motormanagement lampje

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Driessuh
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:59
Auto('s): 2X Astra F GSI C20NE, FORD F150 Raptor, FORD Fiesta 1.6
Locatie: Venlo

motormanagement lampje

Bericht door Driessuh »

Op onderstaande foto is te zien dat er een stekker van mijn blok los zit.
Zodra ik deze stekker los heb gemaakt loop het blok super. Zodra ik deze stekker aansluit schokt en hapert het blok en mist hij vermogen en gaat het motormanagement lampje branden.
Kunnen jullie me vertellen waar dit grijze ding voor dient en wat er eventueel mis mee is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: motormanagement lampje

Bericht door Ray »

Dat ding regelt je luchttoevoer als je motor stationair loopt (en je gasklep dus dicht is).
Je kan hem eens proberen schoon te maken van binnen, weet niet zeker of dat helpt. Zo niet, dan zou ik er een andere opzetten.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: motormanagement lampje

Bericht door RedBill »

Controleren of de motor ergens valse lucht trekt is ook geen slechte optie.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: motormanagement lampje

Bericht door astra-gsi-666 »

dat ding heet een stappenmotor,eens goed schoonmaken met wd 40.
in de stappenmotor zit een kogeltje met een veer die de luchttoevoer regelt.
Die kan vervuild zijn.
danny gsi 666
Driessuh
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:59
Auto('s): 2X Astra F GSI C20NE, FORD F150 Raptor, FORD Fiesta 1.6
Locatie: Venlo

Re: motormanagement lampje

Bericht door Driessuh »

Ik heb geprobeerd om hem schoon te maken. daarna liep de motor nog steeds niet mooi gestationeerd.
Ik had nog een stappenmotor liggen, deze vervangen maar dit geeft ook geen verschil.

Ik heb het hele blok na gelopen als deze valse lucht trekt maar kan niets ontdekken. Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen. misschien dat ik iets fout doe.
Of heeft iemand nog een ander idee waar dit aan kan liggen?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
just_nll
forum-gebruiker
Berichten: 900
Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
Locatie: Amsterdam

Re: motormanagement lampje

Bericht door just_nll »

Driessuh schreef:Ik heb geprobeerd om hem schoon te maken. daarna liep de motor nog steeds niet mooi gestationeerd.
Ik had nog een stappenmotor liggen, deze vervangen maar dit geeft ook geen verschil.

Ik heb het hele blok na gelopen als deze valse lucht trekt maar kan niets ontdekken. Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen. misschien dat ik iets fout doe.
Of heeft iemand nog een ander idee waar dit aan kan liggen?

alvast bedankt
overal bij de slangetjes wat remmenreiniger spuiten zodra die dan op dat punt waar je spuit beter gaat lopen dan weet je dat t daar ergens valse lucht trekt
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: motormanagement lampje

Bericht door RedBill »

De gemakkelijkste manier is denk ik om de luchtinlaat voor de luchtmassameter dicht te houden met lopende motor. Er zal een vacuum ontstaan. Als het blok de neiging heeft door te lopen en niet af te slaan trekt hij valse lucht. Slaat de motor af en hoor je geen gesis op andere plaatsen dan waar de de luchtinlaat dichthoudt zal hij geen valse lucht trekken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: motormanagement lampje

Bericht door Roy 2.0 16v »

Driessen, hoe loopt jouw auto nu stationair als de regelaar hiervoor, niet op de stekker zit aangesloten ?
Het is wel heel apart dat je met een andere stappenmotor ook deze storing krijgt. mischien moet je nog een 3e proberen om zeker te zijn.

Ik denk hierdoor dat het aan de stekker ligt. intern rot of draadbreuk of iets in die richting.
die zou ik eens goed inspecteren, doormeten / schoonmaken.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Driessuh
forum-gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 aug 2013 09:59
Auto('s): 2X Astra F GSI C20NE, FORD F150 Raptor, FORD Fiesta 1.6
Locatie: Venlo

Re: motormanagement lampje

Bericht door Driessuh »

Zodra ik de stekker niet aansluit op de stappen motor loopt het blok stationeerd perfect.
Zodra ik de stekker wel aansluit is het een drama en loopt hij ongecontroleerd. Heb nogmaals getest op valse lucht op de methode die redbill vertelde.
Volgende week ga ik er weer mee verder en dan ga ik de manier van just_nll uitproberen. De stappenmotor die ik er nu opheb gezet is zeker goed. Op het andere blok waar ik hem vanaf gehaald heb werkte hij prima.
verder zag ik dat het gaskleppenhuis erg vervuild is. deze ook maar eens schoon maken.
Plaats reactie