Loop altijd nog met de plannen om nog een gsi te restaureren maar misschien beter om daarvan af te zien en mijn rode tot in de puntjes te maken. dit houd in zoeken na en speld in een hooiberg en indien wel gevonden word betekend het het hele dashboard eruit, zag net al 2 foto`s van laagvlieger en als ik zie wat er dan allemaal aan het ligt komt...
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: electro dilemma

Bericht door mikejuhhh »

Wat is er dan zo erg kapot aan de kabelboom dat je de hele auto weg zou doen?
Kun je niet de doorgeknipte kabels weer netjes solderen en met een krimpkousje er over en dan alle kabels aftapen zodat je er niets van ziet?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door RedBill »

Tja, dit is een lastig dilemma... Ik zou denk ik toch kijken of je op termijn de speld in de hooiberg kunt vinden en tot die tijd laten zoals het is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7832
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: electro dilemma

Bericht door pascal1109 »

RedBill schreef:Tja, dit is een lastig dilemma... Ik zou denk ik toch kijken of je op termijn de speld in de hooiberg kunt vinden en tot die tijd laten zoals het is.
Dit idd en eventueel in de tussentijd de rare stukken er tussenuit knippen en het degelijk solderen met krimpkous, zoals Mike ook aangeeft.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

ik houd het eerst wel zo moet opzoek naar die zeer kleine speld in de hooiberg. Dan maar weer vanaf 0 af opbouwen. snap die mensen ook niet wie maakt nou een trekhaak en startonderbreker op een gsi :confused:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door Laagvlieger »

Dat zijn normale dingen om in te bouwen en dat is ook niet erg mits het goed gebeurd.
Maar met een sloopkabelboom en draden in dezelfde kleur, isolatietape, textieltape, solderen en krimpkousen krijg je elke kabelboom wel weer fatsoenlijk hoor.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: electro dilemma

Bericht door mikejuhhh »

Wat moet je met een auto zonder trekhaak? Kunde nooit iets mee nemen. En start onderbreker vind ik ook wel gemak als ze me auto willen jatten hoor.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Dat zijn normale dingen om in te bouwen en dat is ook niet erg mits het goed gebeurd.
Maar met een sloopkabelboom en draden in dezelfde kleur, isolatietape, textieltape, solderen en krimpkousen krijg je elke kabelboom wel weer fatsoenlijk hoor.
Ja dat is zo ,maar dat moet je niet nog een keer zon shit boom krijgen van een duitser die een 100% orginele boom beloofd. ik krijg de draden ook niet uit de zekeringkast je had mij gereedschap laten zien daarvoor maar dat werkt maar aan 1 zijde. Stekker in de zekering kast is 1 malig.
overigens kan ik de achterste boom wel weer nieuw maken dat is geen probleem die draden kun je zo uit de stekker halen met een klein schroevendraaiertje.

jammer dat zie die verdraaide rommel op een gsi bouwen maak dat op een gewone F.
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

mikejuhhh schreef:Wat moet je met een auto zonder trekhaak? Kunde nooit iets mee nemen. En start onderbreker vind ik ook wel gemak als ze me auto willen jatten hoor.
GSi met trekhaak lijkt nergens op is beter voor een gewone F, ja maar je helpt je draadboom erwel mee naar de knoppen, draden doorknippen, solderen.tape hier en daar en opzich is dat niet erg as je de auto schoon op rijd maar als je hem verkoopt en iemand anders wil hem maken zit die met de gebakken peren.
Gebruikersavatar
mikejuhhh
forum-gebruiker
Berichten: 669
Lid geworden op: 11 nov 2012 17:18
Auto('s): astra f gsi X20xev ,suzuki gs500 , c kadett
Locatie: reusel

Re: electro dilemma

Bericht door mikejuhhh »

Ja dat klopt ,zelfde als je kijkt wat sommige mensen met de radio Beunen. Kroon steentjes en van allerlei kabels die niet kloppen etc. Daar erger ik me ook zo vaak aan.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: electro dilemma

Bericht door Roy 2.0 16v »

Renej alles doet het toch ? Ik zie het probleem niet zo.
Alles wat je ziet en niet bevalt kun je zelf weer fatsoenlijker solderen. Overal komen kappen voor dus je ziet er niks meer van.
Zolang de aansluitingen en soldeerverbindingen goed zijn en je hebt geen rare electro storingen etc, prima toch.
kroonsteentjes, druk/lasverbindingen / gekke draden vervangen.

En anders wachten tot er een gsi op de sloop staat en daar veel tijd in steken met de kabelboom er heel eruit halen en overzetten in jouw gsi.
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: electro dilemma

Bericht door Erwin_dude »

Roy 2.0 16v schreef:Renej alles doet het toch ? Ik zie het probleem niet zo.
Alles wat je ziet en niet bevalt kun je zelf weer fatsoenlijker solderen. Overal komen kappen voor dus je ziet er niks meer van.
Zolang de aansluitingen en soldeerverbindingen goed zijn en je hebt geen rare electro storingen etc, prima toch.
kroonsteentjes, druk/lasverbindingen / gekke draden vervangen.

En anders wachten tot er een gsi op de sloop staat en daar veel tijd in steken met de kabelboom er heel eruit halen en overzetten in jouw gsi.

mee eens, kunt alles wel willen maar zou niet weten waarom, als alles werk dan kun je gewoon de boel netjes verbinden, maak anders is fotos hoe het op sommige plekken er aan toe is ben ik ook wel beniewd naar en wellicht zijn onze reacties dan overbodig
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Het moet gewoon 100 procent zijn dus ook de bedrading, ik zal zodra het weer wat beter weer word alles eens even op de foto schieten en plaats ik dat hier even.
een ding heb ik wel al geleerd draden uit de zekering kast halen is zo goed als onmogelijk dat is eenmalig, en ik heb een met een electronische 260 teller daar zijn nog heeel weinig van volgens mij zijn er nog een stuk of 15.
Een van een gewone met teller aandrijving past niet omdat de abs meer polig is.

is zo goed als onmogelijk om nog wat te vinden.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door Laagvlieger »

Niet helemaal waar. mijn GSi had af fabriek een 240 teller en de veelpinnige ABS.

Welke versie ABS je hebt hangt af van wel of geen traction control.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Niet helemaal waar. mijn GSi had af fabriek een 240 teller en de veelpinnige ABS.

Welke versie ABS je hebt hangt af van wel of geen traction control.
wat raar ik heb 3 astra gsi c20xe gehad allen hadden de O11 ABS blok ( wel en geen traction control) ik heb nu met electrische teller een 013 blok en ook weer met TC.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door Laagvlieger »

ETC heeft de wielsnelheidsinformatie nodig van de uitgebreide ABS unit.
Die kleinere (minder pinnen) Unit kan helemaal niet communiceren met ETC dus ik snap niet hoe jij ETC en die kleine ABS unit hebt kunnen hebben.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:ETC heeft de wielsnelheidsinformatie nodig van de uitgebreide ABS unit.
Die kleinere (minder pinnen) Unit kan helemaal niet communiceren met ETC dus ik snap niet hoe jij ETC en die kleine ABS unit hebt kunnen hebben.
Mijn eerste gsi was van maart 1992 en had TC met de 998 tc computer die ecu ligt hier nog en 011 abs blok

Tweede gsi van 1994 heeft electronische teller met 013 abs blok en 211 TC ecu ook daarvan nog een reserve

Derde gsi van maart 1995 had 011 abs blok en geen TC was m2.8 facelift heeft geen tc

Vierde gsi van Juni 1995 heeft 011 ABS blok en geen TC was m2.8 facelift heeft geen tc

Erzijn meerder verschillende TC ecu in omloop ik heb hier de 998 en de 211 maar erzijn nog 2.

M2.5 van 1991/1992 hadden allemaal TC en de latere c20xe van 1993/1994 tot het facelift model hadden ook TC.

013 abs blok zit alleen maar op callibra/vectra/astra met electronische teller zowel v6 als c20xe
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door Laagvlieger »

Wat zijn dat voor nummers dan?
Bij Opel/GM werk je met ID codes. Das die 2 delige lettercode.

Je hebt voor in de Astra naar ik weet 2 types ABS. Das met grote stekker (met speedpulse) en kleine stekker (geen speedpulse).
Astra is volgens mij met een stuk of 3 ETC units geleverd. 2 normale en 1 programmeerbare (JY uit het hoofd).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Wat zijn dat voor nummers dan?
Bij Opel/GM werk je met ID codes. Das die 2 delige lettercode.

Je hebt voor in de Astra naar ik weet 2 types ABS. Das met grote stekker (met speedpulse) en kleine stekker (geen speedpulse).
Astra is volgens mij met een stuk of 3 ETC units geleverd. 2 normale en 1 programmeerbare (JY uit het hoofd).
Bedoel je abs blok of etc ecu?

ETC is erin:

HF= M2.8 Dis nummer 90357211 word gebruikt in vectra/calibra met electronische teller
HE= M2.5 rotor nummer 90339998
JE= geen artikelnummer bekend ( heb hem = 90449886) ook calibra/vectra/astra F
JY= 90383725 word gebruikt in calibra/vectra/astra F

Weet alleen niet welke gebruikt word in het 1993/94 c20xe m2.8 model met TC en gewone teller.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: electro dilemma

Bericht door Laagvlieger »

Ik bedoelde allebei inderdaad.

JY ETC gebruik je bij een V6 ombouw. Deze zijn programeerbaar.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
renej
forum-gebruiker
Berichten: 854
Lid geworden op: 09 mei 2009 19:07

Re: electro dilemma

Bericht door renej »

Laagvlieger schreef:Ik bedoelde allebei inderdaad.

JY ETC gebruik je bij een V6 ombouw. Deze zijn programeerbaar.
Dat is 0265208011 voor de rotor/m2.8 zonder TC
0265208013 voor M2.8 dis elektronische teller met TC
Plaats reactie