clip code 48 en 31

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Heb na een paar nutteloze en dure bezoekjes aan de dealer, een nieuwe dynamo en accu en andere meuk gescoord, maar blijf problemen houden.

De motor loopt soms als een zonnetje en meestal hapert hij i.c.m. een motor lampje, dat aan en uit gaat steeds. Helaas bij de dealer, doet hij het perfect natuurlijk :(

31: Drehzahlsensor - kein Signal : (digidash snelheidsmeter doet het gewoon)
48: Kan iemand me vertellen wat versorchungs spanning inhoud? :

Alvast bedankt!
Marc
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7832
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: clip code 48 en 31

Bericht door pascal1109 »

Als je uitleest met de motor uit, is 31 normaal en hoef je daar niet naar te kijken. Is geen toerentalsignaal. Logisch als de motor uit staat ;)

48 is "Battery voltage - Low voltage". Als je de genoemde zaken al vervangen hebt, zou ik zeggen dat je ergens stroom verliest. Hoe dat precies werkt, geen idee. Ben niet zo goed met elektra :oops:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Ok, dat scheelt dan weer, haha :oops: .

Massa probleem misschien?
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: clip code 48 en 31

Bericht door Laagvlieger »

Bijvoorbeeld. Of overgangsweerstand. Voel na het starten eens aan de accupolen/kabels of deze warm zijn misschien?

EN nog iets...jij hebt digidash dus. Heb je het speedpuls signaal van de digidash wel doorgelust naar je BC en motorstuurapparaat? Hier kun je ook onregelmatig lopen door krijgen als hij het snelheidssignaal mist.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Ik heb de digidash aan de hand van het diagram aangesloten wat hier op het forum staat. Ik denk dat de bedrading er parallel overheen zit aangesloten. De snelheid komt wel door op de boordcomputer(dat kan ik zien door de gemiddelde snelheid en verbruik). Maar het motor stuur apparaat zou ik eigenlijk niet weten. Hoe kan ik dat controleren? Zou ik dan geen problemen moeten hebben met m'n abs of tc? Ik moet er wel bij vermelden dat ik een jaar of 2 zonder problemen met de digidash gereden heb, alvorens het haperen begon, in combinatatie met het motorlampje.

Toen ik de Astra bij de spuiter had opgehaald, had ik mijn accu aan de druppel lader gehad, thuis. Een paar dagen netjes rondgereden, zonder problemen. Daarna begon het gezeik weer. Ik ga dus de accu weer aan de lader hangen en kijken hoeveel ampere er overheen gaat. Daaraan kan ik dan zien of de accu nog vol is of niet.

Ik ga vanmiddag kijken of de kabels/polen warm zijn na het starten. De overgangs weerstand bedoel je dat als er een specifieke kabel warm aanvoelt, dat daar het probleem zou kunnen zitten, in de kabel of de aansluiting ervan?

Slim, ben benieuwd en bedankt voor je hulp :D
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

pascal1109 schreef:Als je uitleest met de motor uit, is 31 normaal en hoef je daar niet naar te kijken. Is geen toerentalsignaal. Logisch als de motor uit staat ;)

48 is "Battery voltage - Low voltage". Als je de genoemde zaken al vervangen hebt, zou ik zeggen dat je ergens stroom verliest. Hoe dat precies werkt, geen idee. Ben niet zo goed met elektra :oops:
Trouwens jij ook bedankt, voor je zeer snelle reactie he. Wil niet onbeschoft overkomen :oops:
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: clip code 48 en 31

Bericht door Laagvlieger »

Ok. Nou als je BC werkt neem ik aan dat je motorstuurapparaat ook gewoon het signaal krijgt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
.:johan:.
forum-gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
Locatie: Hedel

Re: clip code 48 en 31

Bericht door .:johan:. »

Klinkt bekend,

dit hadden wij bij onze c16xe ook, toen was de blauw rode draad verkeerd aangesloten.
blauw/rode draad gaat van je pulsgever naar je digidash en naar je computer dan is de basis goed.

Het onregelmatig lopen, is dat ook tijdens het rijden?, of alleen als je stil staat, bv bij stoplicht, of gas los laat. (dit kan duiden op de stappen motor)
maar slechte massa kan ook de vreemdste problemen maken.

hopelijk heb je iets aan deze tips.. succes man!
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Is met stationair en onder het rijden. Stappenmotor is toch alleen met stationair? Of heeft het ook nog een functie met het rijden?
Thanks voor de tips :worship:
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Laagvlieger schreef:Ok. Nou als je BC werkt neem ik aan dat je motorstuurapparaat ook gewoon het signaal krijgt.
Top, dan kan ik die afvinken :)
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: clip code 48 en 31

Bericht door Laagvlieger »

stappenmotor werkt alleen bij stationair toerental en gas los situaties.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Ok, duidelijk, dank je. Ik ben verder op onderzoek gegaan. Bovenop het inlaat-spruitstuk zit een vacuum slangetje, die vervangen moet worden. Dat is dus een actie punt. Maar heb je toevallig enig idee wat dit voor schakelaar/sensor is? Het zit rechts naast het blok en er zitten (vermoedelijk) 2 vacuum slangetjes op. Waarvan ik er even 1 heb losgehaald ten tijde van de foto. Dat zag er ook niet echt lekker meer uit.

Afbeelding
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: clip code 48 en 31

Bericht door Laagvlieger »

Tankventilatie. Onder deellast gaat deze open en zuigt zo benzinedampen uit de tank die zijn opgeslagen in het koolfilter achter je rechter spatbord en voert deze terug de motor in om te verbranden.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
.:johan:.
forum-gebruiker
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
Locatie: Hedel

Re: clip code 48 en 31

Bericht door .:johan:. »

Laagvlieger schreef:stappenmotor werkt alleen bij stationair toerental en gas los situaties.
klopt helemaal ;) dat was toen ook ons probleem, bij gas los en stilstand bv bij stoplicht. toen viel de 1.6 altijd uit :mrgreen:

Sorrie kan je jammer genoeg niet verder helpen :|
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: clip code 48 en 31

Bericht door M2W2 »

Ben allang blij, dat jullie altijd iedereen met een probleem, helpen. Het is fijn als je zo'n oude auto hebt, dat je weet dat er mensen zijn met heel veel know how, die achter je staan.

Ik heb goed nieuws, het is gevonden en opgelost :thumbsup:

Bleek de bekabeling te zijn van de temp sensor voor de inspuiting (thv de thermostaat) deze was verkoold. Ik heb geen ML meer gehad en hij rijd weer super.
Wat kan zoiets simpels voor zoveel problemen zorgen. Ik kan het aantal bezoeken aan de dealer niet meer op 2 handen tellen en hun kwamen er ook niet uit.
Al meer dan een jaar liep hij onregelmatig. Als hij dan weer loopt zoals het hoort, word je zoooo blij ervan. Mijn dag kan niet meer stuk :D
Maar het was ook ingepakt in een stukje flex, dus lastig te vinden. Ik kwam er met mazzel achter.
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: clip code 48 en 31

Bericht door RedBill »

Mooi!!! Fijn dat het opgelost is. Temperatuursensor kan inderdaad heel nare storing zijn. Moet je een specialist als Marcel erbij hebben :-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie