Electr. Opendak
Electr. Opendak
Hallo, heb een vraag mbt. electrisch schuif-kanteldak.
Heb onlangs een Astraatje GSI gekocht waar een electr. schuifdak inzit, maar daarbij vielen mij een aantal zaken op.
Als ik 'm helemaal openschuif, dan stopt dak op gegeven moment, en rest er nog een klein stukje te schuiven. Normaal laat je dan knop los, en druk je 'm weer
in voor laatste stukje open te laten schuiven, maar dat doet 'ie dus niet.
Als ik 'm dan wil sluiten vervolgens vanuit opengeschoven positie (druk kantel modus in) gaat 't dak te ver/in 1 x door naar kantel modus.
Wil ik 'm van uit de opengekantelde modus sluiten, gaat 'ie weer te ver door..
Heeft dit te maken met de befaamde '0-punt' (nul-punt) positie die niet meer klopt ?
De verkoper had 't tegen mij over een eindschakelaar die defect zou zijn. Nou heb ik hier wel een vraagbaak liggen van P.H Olving van Kosmos en kornuiten uitgeverij, veel zaken over de motor, maar carrosserie gedeelte is een beetje erg beknopt in dat boek. Dat beperkt zich tot zij-ruit demonteren, voorruit eruit snijden en richtmaten voor de carrosserie, maar over schuifdak verder niks.
Zitten er eindschakelaars in, is het motortje overleden, iets anders loos ?
Tips/richtlijnen welkom, dank u allen alvast,
mvg Jeroen.
Heb onlangs een Astraatje GSI gekocht waar een electr. schuifdak inzit, maar daarbij vielen mij een aantal zaken op.
Als ik 'm helemaal openschuif, dan stopt dak op gegeven moment, en rest er nog een klein stukje te schuiven. Normaal laat je dan knop los, en druk je 'm weer
in voor laatste stukje open te laten schuiven, maar dat doet 'ie dus niet.
Als ik 'm dan wil sluiten vervolgens vanuit opengeschoven positie (druk kantel modus in) gaat 't dak te ver/in 1 x door naar kantel modus.
Wil ik 'm van uit de opengekantelde modus sluiten, gaat 'ie weer te ver door..
Heeft dit te maken met de befaamde '0-punt' (nul-punt) positie die niet meer klopt ?
De verkoper had 't tegen mij over een eindschakelaar die defect zou zijn. Nou heb ik hier wel een vraagbaak liggen van P.H Olving van Kosmos en kornuiten uitgeverij, veel zaken over de motor, maar carrosserie gedeelte is een beetje erg beknopt in dat boek. Dat beperkt zich tot zij-ruit demonteren, voorruit eruit snijden en richtmaten voor de carrosserie, maar over schuifdak verder niks.
Zitten er eindschakelaars in, is het motortje overleden, iets anders loos ?
Tips/richtlijnen welkom, dank u allen alvast,
mvg Jeroen.
Re: Electr. Opendak
ik denk dat de eindstand kwijt is.
marcel had een how to van hoe dat je dat moest resetten oid
marcel had een how to van hoe dat je dat moest resetten oid
Re: Electr. Opendak
hier heb ik wat gevonden:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11172
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Electr. Opendak
yupz das mijn foto.
Eindschakelaars zitten er niet meer in.
In het motortje zit gewoon een sensor die het aantal omwentelingen telt en zodoende weet wanneer hij op het eind is.
Waarschijnlijk is het motortje een keer gedemonteerd geweest en een stukje verdraaid en daarna weer gemonteerd.
Wat je nu dus moet doen is hem demonteren en de calibratie uitvoeren.
Eindschakelaars zitten er niet meer in.
In het motortje zit gewoon een sensor die het aantal omwentelingen telt en zodoende weet wanneer hij op het eind is.
Waarschijnlijk is het motortje een keer gedemonteerd geweest en een stukje verdraaid en daarna weer gemonteerd.
Wat je nu dus moet doen is hem demonteren en de calibratie uitvoeren.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Electr. Opendak
Ronald, Marcel, bedankt voor de info !
O.K. dus voorzover ik begrijp gaat dat calibreren dus met de motor los - maar wel aangesloten aan stroom + schakelaar - Maar als ik dan zal het dak in gesloten toestand moeten staan als ik 'm uitbouw de motor, en ook als ik 'm gecalibreerd terug bouw.
Vanavond weer even gekeken en alvast eea los gehaald. Iets anders viel me daarbij ook op met wat testen, dat die stop die het normaal heeft in de schuiffunctie als die bijna open is, dat je 'm dan weer in moet drukken en dan helemaal opengaat, doet 'ie op de kantel functie.. Precies omgedraaid dus.
Maar het lijkt alsof er aan de bedrading ook is gerommeld door vorige eigenaar.. Zie foto's. Groen en blauw draad met tape 'afgeblind' bijv.. Hoort niet zo lijkt mij. Ben geen elektro expert, ben er eerlijk gezegd wat huiverig voor..
Op het motortje staat ook productie datum van 1989, hoort dus niet bij de Astra lijkt me want die is van '94. Daarbij, een motortje uit '89 lijkt me eentje voor een Kadett geweest, of Vectra A ? Kan dat wel in een Astra F dan ? Heb 't artikel nr. ook even vast gelegd. Iemand die wellicht kan bevestigen of het klopt/goede motortje is ?
Dank, groetjes, Jeroen.
O.K. dus voorzover ik begrijp gaat dat calibreren dus met de motor los - maar wel aangesloten aan stroom + schakelaar - Maar als ik dan zal het dak in gesloten toestand moeten staan als ik 'm uitbouw de motor, en ook als ik 'm gecalibreerd terug bouw.
Vanavond weer even gekeken en alvast eea los gehaald. Iets anders viel me daarbij ook op met wat testen, dat die stop die het normaal heeft in de schuiffunctie als die bijna open is, dat je 'm dan weer in moet drukken en dan helemaal opengaat, doet 'ie op de kantel functie.. Precies omgedraaid dus.
Maar het lijkt alsof er aan de bedrading ook is gerommeld door vorige eigenaar.. Zie foto's. Groen en blauw draad met tape 'afgeblind' bijv.. Hoort niet zo lijkt mij. Ben geen elektro expert, ben er eerlijk gezegd wat huiverig voor..
Op het motortje staat ook productie datum van 1989, hoort dus niet bij de Astra lijkt me want die is van '94. Daarbij, een motortje uit '89 lijkt me eentje voor een Kadett geweest, of Vectra A ? Kan dat wel in een Astra F dan ? Heb 't artikel nr. ook even vast gelegd. Iemand die wellicht kan bevestigen of het klopt/goede motortje is ?
Dank, groetjes, Jeroen.
Re: Electr. Opendak
draadkleuren herken ik ook niet echt, welk jaar astra?
motortje is van een vectra a/ omega a
motortje is van een vectra a/ omega a
Re: Electr. Opendak
o.k. thanx, maar de werkingsprinciepe van die daken zijn dezelfde als in Astra F, dus dat moet goed zijn dan.
De wagen is van 24.11.1994, is een phase II model.
De wagen is van 24.11.1994, is een phase II model.
-
- Moderator
- Berichten: 7831
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Electr. Opendak
De motortjes die ik van een Vectra A gehad heb, werkten wel anders. Die hadden uit zichzelf geen idee wanneer ze moesten stoppen met draaien.
De motortjes uit een Astra F die tellen geloof ik omwentelingen? En de Vectra motortjes die hebben sensoren in het dakraam ofzo. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik vond een motortje van een Vectra in een Astra niet fijn.
De motortjes uit een Astra F die tellen geloof ik omwentelingen? En de Vectra motortjes die hebben sensoren in het dakraam ofzo. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik vond een motortje van een Vectra in een Astra niet fijn.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Electr. Opendak
Ok dat is wel interessant Pascal. Daar zou 't 'm eventueel in kunnen zitten..
Zou ik eigenlijk die van me andere Astra hier in moeten zetten bijwijze van test om te kijken of 'ie het dan doet..
Bedankt iig voor je advies !
Groetjes, Jeroen.
Zou ik eigenlijk die van me andere Astra hier in moeten zetten bijwijze van test om te kijken of 'ie het dan doet..
Bedankt iig voor je advies !
Groetjes, Jeroen.
- Mikeopel
- Oud-Clublid
- Berichten: 2451
- Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
- Auto('s): gsi x20xev to G.M
- Locatie: Assen, en Pijnacker
Re: Electr. Opendak
weet wim hier niks over?
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11172
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Electr. Opendak
Post eens een foto van de motor.
Er hoort een zwart kastje aan te zitten waar de elektronica zit.
Als je dat niet hebt dan heb je dus idd een motortje wat er niet in hoort en dus eindstanddetectie heeft dmv schakelaars in het dakraam zelf.
Er hoort een zwart kastje aan te zitten waar de elektronica zit.
Als je dat niet hebt dan heb je dus idd een motortje wat er niet in hoort en dus eindstanddetectie heeft dmv schakelaars in het dakraam zelf.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Electr. Opendak
het gm nummer van het motortje is iig van vectra a en omega a
die waren zonder zwart dingetje eraan
die waren zonder zwart dingetje eraan
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11172
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Electr. Opendak
ja dan is het een verkeerd motortje.
Je kan ze ook uit een Vectra B halen. Daar had ik mijne destijds uitgehaald.
Je kan ze ook uit een Vectra B halen. Daar had ik mijne destijds uitgehaald.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Electr. Opendak
Mike; nee helaas van deze materie niet.
Ronald, Marcel; dank ! O.k. opzoek naar een motortje uit een Vectra B dus, of origineel Astra F. Marcel ik zal nog wel voor de zekerheid een foto straks maken van de hele motor.
Zal is kijken op de sloop of anders onderdelen lijn voor zo'n motortje van een Vectra B of Astra F.
Bedankt een ieder voor de adviezen. Dank.
Groejes, Jeroen.
Ronald, Marcel; dank ! O.k. opzoek naar een motortje uit een Vectra B dus, of origineel Astra F. Marcel ik zal nog wel voor de zekerheid een foto straks maken van de hele motor.
Zal is kijken op de sloop of anders onderdelen lijn voor zo'n motortje van een Vectra B of Astra F.
Bedankt een ieder voor de adviezen. Dank.
Groejes, Jeroen.
- Mikeopel
- Oud-Clublid
- Berichten: 2451
- Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
- Auto('s): gsi x20xev to G.M
- Locatie: Assen, en Pijnacker
Re: Electr. Opendak
Ik zal even kijke voor je bij de beuren. Waar me ouwe vec staat. Als hij er nog staat! Als ik hem heb bel ik je wel even
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11172
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Electr. Opendak
Bij een Vectra B motortje moet je alleen een kunststof hoekje uitslijpen om hem passend te krijgen.
Denk dat Vectra motortjes makkelijk te vinden zijn dan Astra F motortjes namelijk.
Denk dat Vectra motortjes makkelijk te vinden zijn dan Astra F motortjes namelijk.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Electr. Opendak
geld alleen voor de fase 1 modellenLaagvlieger schreef:Bij een Vectra B motortje moet je alleen een kunststof hoekje uitslijpen om hem passend te krijgen.
Denk dat Vectra motortjes makkelijk te vinden zijn dan Astra F motortjes namelijk.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11172
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Electr. Opendak
Ok. Dan had ik een fase 1 erin.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Electr. Opendak
fase 2 dakraam is net wat anders. ik hoefde er iig niks van af te halen
plug and pray
plug and pray
Re: Electr. Opendak
Hierbij nog een foto van de motor. (beetje laat excuses)
Van de week een keurige, mooie motor van een Astra F gehaald bij Ronald, en vandaag maar is gekeken hoe of wat.
Helaas heb ik de ballen verstand van 'in depth' electronica, maar heel de kleur van de bedraing kom niet overeen met de bedrading op de motor die ik van Ronald heb..
In de auto lijkt de voeding te komen van een dun rood draadje wat van linkerkant afkomt van onder de hemel bekleding vandaan.. Ook bedrading in schakelaar is heel anders. Is de bedrading (aanlsluiting) in mijn wagen nou zo verprutst/anders gemaakt, of zit er dan toch verschil in bedrading en motor van Astra F type 1 en 2 ?
Van de week een keurige, mooie motor van een Astra F gehaald bij Ronald, en vandaag maar is gekeken hoe of wat.
Helaas heb ik de ballen verstand van 'in depth' electronica, maar heel de kleur van de bedraing kom niet overeen met de bedrading op de motor die ik van Ronald heb..
In de auto lijkt de voeding te komen van een dun rood draadje wat van linkerkant afkomt van onder de hemel bekleding vandaan.. Ook bedrading in schakelaar is heel anders. Is de bedrading (aanlsluiting) in mijn wagen nou zo verprutst/anders gemaakt, of zit er dan toch verschil in bedrading en motor van Astra F type 1 en 2 ?
Re: Electr. Opendak
van die motor van mij hoef je maar 3 draden aan te sluiten.
zwart
rood
bruin
en dan werkt ie
zwart = geschakelde plus
rood = constante plus
bruin = massa
draden gewoon opnieuw trekken naar een punt in de plasticdorpel. wel even afzekeren (rode draad) met 30 amp smeltzekering
die oude meuk gewoon weghalen. is niet origineel van de astra zo te zien
zwart
rood
bruin
en dan werkt ie
zwart = geschakelde plus
rood = constante plus
bruin = massa
draden gewoon opnieuw trekken naar een punt in de plasticdorpel. wel even afzekeren (rode draad) met 30 amp smeltzekering
die oude meuk gewoon weghalen. is niet origineel van de astra zo te zien
Re: Electr. Opendak
Ronald, thnx. Ja dat is denk dan het beste is in dat geval. Dan moet die bedrading die er nu zit weg, en alles opnieuw.
Ook het binnenlicht is bijv. nu anders opgenomen in de bedrading als in de (originele) unit van jouw. Het is duidelijk aangepast.
Ik weet ook niet hoe 't bij een Vectra A zit (waar de motor die er nu in zit van is) maar klaarblijkelijk dermate anders. Zonde dat er zo'n potje van gemaakt is,
en door vorige eigenaar niet de moeite is genomen gewoon een correct motor te gebruiken ipv bedrading naar de gallemieze te helpen
Nou ja, is wel weer op te lossen verwacht ik zo.
Dank nogmaals.
Grt. Jeroen.
Ook het binnenlicht is bijv. nu anders opgenomen in de bedrading als in de (originele) unit van jouw. Het is duidelijk aangepast.
Ik weet ook niet hoe 't bij een Vectra A zit (waar de motor die er nu in zit van is) maar klaarblijkelijk dermate anders. Zonde dat er zo'n potje van gemaakt is,
en door vorige eigenaar niet de moeite is genomen gewoon een correct motor te gebruiken ipv bedrading naar de gallemieze te helpen
Nou ja, is wel weer op te lossen verwacht ik zo.
Dank nogmaals.
Grt. Jeroen.
Re: Electr. Opendak
Dit topic weer 'afgestoft' inmiddels dient zich weer het volgende probleem aan.
Na het plaatsen van de correct motor deed het dak het goed, maar nu kantelt 'ie alleen nog maar.. Hij schuift niet meer open.
Wat kan hier aan hand zijn ? Motor nu al verrot ?
Na het plaatsen van de correct motor deed het dak het goed, maar nu kantelt 'ie alleen nog maar.. Hij schuift niet meer open.
Wat kan hier aan hand zijn ? Motor nu al verrot ?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Electr. Opendak
viewtopic.php?p=247226#p247226" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien is dit het probleem.
Misschien is dit het probleem.
Re: Electr. Opendak
Doel je op de 'nul-stand' van de motor ? Want de link verwijst naar een inbouw how-to.
Tot verkort deed 'ie het goed, kantelen alswel schuiven.
Nu ineens kantelt 'ie alleen nog maar en schuift helemaal niet meer..
Tot verkort deed 'ie het goed, kantelen alswel schuiven.
Nu ineens kantelt 'ie alleen nog maar en schuift helemaal niet meer..