Lekkage achter middenconsole

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Rogyros
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:50
Auto('s): Astra F sedan '95 X16SZ

Lekkage achter middenconsole

Bericht door Rogyros »

Een tijdje terug werd het als maar vochtiger in de auto. Beslagen ruiten waar niet tegen op te stoken was. Bleek dat ik de waterkeerplaat verkeerd heb teruggeplaatst na vervangen van interieurfilter. Filter was doorweekt en in de blower was het nat. Niet zo vreemd dus dat het binnen ook nat was. Filter gedroogd en keerplaat correct teruggezet. Tevens alle "compost" verwijderd onder de waterkeerplaat. Ook de slurf (afvoerkanaal) ontstopt en doorgespoeld.

Binnen was het dusdanig nat dat ik het niet meer droog ging krijgen door met heater max en ramen open te rijden. Toen maar de vloerbekleding verwijderd. Sommige delen zitten op een dusdanige manier vast dat het stuk sneller ging om het los te snijden.

Afbeelding
Vloerbedekking uit het zicht los gesneden. Hier is ook zichtbaar waar de lekkage vandaan komt. Bestuurderskant is zelfde verhaal.

Afbeelding
Erg nat!

Afbeelding
Bodem gedroogd met oude handdoeken. Schuimrubber en vloerbedekking thuis binnen laten drogen.

Afbeelding
Vervolgens ontdekte ik dat mijn raamrubber deels los tussen raam en parafaan hing. Parafaan is enigzins krom gaan staan.

Afbeelding
Omdat ik geen zin heb om een nieuwe parafaan en rubber te zoeken heb ik het vervolgens afgekit.

De schuimrubberdelen die nog in de auto zitten droogden vrij snel door steeds met de ramen open te rijden en droge handdoeken er tegen te leggen. In de wasstraat getest en geen vocht kunnen ontdekken. Interieurfilter bleef droog.

Toen was het wachten op de eerste regenbuien. Dit weekend bracht uitkomst. Helaas weer een (kleine hoeveelheid) water. Geen last van beslagen ruiten, maar toch vervelend om te weten dat het weer langzaam volloopt. De afdichting met kit is vrij lomp gedaan en ik weet 99% zeker dat het daar niet door lekt. Omdat het achter de middenconsole nat is lijkt me dat het via de blower of daar in de buurt naar binnenkomt. Maar het interieurfilter blijft nu droog. Ik denk ook dat het niet erger is als ik rij (t.o.v. geparkeerd staan). (Her)circulatieklep doet het volgens mij gewoon.

Wie heeft er tips om het lek boven water te krijgen? Blower unit los halen? Middenconsole demonteren?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
M2W2
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2009 08:20
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi C20XE
Locatie: Almere

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door M2W2 »

Heb je al gekeken of je kachel radiator misschien lekt? Die zit namelijk achter je midden console. Dat zit in dat plastic ding op foto 1.
Astra GSi, veel goede en slechte herinneringen, maar nooit spijt.
Rogyros
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:50
Auto('s): Astra F sedan '95 X16SZ

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Rogyros »

Omdat het water niet naar koelvloeistof ruikt/smaakt had ik die mogelijkheid al doorgestreept. Koelvloeistofniveau daalt ook niet.

Maar het is wel de hoek waar het vandaan komt. Alleen zit het water zo hoog als ik kan voelen...
jeroenastra
forum-gebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:50
Locatie: BEMMEL

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door jeroenastra »

al eens goed gekeken of het niet langs de bak van de interieur filter vandaan komt.

optie schroef dashboard kast eruit ga in auto liggen met zaklamp en laat iemand er een tuinslang op sproeien buiten
van de astra kun je er niet genoeg hebben

that's why i've got 3
jeroenastra
forum-gebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:50
Locatie: BEMMEL

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door jeroenastra »

je hebt het raam paravan gekit maar mischien is het raam wel lek komt voor
bij ons op bedrijf testen we dat door aan de buitenkant raamspray sop te sproeien
en er perslucht aan de binnenkant van het raam langs te laten lopen.
uiteraard als er belletjes ontstaan heb je verbinding met buiten
van de astra kun je er niet genoeg hebben

that's why i've got 3
Rogyros
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:50
Auto('s): Astra F sedan '95 X16SZ

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Rogyros »

jeroenastra schreef:al eens goed gekeken of het niet langs de bak van de interieur filter vandaan komt.

optie schroef dashboard kast eruit ga in auto liggen met zaklamp en laat iemand er een tuinslang op sproeien buiten
Dit zou goed de oorzaak kunnen zijn. Dit weekend testen als het weer het toelaat.
jeroenastra schreef:je hebt het raam paravan gekit maar mischien is het raam wel lek komt voor
bij ons op bedrijf testen we dat door aan de buitenkant raamspray sop te sproeien
en er perslucht aan de binnenkant van het raam langs te laten lopen.
uiteraard als er belletjes ontstaan heb je verbinding met buiten
Dus zonder barst/scheur een soort van poreus raam? Kun je dat van binnen niet zien? Of loopt het dan tussen de glaslagen door? Heb helaas geen perslucht ter beschikking. Dit zou wel de vervelendste denkbare oorzaak zijn.

Bedankt voor de tips!
jeroenastra
forum-gebruiker
Berichten: 164
Lid geworden op: 15 sep 2008 10:50
Locatie: BEMMEL

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door jeroenastra »

peureus raam
bestaat niet bedoelde hier eigenlijk
het komt wel eens voor dat er een gaatje in de kit zit waar het raam op de carrosserie gelijmd is
hoeft maar een heel klein gaatje te zijn roest puntje waar de kit dus los is gelaten.
komt vaker voor als er een nieuw raam geplaatst is. kan zelfs aan de bovenkant zijn.
water kan raar lopen.

beste optie denk is toch dashboard kastje eruit en vanaf daar gaan kijken
van de astra kun je er niet genoeg hebben

that's why i've got 3
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Bart(astra) »

Carglass is ook goed in het niet volledig afdichten van voorruiten
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Rogyros
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:50
Auto('s): Astra F sedan '95 X16SZ

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Rogyros »

Carglass is nog niet in de buurt van deze auto geweest dus kan ze lastig de schuld geven ;-)


Met het dashboardkastje (en ook meteen de passagiersstoel) eruit heb ik wel meer werkruimte gekregen, maar ben er nog niet wijzer op geworden. Het is niet dat het duidelijk naar binnen stroomt. Maar het schuim onder/achter de zwarte bak waar de kachelradiateur zit wordt langzaam natter.

Mogelijk is het, zoals jeroenastra schreef, de afdichting van de bak waar de kachelventilator in zit. Er heeft daar lang water gestaan doordat de afvoer verstopt heeft gezeten. Om die bak los te halen moet ik mijn parafaan los halen lijkt me. Maar die heb ik dus net vast gekit en ik hoop maar dat die kit dan goed los komt van de ruit... :? :?


Parafaan los maken, hoe gaat dat?

- de 3 schroefjes onder de afdichtdopjes los
- ruitenwissers en de kunststof afdichtmoeren los
- en dan? Als ik foto's in viewtopic.php?f=2&t=10682&start=98 bekijk lijkt het alsof parafaan op de ruit ligt en je hem haaks op de ruit lostrekt van klitteband (en eventuele kitranden :-))? Of zit de parafaan ook met een sleufje over het raam, zoals aan de andere kant de waterkeerplaat in de parafaan zit?


En nog een vraagje: van het interieurfilter loopt een (vacuum?)slangetje richting motor. Waarvoor dient dat? Het rubbertje waarmee ie zit aangesloten is totaal vergaan en hij hangt nu los.



BTW: mensen kijken je wel raar aan als je zonder passagiersstoel en met vriendin op de achterbank rijdt. Niet echt een typische dienstwagen ;-)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Roy 2.0 16v »

Dat vacuumslangetje is naar mijn weten voor de interne ventilatie
de knop hiervan, op je dashboard wordt bediend d.m.v. dat slangetje.

parafan loshalen is simpel, ligt aan welk type maar gewoon de 2 of 3 schroeven bovenop los en je kunt het eruit trekken
zit nu vastgekit ja, misschien kun je dat zo laten zitten, er zit nog wel een afwateringsbak onder je parafan heh. die zit geklemd.

Ach, als je ermee bezig bent wijst het zich vanzelf,. hopelijk was het eenmalig. Even testen met alles loshalen en inspecteren, droog filter erin, alles weer zo goed mogelijk vastzetten. Mijn astra heeft er ook eens last van gehad, nu niet meer en ik heb niks bijzonders gedaan behalve de boel los en weer juist monteren.

Het is toch kunststof van dik 20 jaar oud waar je mee te maken hebt dus er kan eens een druppel water op plaatsen komen wat niet de bedoeling is.

groet, Roy
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Rogyros
forum-gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2013 21:50
Auto('s): Astra F sedan '95 X16SZ

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Rogyros »

Slangetje dichtgetaped en de interne ventilatieknop werkt weer. Niet dat ik die gebruik maar wel handig om te checken of ie nog open staat. Is fluitend geluid ook weer weg.

Die parafaan/parafan/paravaan/paravan (alle schrijfwijzes die ik ben tegengekomen ;-)) loshalen met de kitrand nog aan de ruit was niet zo'n goed idee: parafaan is gescheurd bij loshalen (precies: 20 jaar oud kunststof...). Het rubber om de ruit zat vol "modder" en lag deels los. Is 18+ jaar niet naar gekeken en is misschien wel de originele ruit... Het gedeelte van de ruit onder de parafaan is vrijwel geheel wit gekleurd door delaminatie (en vocht?). Hopelijk wordt dat niet te snel erger.

Met de parafaan er af heb ik ook de rand tussen waterafvoer en kachelventilatorunit afgekit. Alles schoongemaakt, weer teruggeplaatst en rand tussen parafaan en ruit opnieuw gekit. De scheur in de parafaan zit gelukkig aan de zijkant. Die ga ik nog een keer lijmen, heb er nu tijdelijk een laag kit op gelegd.

Nu afwachten tot het weer gaat regenen...
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Lekkage achter middenconsole

Bericht door Roy 2.0 16v »

Je kunt ook nog een deksel maken voor bovenop je interieurfilter.
schuin aflopend, 1 kant dus openlaten
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Plaats reactie