Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Mr.F
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:13

Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door Mr.F »

M'n nieuwe Astra C16SE Automaat (72.000 km ) loopt stationair niet lekker, hij loopt maar 800 toeren en af en toe slaat hij over.
Wanneer ik de automaat in de D-stand zet zakt het toerental nog meer en begint hij te trillen als een gek.
Rijden en schakelen doet hij als de beste!

Inmiddels vernieuwd:

- Olie 5W-40 van Kroon
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Bougies van Opel
- Bougiekabels van Bosch
- Luchtfilter

En de volgende onderdelen zijn al even geprobeerd van de andere C16SE Automaat:

- MAP Sensor
- Gasklepstelmotor
- Stappenmotor
- 4 Injectoren
- Brandstofdrukregelaar
- Accu
- DIS Module
- ECU

Na het wisselen van de Accu was het even verbeterd, maar nog niet goed. Na opnieuw starten was het helaas ook weer terug bij af.

Heeft iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door Ray »

Afhankelijk van o.a. de motortemperatuur is vanaf 820 toeren voor deze motor normaal om stationair te draaien.
Ik weet niet in hoeverre jij exact afleest dat hij 800 draait? Er zit wellicht ook een tolerantie op die toerenteller aangezien het een analoge aanwijzer is, maargoed, laten we het daar niet in zoeken. Vanaf 820 zou normaal zijn dus.
Bij mijn motor (X16SZR) is het zelfs normaal vanaf 770 rpm. maar daar heb jij niks aan, haha :lol:
Ik zal morgen, als ik het niet vergeet, eens kijken hoever die van mij in toeren zakt als je hem in z'n D zet. Iets zakken is gewoon normaal aangezien je je motor dan iets belast.

Wat betreft het overslaan. Kun je dit wat beter beschrijven? Is het alsof hij op 3 cilinders loopt, of loopt hij een poosje goed en is het dan ineens een plofje? Misschien kan je eens een filmpje maken ofzo?
Het meeste van je ontsteking had je al vernieuwd zag ik. De overgezette delen, zoals de bobine waren 100% zeker goed?
Misschien anders iets in je compressie, of je kleppenmechanisme. Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat dit soort motoren gevoelig zijn voor het inslijten van de nokkenas op de eerste cilinder.
Heb je ook de mogelijkheid om andere sensoren over te zetten? lmm of motortemp.sensor ofzo, ik ben geen opel specialist, maar ik kan me voorstellen dat ie z'n inspuiting op een vervelende manier gaat aanpassen als die sensoren niet goed functioneren waardoor je een onjuiste mengverhouding krijgt. Ik weet daarbij ook niet of dit weer hersteld wordt doordat de labdasonde dit natuurlijk zou moeten meten in de uitlaat. Kan iemand daar meer over vertellen?

Na het wisselen van de accu was het weer even goed zeg je. Zoiets heb ik ook een keer gezien, toen zat er een minimaal gaatje in de plastic mantel van de massakabel van de accu. Daar kroop water in, werd allemaal groen en hard van binnen in die kabel en ging die auto ook overslaan omdat de ontsteking geen goeie massa had naar de accu. Bij het vervangen van de accu in die auto was het ook even goed, maar ging het weer gauw terug naar overslaan. Tot we die massakabel vervingen, sindsdien rijdt die auto weer probleemloos. Wat ik wil zeggen: bedrading in orde?
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door pascal1109 »

Ray schreef: Na het wisselen van de accu was het weer even goed zeg je.
Of de boel was helemaal gereset en moest weer inleren?
Maar doordat er door bepaalde sensoren geen juiste waarden gemeten worden, val je weer terug in het oude probleem?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Mr.F
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:13

Re: Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door Mr.F »

Vandaag mee genomen naar mn werk en waarschijnlijk begint de koppakking door te gaan.
Misschien meten sensoren daarom iets wat niet goed is, en dat was dan opgelost door het resetten tot alles ingeleerd was.

De massa ga ik nogmaals controleren.
Nokkenas versleten bij 72dkm?
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door Ray »

Sorry, ben helaas vergeten bij mij te kijken met toerenval in z'n D.
Maar met een lekke koppakking kan je inderdaad ook cilinderoverslag krijgen. Heeft dan meestal niet zozeer met sensoren te maken, maar met onvoldoende compressie of koelvloeistof in je verbranding. Moet je vaak koelvloeistof of olie bijvullen? En is de inhoud van je koelvloeistofreservoir nog fris? En onder je olievuldop? Geen overdruk in je koelvloeistofreservoir bij koude lopende motor?
Je hebt onlangs bougies en olie vervangen. Zagen er 1 of 2 bougies afwijkend uit, of niet op gelet? En had de olie een normale kleur? Witte rook uit de uitlaat? Weet niet of je de mogelijkheid hebt een compressietest of cilinderlektest kan doen?

Wat die nokkenas betreft: ja je weet maar nooit. Op m'n werk zie ik ook auto's die hun eerste 30.000 km beurt nog moeten krijgen en al binnenkomen met kapotte turbo's, uitgerekte distributiekettingen en kapotte waterpompen. Moet natuurlijk ook niet kunnen.
Maar goed, kleppendekseltje eraf en je kunt even naar je nokkenas kijken. Al is het niet erg aannemelijk inderdaad met 72.000 km.
Mr.F
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:13

Re: Astra C16SE Automaat loopt niet goed

Bericht door Mr.F »

Heb nog een Astra C16SE Automaat staan die niet zo schokt in de D.
Bougies zijn vervangen, en die zagen er allemaal hetzelfde uit. De olie had een normale kleur en in het koelvloeistoftankje is het gewoon helder.
Onder de olievuldop geen sludge of rare dingen. Met rijden is er ook niks aan de hand.
Compressietest en-of cylinderlektest moet wel lukken want ik werk bij een garagebedrijf ;)
Plaats reactie