DarkDaedelus's GSi C18XE

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Zoals misschien bekend heb ik met mijn gsi'tje vaker foutmeldingen gehad, dit vooral na motorrevisatie
(koppakking had het begeven) Dit is allemaal opgelost, helaas na de reparatie schommelt die in toeren.
Had gelukkig een stappenmotor uit een C18XE op de kop weten te tikken, echter schommelt die nog steeds (weliswaar minder).


Helaas nog steeds de foutcode 71 aan het aantreffen, en kom er niet achter waarvandaan
(air temp sensor voltage high) reeds gelezen dat het volgens laagvlieger een electrisch probleem is
Laagvlieger schreef:71 betekent een te hoge spanning (hoger dan 4,5 volt) op de pinnen van het stuurapparaat.
Vaak heb je de te hoge spanning door een onderbreking (kabelbreuk).
Heeft niets met luchtfilter te maken. Is een elektrische storing! Geen mechanische.
(link: viewtopic.php?f=3&t=16596&p=326220#p326220" onclick="window.open(this.href);return false;)

En om het nog es af te ronden heb ik ook vaak enorme moeite de auto in de tweede versnelling te krijgen.
Normaal tijdens het schakelen had ik dan de koppeling in, half in de 1 en daarna weer zonder problemen in de 2,
maar vaak weigert die dit nu gewoon en gaat alleen maar naar de 4.

Helaas is de tijd daar gekomen dat ik me er nu toch wel heel erg aan begin te ergeren, en zit er echt een brokje door in mijn maag.
Ik ben dan ook snel op zoek naar advies, dus bij deze, al het advies meegenomen.

[edit: even de quote duidelijker gemaakt, dit was namelijk een stukje text van laagvlieger]
Laatst gewijzigd door DarkDaedelus op 02 mar 2013 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Overigens handig om te weten, het motormanagement lampje gaat soms aan onder het rijden, en bijna direct daarna ook weer uit.
Na het uitlezen met paperclip krijg ik alleen code 71..
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door The Undertaker »

Schakel probleem kan je verhelpen door het schakelpennetje te vervangen. Kost een euro of drie.

Is je luchtmassameter wel in orde?
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Roy 2.0 16v »

Meest ideale is als je contact zoekt met een mede forumvriend, met C18XE , die redelijk dichtbij woont.
en dan even afspreekt, onderdelen uitwisselt tot je de juiste boosdoener te pakken hebt.

Tenzij het iets anders is dan LMM / LFR / Lambdasonde / temperatuursensor etc
maar dan heb je dat in elk geval uitgesloten, in een uurtje tijd.

Draadbreukje zoeken wordt lastiger..
of iets mechanisch of lastiger uit te wisselen sensor. ( krukas/nokas/gasklephuis)

succes!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door RedBill »

Volgens mij is het beste wat je kunt doen de weerstanden van bedrading en/of sensoren e.d. doormeten, om te kijken of dat allemaal nog goed is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Bij deze alvast een oproep voor mensen die dichtbij in Midden Limburg wonen en het geen probleem vinden om eens te kijken?
Ik die kant op, of andersom is in ieder geval geen probleem als het niet te ver rijden is..

Ik heb zojuist geprobeerd de luchtmassameter eraf te halen, wanneer ik de schakelaar eraf haal gaat de auto heel erg hardnekkig lopen,
de stekker er weer in, is het weer in orde.

Het schommelen begint ook pas na 1 keer gas te hebben gegeven, wat op valt is dat wanneer de stappenmotor eruit gaat,
de auto hoog in toeren loopt, maar niet schommelt. Verder voel ik niets van valse lucht of iets dergelijks.
Wat mooi was, was dat ik vanmorgen met de auto ging rijden en hij geen enkel probleem had, echter vanmiddag toen ik naar huis reed wel weer =(

Ik heb altijd al met een open lucht filter gereden (vanaf dat ik de auto in mijn bezit heb) en dit heeft nooit eerder voor problemen gezorgd.

Ook geprobeerd de stekker voor de luchtmassameter eraf te halen, dit gaf direct een andere foutcode, verder liep de auto wel hetzelfde,
weet niet of dit hoort? Deze stekker heb ik nagemeten en kwam 5 volt over heen.

De rest lijkt alles in orde.. Dat is juist het vreemde.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door RedBill »

Heb je weleens met een multimeter gewerkt?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Ik heb inderdaad wel es met multimeter gewerkt gelukkig.
Kan natuurlijk alsnog zijn dat ik het fout doe :roll:
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

The Undertaker schreef:Schakel probleem kan je verhelpen door het schakelpennetje te vervangen. Kost een euro of drie.

Is je luchtmassameter wel in orde?
Dit pinnetje heb ik inderdaad een paar keer op het forum langs zien komen.
Maar ik heb geen idee hoe ik hieraan kan beginnen. Ik neem aan dat de auto omhoog in moet en dit (liever) niet aan de straat kan/op bokjes?
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door The Undertaker »

Voor het vervangen van de schakelpin doe je de motorkap open en dan steek je de pen in het dat bij de schakelvork en schakelstang.

2 min werk :wink:

Met dank aan Marcel voor de afbeelding!
Afbeelding
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9296
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door RedBill »

DarkDaedelus schreef:Ik heb inderdaad wel es met multimeter gewerkt gelukkig.
Kan natuurlijk alsnog zijn dat ik het fout doe :roll:
Snap ik. Maar je zou eens met een schema aan de slag kunnen gaan en de gemeten waarden (weerstand, spanning) eens posten van de verschillende componenten. Wellicht kunnen we op basis daarvan wat conclusies trekken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Roy 2.0 16v »

die open luchtfilter zint me ook niet bij dit soort problemen, ook al had je er nooit eerder last van. t blijft toch een zorgenkindje onderdeel.

of rijd even langs de dealer voor een sensoren data check, kost misschien 2 a 3 tientjes en je bent een grote stap verder, binnen een half uurtje.
Hoef je zelf ook niet te klungelen met een multimeter/sensoren los trekken/pinnen uitvogelen/ weerstanden opzoeken etc.

succes!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

The Undertaker schreef:Voor het vervangen van de schakelpin doe je de motorkap open en dan steek je de pen in het dat bij de schakelvork en schakelstang.

2 min werk :wink:

Met dank aan Marcel voor de afbeelding!
Afbeelding
Is het werkelijk zo simpel? dan ga ik morgen direct kijken, bedankt voor de afbeelding!
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Goed nieuwsgierig als dat ik was heb ik alvast gekeken. Dit ding zat bij mij vast met een zeskantbout met moer.
Overigens als ik met deze vork wilde schakelen kreeg ik hem wel in de 2 (versnellingen stonden aangegeven zoals op de foto).
Nu is het wel zo dat het soms wel goed gaat en vaker moeilijk, misschien dit ook zo'n geval is.

Uiteraard met een lampje bijgeschenen, maar dit geeft het wel weer hoe het bij mij nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal morgen proberen wat betere foto's te maken, het lijkt alsof het hier dus niet aan ligt.
Ik vond overgens wel dat er redelijk wat speling zat tussen de vork en wat in het midden zit, weet niet of dat zo hoort?
prs
forum-gebruiker
Berichten: 809
Lid geworden op: 30 nov 2008 18:50

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door prs »

boutje, moertje is ook veel beter als een nieuwe pen.
bedoel je deze bussen waar speling opzit? http://www.opel-tuning.nl/?View=page&pa ... id=&mid=86" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Nee letterlijk tussen de vork. Ik heb me overigens wel al eerder afgevraagd waar dat stuk zou zitten. Dit om inderdaad te halen wat jij stuurt.
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door pascal1109 »

Roy 2.0 16v schreef:die open luchtfilter zint me ook niet bij dit soort problemen, ook al had je er nooit eerder last van. t blijft toch een zorgenkindje onderdeel.
Dat is ook een goeie idd
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Heb helaas geen originele intake voor de C18XE. Wel nog ene van een X16SZ en deze past helaas niet.
Wat ook opvalt is dat wanneer het echt koud is (zoals vanmorgen) de auto niet schommelt :confused:
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Roy 2.0 16v »

misschien omdat als het echt koud is, je openluchtfilter koude lucht pakt
maar als je motor warm is, je openluchtfilter warme lucht pakt

en anders misschien de temperatuursensor, maar das een verre gok

aangezien je een code 71 op air sensor hebt / draadbreuk / speld in hooiberg.
en de problemen zijn gekomen na de motorrevisie
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Roy 2.0 16v schreef:misschien omdat als het echt koud is, je openluchtfilter koude lucht pakt
maar als je motor warm is, je openluchtfilter warme lucht pakt

en anders misschien de temperatuursensor, maar das een verre gok

aangezien je een code 71 op air sensor hebt / draadbreuk / speld in hooiberg.
en de problemen zijn gekomen na de motorrevisie
Dit is inderdaad in mij opgekomen, helaas weet ik niet welke precies de iatemp sensor is,
Ik zal het vanmiddag even nalopen :)

Wat wel is, de openluchtfiler ligt boven dat gat bij het voorwiel, en precies voor de luchttoevoer vanuit de grill.
Het vreemde blijft dat dit voor de revisie (koppakking..) dit probleem er niet was. Ook met open luchtfilter.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door Roy 2.0 16v »

wat is er precies gedaan met die revisie dan ?

de koppakking, dus hele bovenkant en omliggende aansluitdelen los

dus misschien nu nog een vacuumslangetje los of verkeerd aangesloten ?
carterventilatie
knik in slangetje
gasklephuis / sfi trekt valse lucht ?

ja probeer dat eens, draaiende motor en dan remreiniger o.i.d. op inlaatstukken spuiten
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

Roy 2.0 16v schreef:wat is er precies gedaan met die revisie dan ?

de koppakking, dus hele bovenkant en omliggende aansluitdelen los

dus misschien nu nog een vacuumslangetje los of verkeerd aangesloten ?
carterventilatie
knik in slangetje
gasklephuis / sfi trekt valse lucht ?

ja probeer dat eens, draaiende motor en dan remreiniger o.i.d. op inlaatstukken spuiten
Precies wat hier boven staat.
Op wat voor delen kan ik dit het beste spuiten?

Extra informatie schommelen in toeren:
Weeromstandigheden hebben er niets mee te maken of de auto schommelt of niet,
soms doet die wel, soms niet, en soms stopt die opeens met schommelen bij een stoplicht

Ook na 1 keer op het gas te drukken schommelt die pas (als die wilt schommelen).



Foutcode 71:
Mijn foutcode is overigens verdwenen nadat ik de luchtinlaatsensor gecontroleerd heb, deze is ook niet meer teruggekomen! :shiny:

Schakelprobleem:
Zeer waarschijnlijk een synchroonring. Dit ook omdat het niets met warm of koud te maken heeft
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door oenatje »

DarkDaedelus schreef:Heb helaas geen originele intake voor de C18XE. Wel nog ene van een X16SZ en deze past helaas niet.
Wat ook opvalt is dat wanneer het echt koud is (zoals vanmorgen) de auto niet schommelt :confused:
http://www.opel-forum.nl/buysell/single ... ad_id=3431" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DarkDaedelus
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 625
Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
Auto('s): Astra F GSI C20XE
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door DarkDaedelus »

oenatje schreef:
DarkDaedelus schreef:Heb helaas geen originele intake voor de C18XE. Wel nog ene van een X16SZ en deze past helaas niet.
Wat ook opvalt is dat wanneer het echt koud is (zoals vanmorgen) de auto niet schommelt :confused:
http://www.opel-forum.nl/buysell/single ... ad_id=3431" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb de beste meneer een PM gestuurd, danku oenatje! :)

Overigens net de luchtintake en (vervangende) stappenmotor weer geprobeerd helemaal schoon te maken.
Ben daarna een stukje gaan rijden, auto reageert prima, ook geen geschommel in toeren.
Tot ik een klein stukje gereden heb en de motor enigsinds warm wordt, daar was het schommelen weer..
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: DarkDaedelus's GSi C18XE

Bericht door oenatje »

geen dank :mrgreen:
Plaats reactie