Pagina 1 van 2

Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 06 apr 2017 17:03
door Astrid_fahrer
Aangezien ik deze auto inmiddels al bijna een jaar in bezit heb wordt het toch eens hoog tijd dat ik een topic voor mijn 2e Astra F GSI aanmaak dacht ik zo.

Afbeelding

Het betreft de ex-auto van Oenatje welke ik heb gekocht van een bekende in de Opel wereld die hem op zijn beurt
niet lang ervoor had overgenomen van Oenatje maar toch besloot een Vectra station te willen.
De nieuwe eigenaar was via Oenatje bij mij terecht gekomen aangezien ik één van de geinteresseerden was bij de verkoop van de auto.
Uiteindelijk na een korte bezichtiging de Astra meteen mee genomen.
De planning was om de auto uitgebreider te bekijken maar op de heenweg waren mijn moeder en ik betrokken bij een auto ongeluk waarbij haar Astra G total loss ging
dankzij een onoplettende vrachtwagen chauffeur :evil:
Uiteindelijk met mijn A corsa alsnog die middag naar de Astra gecrosst en meteen mee genomen.

Het betreft een Originele Astra F caravan met C20XE M2.8 motor met het laatste type coscast kop en de vergrootte inlaat.
Verder is de Astra origineel bijna full options geleverd op vollederen bekleding na.
Dit houdt in:

- Elektrisch verstelbare koplampen
- Elektrische ramen voor
- Elektrisch verstelbare + verwambare spiegels
- Origineel fabrieks alarm
- Stoelverwarming
- Beide voorstoelen in hoogte verstelbaar
- Schuif/kanteldak (elektrisch verstelbaar gemaakt door Oenat).
- Airco (helaas niet meer werkend)
- Boardcomputer

Verder zijn er door Oenatje nog de nodige extra gimmicks aan de Astra toegevoegd zoals cruise control, phase 1 motorkap, achter passagier leeslampjes.
Ook kreeg ik nog een hele stapel rekeningen mee van alle onderhoudsbeurten en onderdelen welke hoofdzakelijk door de dealer gemonteerd waren dus dat gaf goed vertrouwen in de auto.
Helaas verkeerd de Astra nog niet meteen in concours staat aangezien de roestduivel met name bij de achterschermen heeft toe geslagen
en de blanke lak op de gekste plekken begint los te laten. Ook zijn er nog wel andere leeftijds gerelateerde punten die nog beter kunnen.

Hieronder de lijst wat ik tot nu toe zelf aan de Astra gedaan heb:

- Originele GM speakers weer terug gemonteerd rondom
- GM 3e remlicht (voor de veiligheid)
- Gates distributieset met SKF waterpomp
- Carterpan pakking vervangen (lekt helaas nog steeds maar de oude zat volledig met vloeibare pakking dicht geknaaid).
- Nieuwe GM olie, koelvloeistof en bougies
- Banden vervangen voor Vredesteins in de originele maat
- Nieuwe passagiersdeur rechtsvoor ivm roest onderaan de oude deur
- Nieuwe originele koplamp (oude had een gecorrodeerde reflector)
- Originele GM vloermatten
- Nieuwe midden en einddemper (Imasaf)
- Voorscherm rechtsvoor vervangen
- LFR gereinigd

Verder heb ik nog een hele waslijst van dingen die ik nog zou willen aanpakken, verbeteren of herstellen alleen wegens het kopen
van een huis uit 1974 waar de 1e eigenaren niet bepaald van het onderhoud waren kom ik gewoonweg tijd tekort.

Foto's heb ik nog niet veel maar hieronder alvast een impressie van de nieuwe uitlaat :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 06 apr 2017 18:05
door Ray
Goed bezig! Mooi dat deze op de weg wordt gehouden. Wordt de roest in verloop van tijd ook aangepakt?

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 06 apr 2017 20:00
door oenatje
hij is in goede handen zie ik. hulde :thumbsup:

bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar, die heb ik uit de astra cdx van de vrouw overgezet,
en die koplamp had ik zelf ook al eens vervangen omdat die ook een gecorrodeerd was. gaat snel

van de midden en einddemper sta ik ook versteld hoe snel die op zijn. beide nieuw gekocht, origineel gm spul

verder ben ik nog wat spullen tegengekomen voor de astra

een tankklepje in de originele kleur, 1 waar de vergrendeling niet vanaf is gebroken
en een stuurbekrachtigingsleiding, want die zijn ook niet best

gratis over tenemen 8)

bij verkoop was de interesse super groot, auto heeft 1 uur ofzo te koop gestaan.

succes met het project, blijf het zeker volgen :worship:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 06 apr 2017 21:40
door Bart(astra)
Nette auto.

Mooi dat ze weer goed tercht is gekomen :thumbsup:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 07 apr 2017 08:11
door pascal1109
Gelukkig is deze auto weer terug bij een liefhebber gekomen! :thumbsup:
Veel plezier ermee!! :D

Astrid_fahrer schreef: Verder is de Astra origineel bijna full options geleverd op vollederen bekleding na.
Nou, volgens mij mist er wel meer i.h.k.v. full option :P

Astrid_fahrer schreef: - Carterpan pakking vervangen (lekt helaas nog steeds maar de oude zat volledig met vloeibare pakking dicht geknaaid).
Anders heb ik nog wel een carterpan voor je.

Astrid_fahrer schreef: - Nieuwe passagiersdeur linksvoor ivm roest onderaan de oude deur
Wist niet dat het een Britse auto was :clown: :mrgreen:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 07 apr 2017 08:35
door Astrid_fahrer
Ray schreef:Goed bezig! Mooi dat deze op de weg wordt gehouden. Wordt de roest in verloop van tijd ook aangepakt?
Ik hoop de roest met de tijd wel aan te kunnen pakken als hij langer in bezit blijft alleen moet ik nog eens goed bedenken wat ik in de toekomst nu precies wel en niet wil doen.
oenatje schreef:van de midden en einddemper sta ik ook versteld hoe snel die op zijn. beide nieuw gekocht, origineel gm spul
Ja de dempers zelf zien er ook nog netjes uit, het was echt de verbinding tussen midden en einddemper die gewoon echt gaar was.
Maar ik vind het ook niet bepaald handig van GM dat de middendemper alleen net na de verbinding met de katalysator 2 ophangrubbers heeft, daarna dus helemaal geen ophangpunten meer tot
aan de einddemper, die vervolgens ook maar in één beugel hangt. Dan is het ook logisch dat de verbinding tussen beide dempers best wat te verduren krijgt.
Ik had toen in jouw eigen topic al gelezen dat de ophangpunten voor de einddemper voorbereid waren voor zowel de centrale beugel alsook de drie punten voor ophangrubbers en dat zag ik nu inderdaad ook.
Om deze reden ben ik toch nog aan het twijfelen of ik eventueel niet zou willen switchen naar deze einddemper:

http://www.ebay.de/itm/Irmscher-Remus-E ... Sw0UdXqgU2
pascal1109 schreef:
Astrid_fahrer schreef: Verder is de Astra origineel bijna full options geleverd op vollederen bekleding na.
Nou, volgens mij mist er wel meer i.h.k.v. full option :P
Wat zou er nog meer kunnen ontbreken? Ik dacht dat ik het aardig kloppend had? Elektrische ramen achter misschien?
Was vergeten te melden dat hij ook een bijrijders airbag heeft en hoofdsteunen achter inmiddels.
pascal1109 schreef:
Astrid_fahrer schreef: - Carterpan pakking vervangen (lekt helaas nog steeds maar de oude zat volledig met vloeibare pakking dicht geknaaid).
Anders heb ik nog wel een carterpan voor je.
Ik zal er nog eens goed onder moeten gaan liggen om nu precies vast te kunnen stellen hoe het zit met de carterpan.
Opzich zag alles er goed uit eenmaal gedemonteerd maar ja olie heeft niet veel nodig om te gaan kruipen.
pascal1109 schreef:
Astrid_fahrer schreef: - Nieuwe passagiersdeur linksvoor ivm roest onderaan de oude deur
Wist niet dat het een Britse auto was :clown: :mrgreen:
Tekst even aangepast naar de rechterdeur :mrgreen:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 07 apr 2017 20:40
door avm8872
Netjes hoor goed bezig
Vooral mee door blijven gaan :thumbsup:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 10 apr 2017 19:29
door RedBill
Tja, is toch altijd lastig om te bepalen wat je er op de lange termijn mee wilt. Je moet op een gegeven moment toch een drempel over... Beginnen met investeren zonder een weg terug, of afscheid nemen op termijn. Succes met je overwegingen!

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 15 mei 2017 10:26
door Astrid_fahrer
Inmiddels weer wat nettere onderdelen weten te vinden voor de Caravan.
Ik werd getipt dat iemand eenzelfde GSI caravan in onderdelen aanbood in exact dezelfde kleur.

Uiteindelijk heb ik de bijrijders stoel mee genomen, het linker deurpaneel (ivm schroef gat in huidige en teveel afgebroken klikpunten),
de passagiersdeur linksachter en een kunststof paneel in de kofferbak.
Ik had nog wel veel meer mee willen nemen maar delen zoals de achterbumper waren gewoonweg geen verbetering ten opzichte van de huidige.

Nu alleen nog een keer de tijd zien te vinden om de bestuurdersstoel om te bouwen aangezien de huidige stoelverwarming heeft en de nieuwe helaas nog niet.

Ook nieuwe 10W40 GM motorolie + filter en nieuwe Brembo voor remschijven + blokken liggen alweer klaar.
De huidige remmen zijn als sinds ik hem heb zo krom dat bij remmen boven de 110 km/h de voorkant zowat uit elkaar lijkt te trillen.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 16 mei 2017 21:58
door oenatje
oenatje schreef:
verder ben ik nog wat spullen tegengekomen voor de astra

een tankklepje in de originele kleur, 1 waar de vergrendeling niet vanaf is gebroken
en een stuurbekrachtigingsleiding, want die is ook niet best

gratis over tenemen 8)
maaruh.... heb je er wat aan ?

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 19 mei 2017 08:08
door Astrid_fahrer
Ja daar heb ik wel wat aan.
Is de stuurbekrachtigingsleiding zo slecht dan? Ik heb er van de APK keurmeester verder niks van gehoord.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 19 mei 2017 20:01
door oenatje
die is niet best meer nee. veel roest zit er aan

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 21 aug 2017 09:12
door Astrid_fahrer
Zo goed nieuws voor nu. Ze is weer door de APK heen.
Wel moest de dorpel rechtsachter weer gelast worden aangezien er in het verleden ook al aan gelast is maar dit was inmiddels weer vergaan.

Nog steeds een hoop punten die ik moet/wil aanpakken maar wegens tijdsgebrek kom ik er maar niet aan toe.

Wat ik wel alvast gekocht heb is een originele nieuwe Irmscher einddemper.
http://www.ebay.de/itm/Irmscher-Remus-E ... Sw0UdXqgU2

De huidige einddemper is nog in nieuwstaat maar ik merk gewoon dat de diameter van het eindstuk gewoonweg te klein is.
Nu word de motor nog gesmoord voor mijn gevoel. Toen ik onlangs een stuk moest rijden met de achterklep open viel me pas echt op dat hij tot de 1500 a 2000 toeren
echt zijn uitlaatgassen er uit moet persen en het klinkt net als een traktor.
Hopelijk zorgt de Irmscher voor een betere flow en bijkomend voordeel is ook nog dat de demper in de driepunts ophanging komt te zitten in plaats van de huidige éénpunts met beugel.

Voor nu weer goed verder rijden en zorgen dat ik de open staande punten spoedig eens aan kan pakken.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 23 aug 2017 11:42
door AlexAstra
Heb bovenstaande berichten globaal doorgelezen, leuk/mooi dat de Astra op een aantal punten weer netter gemaakt word, kun je er nog lang plezier van hebben :D

Verder nette einddemper ,hoop dat het verschil maakt!

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 10 sep 2017 16:07
door RedBill
Weet je al wanneer je met de roestplekken aan de gang wilt/kunt?

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 11 sep 2017 11:45
door Astrid_fahrer
Ik heb uiteindelijk toch een keuze moeten maken.
Er stond namelijk op de meeting in Sevenum een andere Astra (G) station te koop waarbij ik uiteindelijk met de eigenaar in gesprek ben geraakt.
De eigenaar van die station had best interesse in mijn GSI station.
De week erna hebben we elkaar nog eens bezocht en de auto's nog eens goed bekeken.

Na een week wikken en wegen met alle voor en nadelen van de GSI station toch besloten voor de omruil te gaan.
Ik was voor mezelf na gegaan wat er uiteindelijk nodig was om de station echt weer in nette conditie te krijgen en eerlijk gezegd had ik er gewoon
niet de tijd, het geld en de zin er voor over om hem echt grondig aan te (laten) pakken.
1.5 jaar heb ik ongeveer met de station gereden en toen ik voor mezelf moest samenvatten hoe die 1.5 jaar verlopen zijn toen raakte ik voor mezelf
niet bepaald nog overtuigd dat ik de GSI station wilde houden en echt weer op te gaan bouwen.

Goede nieuws is wel dat de nieuwe eigenaar de spuit afspraak voor de auto al wel heeft staan.
Hij zag zeker wel het potentieel van de auto en heeft ook de betere middelen en ervaring om het zelf aan te pakken.

Dus nu zijn we weer van 2 astra F's naar een Astra F en een Astra G gegaan.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 18 sep 2017 09:32
door RedBill
Klinkt als een weloverwogen keuze... Is enerzijds jammer, anderzijds begrijpelijk... Ik zag de station de laatste tijd ook al niet meer bij Duiven 's ochtends...

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 19 sep 2017 10:44
door Astrid_fahrer
Ik vond het ook knap lastig.
In mijn oude woonsituatie was hij wel gebleven en had ik mn aandacht op de station kunnen richten.
Maar nu ik bezig ben met ons complete huis te verbouwen heb ik een probleemloze auto nodig waar ik niet noodgedwongen aan moet hoeven sleutelen
of wat dan ook. Ik had al t nodige spul klaar liggen om hem voor zover mogelijk puntjes op de i te kunnen zetten.

Het leuke was ook de lak, in de winter lag er sneeuw op mijn dak, ik denk ik schuif het er af, de blanke lak schoof gewoon erbij af.
Iets wat als een klein blaartje op de deur begon eindigde in een plek van 15 cm² waar de blanke lak eraf valt.
Dit in combinatie met de roest zorgt er onderhand voor dat je de gehele auto beter over kan laten spuiten wil je hem netjes hebben en
daar had ik nu net even geen zin in samen met andere punten.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 24 jun 2018 11:52
door oenatje
inmiddels gedemonteerd

rip

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 02 jul 2018 09:53
door Astrid_fahrer
Ik heb het inderdaad zien staan bij de RDW. Vind het zeker zonde.

Bij de oversteek met de auto's nog zo aangegeven dat hij nog contact op moest nemen als de auto weg zou gaan of wat dan ook.
Nee dat kwam allemaal goed werd mij gezegd, de afspraak met de spuiter stond zelfs al en de roest en andere dingen zouden meteen aangepakt worden.
Niet dus :roll:

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 02 jul 2018 11:16
door Jerremy
Idd zonde.
Helaas gaat vaker zo is mij wel is opgevallen..

Anderszijds, een wagen die op div. plekken al goedzichtbare roestplekken vertoont, kan je ervanuit gaan dat er doorgaans onderhuids nog wel eens wat meer 'verrassingen' kunnen zitten (onder kit naden, bitumen, tussen plaatwerkdelen etc..)
... en ja dan valt het ineens heel erg tegen.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 02 jul 2018 12:15
door Astrid_fahrer
Ik zag dat hij inderdaad wel de nodige aandachtsplekken had destijds. En net wat je zegt als je er eenmaal aan begint komt er geheid meer ellende naar boven drijven.
Ikzelf had er helaas de tijd en het budget niet voor maar de auto had zeker een hoop potentieel.

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 09 jul 2018 08:11
door RedBill
Plus dat het gewoon echt een zeldzaamheid was. Een Station af fabriek met C20XE, daar zijn er misschien 500 van gemaakt wereldwijd...

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 17 jul 2018 14:04
door oenatje
2416 stuks

Re: Astrid_fahrer zijn Astra F C20XE caravan.

Geplaatst: 01 okt 2020 15:19
door Astrid_fahrer
Hierbij een kleine update omtrent mijn wagenpark.

De Astra G station die ik reed na de verkoop van de GSI station is inmiddels ook verkocht.
Ik heb namelijk als vervanger een Astra J sports tourer gekocht in de GT-line uitvoering.

Het is geen heftige strepentrekker met een 1.4 Turbo met 140 pk maar hij rijd een stukje zuiniger comfortabeler.
Zeker met de AGR stoelen er in zit het werkelijk subliem en eerlijk gezegd was dit ook wel een beetje waar ik aan toe was aan de ene zijde.
Aan de andere zijde realiseer ik me eerlijk gezegd nu weer dat de jaren 90 auto's overall eigenlijk wel het beste zijn :wink:
Betrouwbare simpele techniek zonder teveel elektronica en als je er goed voor zorgt dan laten ze je op mechanisch vlak nooit in de steek.
En één van de andere mooie dingen is ook dat mocht je een keer schade hebben dan is het ook nog betaalbaar te repareren.

Gelukkig hebben we voor de jaren 90 beleving nog de Astra F1 1.6i sportive die ongelooflijk betrouwbaar en goed onderhoudbaar blijft rondrijden.

Hieronder de foto's van de sports tourer en de kont van de Astra F is nog net te zien :wink:

Afbeelding

Afbeelding