koelsysteem mankementen

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

koelsysteem mankementen

Bericht door DarkDaedelus »

GSi C20XE

Waarnemingen:
  • - Dashboard temperatuur is koud, bij licht gebruik (weinig toeren + netjes rijden) gaat 'snel'
    naar 97-100 graden en blijft hier op.
    - Koelvin slaat niet automatisch aan
    - KVS slang linksboven aan blokzijde wordt warm
    - Bij openen koelvloeistofreservoir een sis wegens druk
    - Radiator lijkt aanraakbaar te blijven (weet niet in hoe verre dit hoort)
oenatje schreef:om te tjekken of je sensor in je radiateur is overleden. stekker er af en de 2 contactpunten in de stekker doorverbinden
slaat de fan aan: sensor dood. vervangen = easy
Wat getest: Sensorkabel doorverbonden, stand 1 doet het dan, stand 2 ook
(meerdere sensoren geprobeerd, er zit er nu 1 in die het eigenlijk zou moeten doen gezien de test (te lezen in project topic))
Resultaat: Geen koeling in het systeem. Niet bij stilstaan of tijdens dit weer rijden op de snelweg laag in toeren.
Prioriteit: Laag, is nu doorverbonden. Weliswaar niet netjes, maar wordt meebesteld wanneer iets besteld moet worden.

Wat getest: Werking temperatuur sensor door te meten met OpCom
Resultaat: Opcom geeft digitale waarde aan. Waarde loopt op tot 97 graden, komt (helaas) overeen met bakteller.
(bij 60 tilt de GSi bakteller zich blijkbaar al iets op uit het blauwe vakje).

Wat getest: Thermostaat in de pan
Resultaat: Thermostaat ging niet open
Prioriteit: Hoog. Thermostaat besteld en vervangen. Wordt nog steeds 97-100 graden, niet in pan getest op werking.

Wat getest: Radiator eruit gehaald (sensor erin laten zitten) bovenste gat fles water erop gezet.
Resultaat: Loopt onder gewoon eruit en loopt schoon.
Prioriteit: Middel, doorstroming van radiator zonder problemen mogelijk, waarschijnlijk niet de oorzaak.

Wat getest: Radiator en Koelvin van C18XE gemonteerd wegens zeker van werking (voor de zekerheid).
Resultaat: Zelfde temperatuur

Vermoeden: Waterpomp defect en sis op koelvloeistof is afkomstig van verdamping
(evt door water in systeem ipv koelvloeistof).

Momenteel zit er alleen koelvloeistof in, zonder luchtbellen. De slang die vanaf het koelvloeistof reservoir richting de radiator gaat (bestuurderskant), hoort deze tijdens stationair draaien en dus druk op te bouwen 'niet-in-knijpbaar' te worden of blijft deze inknijpbaar?
Na deze test, wat is de beste volgende stap?
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door RedBill »

Allereerst: je bent echt wel goed bezig met je analyse! Nice!

Druk opbouwen in je circuit: dat hoort. Dat is het gevolg van het stijgen van de temperatuur, en aangezien het een gesloten circuit is neemt de druk dus toe.
97 graden is geen enkel probleem voor de C20XE. Als de wagen niet heter wordt dan dat, heb je volgens mij niet echt een probleem, maar daar kan Marcel wel meer over zeggen.

Wat gebeurt er als je de wagen lange tijd stilstaand stationair laat lopen, zodat de temperatuur toeneemt tot boven de waarde waarbij de koelvin aan hoort te slaan? Zonder rijwind bij normale temperaturen buiten neemt bij mijn C20XE de temperatuur toe tot ongeveer jouw waarde en dan gaat de fan aan.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door DarkDaedelus »

<dubbelpost kon m niet verwijderen, excuses>
Laatst gewijzigd door DarkDaedelus op 13 dec 2013 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door DarkDaedelus »

RedBill schreef:Allereerst: je bent echt wel goed bezig met je analyse! Nice!

Druk opbouwen in je circuit: dat hoort. Dat is het gevolg van het stijgen van de temperatuur, en aangezien het een gesloten circuit is neemt de druk dus toe.
97 graden is geen enkel probleem voor de C20XE. Als de wagen niet heter wordt dan dat, heb je volgens mij niet echt een probleem, maar daar kan Marcel wel meer over zeggen.

Wat gebeurt er als je de wagen lange tijd stilstaand stationair laat lopen, zodat de temperatuur toeneemt tot boven de waarde waarbij de koelvin aan hoort te slaan? Zonder rijwind bij normale temperaturen buiten neemt bij mijn C20XE de temperatuur toe tot ongeveer jouw waarde en dan gaat de fan aan.
De drukopbouw heb ik (nog) niet gecontroleerd, omdat ik dus de sis hoorde bij het open draaien, dus dit
moet ik vanmiddag nog even doen. Verder als de auto stil staat of rijdt heeft geen invloed op temperatuur. Blijft
in beide gevallen 97-100 graden en koelfan slaat niet aan. Als ik mij niet vergis zouden deze bij 92 en bij 103 aan
moeten slaan. Vandaar doorverbonden, maar ook dat had geen effect :(
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door Erwin_dude »

zit er airco of of heeft dat erop gezete?
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door Erwin_dude »

ksal je helpen, neem van mij aan doe dit maar en stop met zoeken naar iets wat je niet gaat vinden, dit heb ik namelijk bij die van mij ook gedaan, ook c18xe in gelegen,

nodig: rol kabel 1,5mm
zekeringhouder:
kabelschoentjes
orginele stekker van koelfan en sensor (sloper of van eigen)


haal rechtstreeks van accu een draad en zeker die af met 30a zekering.
vanaf die zekering ga je naar je thermostaat toe in je radiateur. en pak dan de hoogste koelstand en sluit hem daaropaan.
dan ga je met een draad van die thermostaat naar je koelvin toe
dan nog even massakabel trekken en alles netjes intapen en wegwerken!

nooit geen last dat je koelfan niet werkt en blijft ook nog nalopen als je met warm weer de auto uit zet!

geen dank!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door Laagvlieger »

Wat ik me afvraag.
Heb jij wel een probleem????

koelventilator slaat pas aan ergens boven de 100 graden hoor!
In de zomer in de file.

Misschien zoek je naar iets dat er niet is?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door DarkDaedelus »

Erwin_dude schreef:ksal je helpen, neem van mij aan doe dit maar en stop met zoeken naar iets wat je niet gaat vinden, dit heb ik namelijk bij die van mij ook gedaan, ook c18xe in gelegen,

nodig: rol kabel 1,5mm
zekeringhouder:
kabelschoentjes
orginele stekker van koelfan en sensor (sloper of van eigen)


haal rechtstreeks van accu een draad en zeker die af met 30a zekering.
vanaf die zekering ga je naar je thermostaat toe in je radiateur. en pak dan de hoogste koelstand en sluit hem daaropaan.
dan ga je met een draad van die thermostaat naar je koelvin toe
dan nog even massakabel trekken en alles netjes intapen en wegwerken!

nooit geen last dat je koelfan niet werkt en blijft ook nog nalopen als je met warm weer de auto uit zet!

geen dank!
Dit is best een mooi systeem voor de koelvin inderdaad, maar nogmaals de koelvin is het minste probleem.
Laagvlieger schreef:Wat ik me afvraag.
Heb jij wel een probleem????

koelventilator slaat pas aan ergens boven de 100 graden hoor!
In de zomer in de file.

Misschien zoek je naar iets dat er niet is?
Als ik mij niet vergis hoort de auto met dit weer, met of zonder rijwind niet 'constant' op 100 graden te staan?
Een temperatuur van 92 tot 95 met stilstaan okay, maar vind het maar niks dat deze constant op 100 staat. Vooral niet
omdat dit ook met rijden niet omlaag gaat..

Mijn voorzichtigheid komt vooral omdat bij de vorige auto een keer te warm is geworden en dit eigenlijk uiteindelijk
het einde van het blok heeft betekend.

Edit: Aanvullend:
De temperatuurschakelaar (de schakelaar die in de radiator zit) schakelt voor 90 tot 95 graden, dat betekend dat stand 1 van de fan zou moeten blazen,
verder zou die tussen 100 en 105 ook moeten schakelen wat ervoor zorgt dat stand 2 aan springt als ik mij niet vergis..
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: koelsysteem mankementen

Bericht door Laagvlieger »

Normale bedrijfstemperatuur van een motor is rond de 100 graden.
Thermostaat is ook pas volledig open bij 98 graden.

Als jij gewoon bij lopende motor 12 volt op je temp.schakelaar hebt staan is er niets aan de hand en zal hij gewoon schakelen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie