4 -> 5 gaats?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

4 -> 5 gaats?

Bericht door Tim82 »

Ik zie dat sommige mensen die naar turbo-remmen gaan, het complete fuseestuk van de Calibra meenemen, dus een 5-gaats conversie. Waarom? Alleen de remklauw overzetten is toch makkelijker? Bovendien heb je dan achter nogsteeds 4 gaats?

Volgende vraag; passen de aandrijfassen die bij de turbo horen, in de fusees van de C20XE?

Een en ander met het oog op de toekomst .. :wink:
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Aandrijfassen van een C20LET en C20XE zijn gelijk dacht ik.

Je kan zo ie zo Turbo rijden met 4 gaats hoor :wink: Heeft Marty ook
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Bericht door Peter_89 »

Achter moet je naven van een Vectra gebruiken volgens mij. Heb het er van de week nog met Adriaan over gehad over 5 gaats. Wij zagen allebeide er het nut niet van in.
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9307
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Volgens mij is het wel zo dat als je met 200+ Pk gaat rijden dat zo'n extra wielbout wel net even wat meer ruimte geeft in het vermogen dat het geheel aankan. Nu knappen wielbouten niet heel erg snel, maar alles kan in extreme situaties...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Remmerij diameter van b.v. Saab 9-5 achterop is 286mm, en dus groter!

Handig, als je gelijk voorop groter materiaal gooit.
Vraag maar aan Jerremy, wel aanpassingen vereist!
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Bericht door vizier »

Ik heb ook 5 gaats, maar dat komt meer omdat ik al een i500/opc remmen setje (308) had liggen voor m'n oude vectra

Had geen zin om andere schijven te halen dus heb maar andere naven gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter


Een extra wielboutje voor m'n v6je is natuurlijk ook geen slechte gedachte


achterste naven moeten trouwens van een a vectra zijn ivm abs
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

vizier schreef:gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter

dat wil ik ook. hoe werkt dat? wat kost het?
Matt
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3387
Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
Auto('s): 59 Plymouth
Locatie: Zeeland

Bericht door Matt »

Detailtje :wink:

Marcel scheurt ook nog met 4 gaats rond met de V6
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged

Westcoast Promoteam 8)
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Bericht door vizier »

oenatje schreef:
vizier schreef:gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter

dat wil ik ook. hoe werkt dat? wat kost het?
Gewoon 5 gaats naven van een a vectra plaatsen, en de ankerplaat? Van een b vectra 5 gaats
De houder die de klauw vast houd zeg maar

Je gsi klauw is hetzelfde als die van een b vectra fn95 geloof ik


Dus de klauw pakt een stuk van de schijf niet, vind ik persoonlijk lelijk
Dus ga straks fn98 klauwen proberen van een a omega



Hou er even rekening mee dat de handrem hevel bij dit systeem aan de onderkant zit (bij gsi zit I boven)

Dus je handrem kabel past dan niet, niels heeft plaatjes laten watersnijden voor tussen de naaf en de as
Dus als het goed is past I dan wel, gaat binnenkort gebeuren
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Tim82 schreef:Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)
Ik heb nog mooie remmen voor circuit gebruik :P
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Bericht door Erwin_dude »

adriaan heeft helemaal gelijk..

mocht je wagie nu 3 ton wegen ja dan zou ik overwegen om 5 gaats te neme..
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
Ben ik niet helemaal met je eens, als je er mee een circuit op gaat is 5 gaats toch iets sterker. OF je moet speciale draadeinden met wielmoeren in je naven zetten.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Rallyastra schreef:
Tim82 schreef:Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)
Ik heb nog mooie remmen voor circuit gebruik :P
Mijn doel is een low-budget betrouwbare "trackday-tool" te bouwen (vooral voor de Nordschleife). Nu rij ik ook nog dagelijks met de Astra, maar daar komt waarschijnlijk begin volgend jaar een andere Astra voor (caravan op lpg). Ik heb net een huis gekocht, het is een jaren 30 huis waar dus geen cv in zit, badkamertje van niks enz enz. Gaat dus een hele hoop tijd & geld in zitten. Ik wil voor ongeveer 4 a 5000 euro de Astra helemaal hebben opgebouwd (geen C20LET dus, voorlopig). Daarin passen helaas geen 4 of 6-zuiger klauwen met grote schijven enz. Mede ook met het oog op de verzameling 15" velgen en banden die ik al heb liggen hou ik het maar even bij turbo remmen. Natuurlijk wel met Ferodo's, goeie schijven, staalomvlochten leidingen en de juiste remvloeistof.

Ik zal tzt eens een soort van project-topic starten, als het een beetje serieus aan het worden is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Ik heb nog mooi 5-gats naven voor de voorpoten te koop ! :idea: :wink: :lol:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Die hoef ik niet, maar ik wil opzich wel die schijven die je nog hebt liggen. Zijn 284 mm he? 8)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
en dan komt er nog een deel smaak bij kijken, want ik vind dan weer dat 5 of 6 of weet ik veel wat gaats mooier is als 4, :P
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)
de fiets is toch zo slecht niet.........
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Bericht door Erwin_dude »

adriaan schreef:ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)
haha vette poep adriaan :)

let me know when youre finished:)
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

adriaan schreef:ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)
Niet nodig, zelfs met 4 gaats beland je al in de grindbak :wink:

Maar leuk hoor, nog een ringfan 8) volgend jaar mijn bolide maar eens mee nemen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Bericht door Tim82 »

Zeker doen! Ik ben zelf volgend weekend weer op de ring en daarna weer de 2e week van november geloof ik. De Astra waarover wordt gesproken op nurburgring.nl in de afspreekplek is de mijne ;) Wordt een leuk clubje komend weekend.

Dan eind november / begin december eens kijken of ik in Essen voor een leuke prijs wat goodies kan scoren bij Sandtler en Wiechers 8)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

5-gaats ombouw heeft enkel nut wanneer er een grotere remdiameter word opgebouwd.

Zoals al eerder genoemd, als je geen rompslomp wil, Vectra A naven.
Remdiameter is enkel hetzelfde á 260mm diameter.

Wil je gelijk een grotere diameter, neem ze van een Saab 9-5.
286mm diameter.

Er is enkel een versie bij de Saab 9-5, met een zwevende klauw ipv de vast klauw.

Voordeel is o.a., montage van geventileerde remschijf achter.
Remblokken montage eveneens wat makkelijker, en de remmerij diameter is als belangrijkste punt groter!
300mm schijf is toepasbaar.

Er moet enkel een tussenplaat voor de ankerplaat gemonteerd worden.
Remleiding moet opnieuw gemaakt worden ivm lengte en nippels.

Afbeelding

Hier met een 18 inch velg:
Afbeelding

Wellicht handig voor de upgraders hier.

Onderdeelnummers:
- 9-5 klauw Saab No. 53 91 834 en 842.
- 9-5 remschijven Saab No. 52 32 756.

Wat je dan nog moet hebben:
- 9-5 ankerplaat (origineel ivm handremdeel).
- remleidingen.
- remblokken (onderdeelnummer onbekend).
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Bericht door Peter_89 »

Saab onderdelen kun je bestellen bij mij :wink:
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
adriaan
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 05 nov 2005 15:47
Locatie: de westerhaar

Bericht door adriaan »

5 gaats word vaak voor de looks en makkelijke montage gedaan, bestaande ondedelen kunnen dan gemonteerd worden :D
de fiets is toch zo slecht niet.........
Plaats reactie