Distributie en spanwiel, trillingsdemper dus GSI 2.0

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Janneau
forum-gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2012 17:44
Auto('s): Astra F c20ne gsi '93
Locatie: Sittard

Distributie en spanwiel, trillingsdemper dus GSI 2.0

Bericht door Janneau »

In de tijd dat ik ongeveer alle projecten, problemen en discussiepunten aan het doorspitten ben op dit forum gaat het leven onder de motorkap gewoon verder.
Zo stond ik dus in Budel bij iemand op de oprit toen ik weer wou vertrekken en een meezoemend geluid onder het kapje kwam na het starten. Kap geplopt, ven gekeken, luisteren en gaskabel rukken und Jahwol.. De distributieriem liep aan was al dermate versleten dat het springen ervan maar een kwestie van minuten waren.

Handig dat daarachter net een garage lag van een kennis, dus even opgeduwd,brugje op, halfhoog gezet en de boel uit mekaar gehaald met de aanwezige monteur.
Nu begon de beperkte 'kennis onder de kap' een beetje op te spelen dus meteen vragen gaan stellen bij en over alles wat ik niet snap.

Misschien was dit al genoeg voor de monteur, distributiekap eraf, wiel opzij en het onderste wiel losgehaald. Deze zat vast met een dikke bout in het midden en 4 'pennen' rondom. Losgehaald met luchtratel. Deze was krom/ingesleten. Alsof het middenstuk in een open tandwiel was geperst.
Dat was dus duidelijk het aanloopprobleem, wat naast de riem en waterpomp noodzakelijk was te vervangen.

Nu noemde de monteur dit iets van een stabiliesatorwiel, of een schokvanger of iets in die trand, kon er me weinig van voorstellen. Wegens einde werktijd de werkzaamheden gestaakt. Staat nog op de brug, uit mekaar. :|

Ik diezelfde avond gaan googlen, forumspitten ed. Nu heb ik zelf het idee dat we praten over het spanwiel, deze zou sowieso best vervangen worden iedere keer als de riem vervangen wordt. Alleen de monteur claimde dat dit een prijzig ding was en het 250 euro ex. zou kosten. Dit heeft mij ook even aangezet tot verder onderzoek. :?:

Nu heb ik het idee dat de beste man lult en me wat meer geld afhandig wilt maken. Of ik heb me gefocussed op het verkeerde wiel... :!:

Bij deze hoop ik op wat opheldering via het forum.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Janneau op 22 sep 2012 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Distributie en spanwiel GSI 2.0

Bericht door Laagvlieger »

Bedoelt hij niet de trillingsdemper?
Dat is de poelie waar de multiriem op loopt.
Daar zitten een stuk rubber ingeperst wat trillingen moet dempen die van de multiriem de krukas zouden kunnen bereiken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Janneau
forum-gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 feb 2012 17:44
Auto('s): Astra F c20ne gsi '93
Locatie: Sittard

Re: Distributie en spanwiel GSI 2.0

Bericht door Janneau »

Dat is heel goed mogelijk! :) Daar zitten ook die groeven in waar de multiriem over loopt, toch?
Zijn die serieus zo prijzig of kan ik ook naar 'te koop gevraagd' klikken?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Distributie en spanwiel, trillingsdemper dus GSI 2.0

Bericht door Laagvlieger »

Daar zitten de ribbels in voor de multiriem ja.
Ze zijn wel prijzig ja. Maar volgens mij niet ZO prijzig.
Je kan ook even een gebruikte op de sloop scoren of een imitatie op ebay.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie