Electr. Opendak

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Electr. Opendak

Bericht door Laagvlieger »

Het is gewoon een lopende lus.
Gaat in ene beweging door dat schuiven of kantelen.
Dus ik denk ook dat die 0-stand niet goed is ingeleerd.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Electr. Opendak

Bericht door The Undertaker »

Die 0-stand bedoelde ik inderdaad Jeroen.
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Electr. Opendak

Bericht door oenatje »

Jeroen,

indien het motortje niet correct werkt als de nul stand op nieuw is ingeleerd

kun je die omruilen met een andere motor bij mij!!!!!
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Electr. Opendak

Bericht door pascal1109 »

Ondervindt het motortje weerstand? Of doet hij echt niets? Verschil merk je wel.
Heb wel is gehad dat mijn dakje niet meer open kon schuiven namelijk. Handslinger eraan ging ook enorm zwaar. Toen maar ander dakje erin.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Pascal, nee hij doet echt niets in schuifstand.. Motortje gaat niet eens draaien.
Zat te denken misschien de schakelaar zelf, maar lijkt me niet, want vanuit kantelstand sluit 'ie wel gewoon dmv te drukken op de schuif stand. Eenmaal dicht reageert 'ie compleet niet op de schuifstand.
Hopelijk dat ik dit weekend het motortje er weer uit kan halen en opnieuw inleren /naar de 0-stand brengen zoals Marcel ook suggereert.
Wel vreemd overigens want hij deed 't eerst gewoon goed na inbouw.

Ronald, dank voor je aanbod, super, waardeer ik erg ! :thumbsup: Echter ik ga toch eerst kijken of opnieuw inleren wil helpen. Of dat uberhaupt helpt.
Daarna kunnen we altijd nog omruilen toch.

Thnx. een ieder voor de adviezen..
Wordt vervolgd.
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

.. vervolg (sneller dan zelf verwacht) net even motortje uitgebouwd en gereset zoals de beschrijving in de how to. Motortje draait gewoon naar schuifstand in uitgebouwde toestand.
Terug ingebouwd, nog steeds hetzelfde. Kantelt wel, duidelijk klik ook hoorbaar in uiterste kantel stand (eindschakeling ?) en sluit gewoon weer dmv te drukken op de schuifstand. Vervolgens schuift 'ie niet open.. :confused:
Misschien dan toch dak mechaniek o.i.d. kapot ?
Gebruikersavatar
GSI4ever
forum-gebruiker
Berichten: 303
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:59
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 24v Station
Locatie: Groningen

Re: Electr. Opendak

Bericht door GSI4ever »

Anders proberen een handmatige hendel erop te zetten. Kan je kijken of hij dan wel open schuift.
Weet niet waar je woont. Ik heb hier nog wel een handmatig setje liggen om uit te proberen.
Cruise Control Promoteam
Bonrath Promoteam
Irmscher Promoteam
V6 Promoteam
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Ja idd dat is wel een goed idee.
Kom uit Zuid Holland, regio R'dam.
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Electr. Opendak

Bericht door pascal1109 »

Heb ook 2x zo'n motortje ingebouwd, dus ik zou denk nog wel ergens die handslinger moeten hebben?
Kan wel even kijken voor je als je wilt.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Mikeopel
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
Auto('s): gsi x20xev to G.M
Locatie: Assen, en Pijnacker

Re: Electr. Opendak

Bericht door Mikeopel »

GSI4ever schreef:Anders proberen een handmatige hendel erop te zetten. Kan je kijken of hij dan wel open schuift.
Weet niet waar je woont. Ik heb hier nog wel een handmatig setje liggen om uit te proberen.
jeroen ik wil hem anders wel in groningen op halen is alleen wel over 3 weken pas.
weet niet of dat een probleem is.
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer


i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?



Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
Gebruikersavatar
GSI4ever
forum-gebruiker
Berichten: 303
Lid geworden op: 10 nov 2011 21:59
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 24v Station
Locatie: Groningen

Re: Electr. Opendak

Bericht door GSI4ever »

Mikeopel schreef:
GSI4ever schreef:Anders proberen een handmatige hendel erop te zetten. Kan je kijken of hij dan wel open schuift.
Weet niet waar je woont. Ik heb hier nog wel een handmatig setje liggen om uit te proberen.
jeroen ik wil hem anders wel in groningen op halen is alleen wel over 3 weken pas.
weet niet of dat een probleem is.
Heb je dan ook nog steeds belangstelling voor de warmte regelaar plastic panneel? :wink:
Cruise Control Promoteam
Bonrath Promoteam
Irmscher Promoteam
V6 Promoteam
Gebruikersavatar
TurboTim
Moderator
Moderator
Berichten: 1528
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:35
Auto('s): ASTRA GS16V c20let
Locatie: Zeeland

Re: Electr. Opendak

Bericht door TurboTim »

Jerremy schreef:.. vervolg (sneller dan zelf verwacht) net even motortje uitgebouwd en gereset zoals de beschrijving in de how to. Motortje draait gewoon naar schuifstand in uitgebouwde toestand.
Terug ingebouwd, nog steeds hetzelfde. Kantelt wel, duidelijk klik ook hoorbaar in uiterste kantel stand (eindschakeling ?) en sluit gewoon weer dmv te drukken op de schuifstand. Vervolgens schuift 'ie niet open.. :confused:
Misschien dan toch dak mechaniek o.i.d. kapot ?
Heb je het al geprobeert met draaiende Motor? Dan krijgt het dakraammotortje net even meer power om te schuiven, Dat was bij mij ook het geval en heb ook even de rails gesmeert met sileconen.
* Never drive your :gsi: faster than your guardian angel can fly ! *


* ASTRA GSi16V c20let

Irmscher promoteam

Digidash promoteam
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Pascal, o.k. ja thnx voor aanbod ! Wellicht kunnen we dan weer afspraken bij A13, zoals vorige keer.
Mike, dank voor 't aanbod ! Maar wil 't eigenlijk nu zsm oplossen, en denk dat mocht ik handzwengel voor test nodig heb even met Pascal afstem. Thnx voor 't meedenken en je aanbod ! :D
Foxs, dat ga ik dus zo even proberen ! 't stomme is, ik dacht er zelf gister nog aan of dat misschien verschil zou maken, maar dacht, dat zal toch niet zoveel verschil maken. Maar nu jij 't ook zegt.
Heb 't idd geprobeerd met de motor uit.. :? Maar ja, aangezien die 't voorheen ook deed met de motor uit, zou je verwachten dat ie dat nu nog doet. Maar was wel een paar weken terug dat 'ie dat deed.
Ga dat straks proberen. Dank voor je tip !

Groetjes, Jeroen.
Gebruikersavatar
TurboTim
Moderator
Moderator
Berichten: 1528
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:35
Auto('s): ASTRA GS16V c20let
Locatie: Zeeland

Re: Electr. Opendak

Bericht door TurboTim »

Jerremy schreef: Foxs, dat ga ik dus zo even proberen ! 't stomme is, ik dacht er zelf gister nog aan of dat misschien verschil zou maken, maar dacht, dat zal toch niet zoveel verschil maken. Maar nu jij 't ook zegt.
Heb 't idd geprobeerd met de motor uit.. :? Maar ja, aangezien die 't voorheen ook deed met de motor uit, zou je verwachten dat ie dat nu nog doet. Maar was wel een paar weken terug dat 'ie dat deed.
Ga dat straks proberen. Dank voor je tip !

Groetjes, Jeroen.
Ik had hetzelfde inderdaad ook testen met motor uit, toen wilde die maar een klein stukje :confused: Dus toen maar met de motor aan geprobeert en toen ging die wel.
Als het allemaal vrij nieuw en soepel is zal het met de motor uit ook moeten lukken maar helaas bij mij niet meer :lol:
* Never drive your :gsi: faster than your guardian angel can fly ! *


* ASTRA GSi16V c20let

Irmscher promoteam

Digidash promoteam
Gebruikersavatar
Mikeopel
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
Auto('s): gsi x20xev to G.M
Locatie: Assen, en Pijnacker

Re: Electr. Opendak

Bericht door Mikeopel »

GSI4ever schreef:
Mikeopel schreef:
GSI4ever schreef:Anders proberen een handmatige hendel erop te zetten. Kan je kijken of hij dan wel open schuift.
Weet niet waar je woont. Ik heb hier nog wel een handmatig setje liggen om uit te proberen.
jeroen ik wil hem anders wel in groningen op halen is alleen wel over 3 weken pas.
weet niet of dat een probleem is.
Heb je dan ook nog steeds belangstelling voor de warmte regelaar plastic panneel? :wink:
Ow jou was ik vergeten te pme :oops: :oops:

neey :mrgreen: heb hem van de sloop Gratis :mrgreen:
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer


i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?



Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

O.k. hierbij weer een update;

Vanmiddag geprobeerd met de motor lopend. Helaas niet schuiven, geen beweging in hoor motor ook niet kermen ofzo. Kantelen doet 't wel.

Dakraam motor vervolgens weer uitgebouwd, gereset, (naar nul stand gebracht) weer in gebouwd, proberen, niks, niet schuiven, wel kantelen. Echter mij viel nu op dat na kantelen weer sluiten 1 kant iets lager zit in de hoek andere kant zit gelijk (de stalen omranding van glasplaat) met de dakplaat. Wat mij dan wel opvalt, nadat motor gerest is in losse toestand, hij er niet makkelijk ingaat, wat ik bedoel te zeggen, dat ie dan net niet uitkomt met de 2 bevest. bouten. Hij zit iets verdraait. Afine, ingebouwd, niks.. alleen maar kantelen, niet schuiven. Weer uitgebouwd, motor gerest, ingebouwd, en eindelijk schoof die open. Erg bibberend schuiven. Beetje kogellager vet op de rails, paar x heen en weer (schuiven), en ging alweer beter. Dak dicht, kantelen, dak dicht. NIET MEER SCHUIVEN DAARNA... :confused: motor uitgebouwd, resetten, ingebouwd, gelijk schuifstand proberen, deed 't. Dicht, kantelen, dicht, weer niet schuiven. Weer uitgebouwd, gereset, ingebouwd, na inbouwen kantelen, dicht, niet schuiven daarna.

Heb het proces van dicht gaan na kantelen is beetje nader bekeken vanbuiten, het lijkt er op dat als je 'm open kantelt,'ie in 1 hoek ook een klein beetje naar voren gaat. Ook met dicht gaan vanuit kantelen trekt ie erg aan dak plaat (die zie je wat meebewegen) en hij valt in 1 hoek iets lager als in de andere.. Ik hebt het gevoel dat er ergens te veel speling opzit ofzo..

Kan ik nu hieruit concluderen dat het mechaniek versleten is, en er een compleet ander dakraam in moet ?? het was allemaal erg droog ook, heb er goed vet opgedaan, maar helaas, heeft niet echt mogen baten.
Valt er iets af te stellen uberhaupt aan deze daken ?? Wim vertelde mij dat hij een dergelijk probleem toen ook had met z'n handbediende daken in ze Corsa A, als wel ze Astra Station F1.
Nou is me wagen geen nieuwe meer natuurlijk, heeft bijna 240.000 weg en is bijna 18 jaar oud, dus ja, wellicht icm met wat minder goed onderhoud in het verleden aan dergelijke bewegende delen kan bijdragen aan (overmatige) slijtage
aan (de volgens mij veelal) kunststof delen in het mechaniek..

Iemand suggesties of tips (afstellen ?)

grtz. Jeroen.
Gebruikersavatar
TurboTim
Moderator
Moderator
Berichten: 1528
Lid geworden op: 19 jan 2010 19:35
Auto('s): ASTRA GS16V c20let
Locatie: Zeeland

Re: Electr. Opendak

Bericht door TurboTim »

Hey Jeroen, das balen man heb je het dakraam er later ingehangen of is dit de originele die erin hoort ?

Uit je verhaal lijkt het erop dat het dakraam er niet helemaal lekker inzit waardoor die geen vrije baan heeft om te schuiven misschien moet je daar even naar kijken.
Het is moeilijk te zeggen zo wat het probleem precies is, misschien dat andere mensen hier nog ideeen hebben ?

Succes ermee

Gr,

Tim
* Never drive your :gsi: faster than your guardian angel can fly ! *


* ASTRA GSi16V c20let

Irmscher promoteam

Digidash promoteam
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Tim, ja klopt. maar ik denk dat er ergens speling zit. Nou is mij verteld dat 't afgesteld kan worden, maar ik zou niet weten hoe. Wellicht weet iemand dat wel. Marcel ?
En het is trouwens een origineel dak, (gelukkig) geen aftermarket 'plak-dak'
Maar ja, 1 van de redenen om deze wagen te kopen was het dak. Deed 't aanvankelijk ook gewoon goed, zelfs met de verkeerde motor (vectra a motor) alleen ging ie toen niet helemaal open,
originele Astra F motor erin gezet, getest, deed 't, maar nou niet meer.
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Electr. Opendak

Bericht door pascal1109 »

Dat dakje is simpel te vervangen. Hemeltje eruit en je schroeft hem er zo uit.
Op de sloop staan er genoeg, daar even een vandaan halen. En daarna thuis op je gemak dat ding even vervangen. Leuke zaterdag bezigheid ;)
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Even een kleine update omtrent dit topic, heb inmiddels een ander dak gehaald in Duitsland. Een keurig dak, netjes, met garantie, al uitgebouwd ook, voor een zeer nette prijs !
Komt uit een 97-iger auto. Gedachte daarachter is dat de kans dat ie dan goed is groter is als 1 uit een auto van 91 of 92.
Andere bijkomstigheid is, dat de daken in Astra's van 1995/1996 tot 1998 een donker zwart getinte glasplaat hebben, i.t.t. de modellen van 91 tot omstreeks 94/95 een brons getinte spiegel paneel hebben.
Vind persoonlijk een zwart getinte glazen plaat een stuk mooier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

typen 91- 94/95, bronz getint; (even geleend van marktplaats)
Afbeelding

Hoop nu dat ik van 't weekend kan beginnen met inbouwen. Iemand nog tips & tricks wellicht voor 't uit- en inbouwen ? Waar op te letten, nog struikelblokken te verwachten..
Dank,
Groetjes,
Jeroen.
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: Electr. Opendak

Bericht door The Undertaker »

Hmm, dat wist ik dan weer niet, ben blij dat ik de donker getinte heb dan 8)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7833
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Electr. Opendak

Bericht door pascal1109 »

Is niet zo'n moeilijk klusje Jeroen.
Hemeltje eruit, dus je kunt de panelen op de stijlen eraf halen. Handgrepen eraf. Goed opletten dat je hemeltje niet dubbel vouwt. Ik heb daarvoor even mijn broertje gevraagd zodat ik 100% zeker wist dat dat niet zou gebeuren. Je weet immers maar nooit met een 15-20 jaar oud hemeltje ;)
Voordat het raam eruit gaat, de afvoerslangen losmaken en dan kan je volgens mij met 1 dop heel het raam eruit halen. Het zou ook makkelijk zijn als bij de laatste paar schroeven, iemand hem tegenhoudt, maar ook daar is het geen must. Gewoon makkelijk.
Vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde terugmonteren.

Is niet veel werk, denk een uurtje ofzo, als je het rustig aan doet.
Zonnetje is ook fijn met dit werkje ;)
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10360
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Electr. Opendak

Bericht door oenatje »

die op de sloop was er veel sneller uit
Gebruikersavatar
Mikeopel
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
Auto('s): gsi x20xev to G.M
Locatie: Assen, en Pijnacker

Re: Electr. Opendak

Bericht door Mikeopel »

Jeroen!
Mathijs heeft je sierstukken van je eind demper binnen :mrgreen:
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer


i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?



Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
Jerremy
forum-gebruiker
Berichten: 524
Lid geworden op: 18 aug 2006 19:26

Re: Electr. Opendak

Bericht door Jerremy »

Robert, ja klopt want jij hebt een 96-iger.
Maar wat ook appart is, welliswaar niet Astra F gerelateerd, is dat er in latere modeljaren zelfs 2 soorten daken door elkaar zijn geleverd bij de div. modellen.
Bij bijv. Omega B(2) en Vectra B(2) zijn er wagens met een glasplaat met een stalen rand erom (zoals in de Astra altijd geleverd) maar ook van een nieuwer type, zonder stalen rand, dus alleen een glasplaat met een dun stoffen/harig rubber seal randje erom.. DIt is doorelkaar geleverd blijkbaar. Heb jonge B2's gezien met nieuwe type dak, maar ook late B2's met oud type.

Pascal, ok thanks ! Nou, dat is iig wel hoop- en moed gevend. Met ze 2-en zijn is dus wel beter iig. Moet goedkomen. Zal wel wat foto's plaatsen als ik 'm ga wisselen.

Ronald, ja klopt, vaak op de sloop wil demontage een stuk sneller gaan. Zeker met afwerkings lijstjes, en kappen e.d. demonteren gaat volgens het 'snap-off' princiepe :clown:

Mike, thanks ! ja had idd al gehoord ook van 'm. Hij was er toevallig vanavond ook bij ons in de schuur. Hij had me nog een bericht gestuurd, maar heb Carlo en wim even geholpen met in- en afbouwen van de V6 in servaas z'n vectra, want die wagen moet rijden. Morgen avond komt ik denk even bij Mathijs in de schuur aan, want hij had ze daar liggen, kan ik gelijk even naar ze nieuwste spielwaren voor z'n Corsa kijken :mrgreen:
Plaats reactie