Theo's Kadett E 1.6 GT "Phase I 1986"

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Theo's Kadett E 1.6 GT "Phase I 1986"

Bericht door Twani »

Hallo Mede autofanaten,

Mijn naam is Theo en ik woon in Zandvoort, zo'n 200 meter bij het circuit vandaan om precies te zijn.

Ik ben dit jaar zo'n 30 jaar als autoverkoper actief in de branche, de laatste 9 jaar bij de Opel/Citroen vestiging Haarlem van het Motorhuis.

Behalve mijn obligate burgermansauto van de zaak ben ik tevens in bezit van een Z4 die al een jaar of 6 bij ons is. Erg blij mee nog steeds ondank het feit dat mijn vrouw er 99% van de tijd in rijdt en ík nauwelijks..

Mijn 1e vraag zou eigenlijk moeten zijn of ik me hier met een "E" überhaupt mag vertonen? De reden waarom mijn keuze op dit forum is gevallen is omdat ik hier veel V6 ombouw info/ervaring voorbij zie komen.

Deze info zal ik zeer goed kunnen gebruiken de komende tijd want mij Kadett moet en zal om naar V6.

Uit hoofde van mijn functie ben ik in het gelukkige bezit gekomen van hetgeen wel eens de allerlaatste overgebleven Kadett 1.6S GT zou kunnen zijn van het land. 1e serie met nog de grijze onderzijde en uitgestanst GT embleem, org 66000km op de teller en verregaand roestvrij. Bij mijn weten zijn er nog één a twéé van dergelijke auto's over in NL.

Onder een foto van de Z4 en van lijdend voorwerp de Kadett

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Twani op 28 feb 2017 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Ray »

Welkom Theo!

Leuke wagen, ziet er ook erg netjes uit! Welke V6 had je op het oog?
Weet je trouwens zeker dat je dat wilt doen met deze auto? Je geeft zelf al aan dat het een zeldzame verschijning is. Mogelijk is de auto (nu, of over een paar jaar?) een stuk meer waard in originele toestand dan omgebouwd.

Maar goed, of je de Kadett hier mag vertonen zit wel goed denk ik hoor ;) Toen ik hier 9 jaar geleden begon met een Kadett C leek dat ook gewaardeerd te worden :)

Anyway, interessant project! Wanneer ga je ermee beginnen?
Gebruikersavatar
Vincent_R
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 1395
Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
Auto('s): Opel Astra F cabrio

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Vincent_R »

Van harte welkom hier op het forum!
Natuurlijk is een E geen probleem voor dit forum, althans voor mij zeker niet. We delen toch allemaal de zelfde passie 'auto's'?!

De Kadeet ziet er inderdaad ontzettend goed uit en hij zou bijna zonde zijn om hem om te bouwen. Maar ben wel erg benieuwd naar de vorderingen!
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Mmm, net een hele lap tekst getypt, krijg ik 'm niet geplaatst :shock:

Te veel tekst oid? Deze reactie kan ik namelijk wel plaatsen....
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Dank je wel Ray,

Tja, de waarde van deze inderdaad nog zeer originele Kadett zal er waarschijnlijk niet op vooruit gaan maar vooruit dan maar

1e prio is genieten van project en auto. Anderzijds is het natuurlijk ook wel fijn om met een goede basis te beginnen en dat is deze Kadett zeker...

De bedoeling is om een heel cleane transplantatie te doen waarbij de motorruimte er zo goed mogelijk opgeruimd uit gaat zien.

Zo min mogelijk kabels en slangen, slechts het hoognodige. Dát vind ik mooi

Geholpen word ik hierbij door het reeds ontbreken van stuurbekrachtiging en airco op de Kadett hetgeen ik dus echt zo wil houden.

Já hij zal zwaar sturen dat klopt, echter de bedoeling is zo puur mogelijk maar wel met de sound van de V6 voorin.

Wijk ik hierin af van hetgeen gebruikelijk is? Ik denk 't wel maar dat past wel een beetje bij me

Grappig dat je vraagt wanneer ik ga beginnen. Kom namelijk nog geen 10 minuten geleden thuis binnenvallen na een ochtendtje Duitsland alwaar ik een X25XE Vectra B heb opgehaald. Staat nog op de trailer zelfs, zal zo een foto plaatsen..

Eens kijken hoe we de hogere ansaugbrücke van dit type onder de Kadett kap kunnen wegkrijgen :wink:

Ik heb me behoorlijk ingelezen en heb ook wel wat support van de Opel monteurs bij mij op m'n werk. Tóch zijn er nog wel wat losse eindjes waar ik nog achter moet komen. :oops:

Ik heb inmiddels een setje 2,0-16v assen van een Calibra, de gedeelde dus. Nochtans zie ik her en der worden gesproken over een versatzkit die je moet gebruiken om deze assen te kunnen monteren. Waar zou ik deze kunnen bemachtigen?

Ook moet ik nog eens bekijken hoe ik de Multiriem laat lopen dit omdat ik én geen stb én geen ac heb. Volgens mij kan ik dan iig wél een aircosteun gebruiken gezien de riemvorm het ontbreken van deze twee items helemaal niet meer in de buurt van de steun komt.

Ik heb een complete Vectra B-donor, incl startonderbreker, ring en sleutels. Ander punt dat moet worden ingevuld is de tank, de pomp en het brandstofpomp relaiskastje. Moet ook op een of andere manier mee :shutup:

Enfin, heel veel losse eindjes maar ook een mooi vooruitzicht. Ik heb vrij bewust voor dit forum gekozen omdat ik tav de V6 ombouw redelijk wat kennis, kunde en praktijkervaring voorbij zie komen. Ik hoop dat ik van jullie mag meeliften op deze ervaringen..

Groetjes
Theo.

Verstuurd vanaf mijn iPad
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Oké gelukt :thumbsup:
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Voorbeeld van een V6 zónder stb en zónder ac.


Zó zou ik 'm ook moeten doen denk ik


Afbeelding
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Afbeelding



Vers (staat nog op de trailer zelfs) opgehaalde Vectra V6 (die eigenlijk ook nog veels te mooi is om te slopen :oops: ) en rechts nog nét zichtbaar onze baggersmerige :mrgreen: Z4 op de winterpantoffels...
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Vincent_R schreef:Van harte welkom hier op het forum!
Natuurlijk is een E geen probleem voor dit forum, althans voor mij zeker niet. We delen toch allemaal de zelfde passie 'auto's'?!

De Kadeet ziet er inderdaad ontzettend goed uit en hij zou bijna zonde zijn om hem om te bouwen. Maar ben wel erg benieuwd naar de vorderingen!

Dank je wel Vincent. :thumbsup:


Één van onze monteurs heeft een Astra F en als ik deze met de kap open naast mijn Kadett E zet zie je hoezeer deze auto's nauw aan elkaar verwand zijn.....

Is ook een van de redenen dat ik hier mijn Opel thuisbasis zoek :thumbsup:
Laatst gewijzigd door Twani op 26 feb 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Afbeelding

Dit is de bewuste Astra zónder stb en zonder ac. Zó vind ik het mooi. Clean and tidy zeg maar :wink:


Is overigens wel op basis van een C25, de mijne is de lastiger X25XE..... :swear:
Gebruikersavatar
astra-gsi-666
forum-gebruiker
Berichten: 3081
Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
Locatie: sittard zuid limburg

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door astra-gsi-666 »

ik heb de zelfde kadett gt gehad en heb er een 2.0 16v gr A in gelegt .
kijk maar eens op mijn voorstel topic effe voorstellen danny kusters.
vette kadett gt E1,die mijn was maart 1985.
danny gsi 666
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Laagvlieger »

Volgens mij zijn er 2 typen Kadett E onderstellen.
1 zonder en 1 met subframe.
Zonder subframe zal ik een V6 niet aanraden. Met wel.
Wat voor bak wil je gaan rijden?
Denk erom dat het standaard V6 vliegwiel veeeel te zwaar is (14 kg) om er wat snels van te maken.
Ik heb destijds dat vliegwiel vervangen door een van 5 kg. Daardoor reageerde hij super giftig op het gas.

Mijne toen:
https://youtu.be/Y0-o4ybCekE
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Laagvlieger schreef:Volgens mij zijn er 2 typen Kadett E onderstellen.
1 zonder en 1 met subframe.
Zonder subframe zal ik een V6 niet aanraden. Met wel.
Wat voor bak wil je gaan rijden?
Denk erom dat het standaard V6 vliegwiel veeeel te zwaar is (14 kg) om er wat snels van te maken.
Ik heb destijds dat vliegwiel vervangen door een van 5 kg. Daardoor reageerde hij super giftig op het gas.

Mijne toen:
https://youtu.be/Y0-o4ybCekE
Komt sowieso het lichte vliegwiel op, kan niet eens anders. De F16 bak past niet om het enorme vliegwiel van de V6 heen :P

Volgens mij hebben D en E Kadetts nooit een subframe, pas vanaf F.

Er rijden vele D en E Kadetten rond met V6 toch? Enfin, wellicht zit ik ernaast.......
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door RedBill »

Hi Theo,
hartelijk welkom hier!! Succes met je project! Ben benieuwd naar de voortgang. Maak gerust een projecttopic aan! :-)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

RedBill schreef:Hi Theo,
hartelijk welkom hier!! Succes met je project! Ben benieuwd naar de voortgang. Maak gerust een projecttopic aan! :-)

Dank je wel voor het hartelijke welkom :thumbsup:


Já? Zal ik verder gaan in het projecttopic?

Gr
Theo.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Laagvlieger »

F16.....is dat verstandig?
F28 die ik erachter had kreeg al gigantisch op zijn sodemieter met het koppel van de X30XE.
Daarbij is de F16 ook vrij kort kwa overbrenging uit mijn hoofd.
Ik had al moeite om grip te krijgen. Zelfs in de 3 dikke wielspin. Dat zal bij een F16 niet beter gaan.....
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Laagvlieger schreef:F16.....is dat verstandig?
F28 die ik erachter had kreeg al gigantisch op zijn sodemieter met het koppel van de X30XE.
Daarbij is de F16 ook vrij kort kwa overbrenging uit mijn hoofd.
Ik had al moeite om grip te krijgen. Zelfs in de 3 dikke wielspin. Dat zal bij een F16 niet beter gaan.....

De vraag moet eigenlijk zijn of het wel verstandig is de V6 in zo'n mooie Kadett te bouwen. De reacties hier hebben mij aan het twijfelen gebracht.

Ik heb vanmiddag eens wat zitten meten en het lijkt erop dat de X25XE met z'n volumineuze inlaattraject definitief geen ruimte gaat vinden in de Kadett. Hij is op deze manier gewoon té breed om tussen rechterchassbalk en rembooster te passen....

Dit tesamen met de in dit geval toch behoorlijke aanpassingen die moeten worden gedaan hebben mij doen besluiten om de Kadett met respect voor het oorspronkelijke verder te perfectioneren. Hier was ik al flink mee bezig overigens, het vordert zelfs gestaag.

Meespelen doet ook het feit dat de B-Vectra die ik gisterenmorgen in Duitsland heb opgehaald eigenlijk veels te mooi is om slechts als orgaandonor te fungeren.

Het plan is nu als volgt:

-Kadett e tot in detail terugbrengen in fabrieksconditie waarmee ik dus zoals gemeld al een flink eind mee onderweg ben.
-De Vectra B ontdoen van alle overbodige zooi zoals airco ed en voorzien van een X30XE.

Dát zou plug and play moeten zijn... Overigens sta ik open voor suggesties aangaande een goede 3.0 of 3.2 motor. Anders gezegd, wie heeft er voor mij een beschikbaar die ik zou kunnen overnemen of wie heeft een tip?

Dank allen!

Uiteraard zal ik hier updaten mét foto's :thumbsup:
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Afbeelding



Lyon Grau bekleding welke slechts in de eerste 2 bouwjaren lichtgrijs was.

Later (vanaf sept 1986) wel zelfde dessin maar bruiner.

Tevens hebben de eerste twéé bouwjaren het stofje NIET op de deurpanelen zitten. Latere GT's (dus zónder de grijze folie onderzijde) hebben het daar ook.

Óók in Duitsland is dit eerste type GT eigenlijk uitgestorven. Er zullen in Europa werkelijk nog maar een handvol van deze auto's zijn.

Dit exemplaar heeft dus ook nog carburatie, handchoke en de volle 90pk's.

Afbeelding

De vloerbedekking ligt er momenteel uit ter reiniging. Daaronder is geen spoor van roest te vinden.

Afbeelding

De óók bij de Astra F zeer beruchte hoekbakken aan de achterzijde. Wederom geen roest. Me happy 8)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7831
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door pascal1109 »

Welkom hier.

De Kadett terugbrengen in fabrieksoriginele toestand is mooi, maar een V6 inbouwen is ook gewoon heel gaaf. Zeker als je het een beetje netjes eruit laat zien zoals op de voorbeeldfoto.
Je kunt het beste een C25XE pakken als donor (voor bijv. de inlaat) en welk onderblok je daar dan onder doet, maakt niet zoveel uit.
F16 lijkt me ook niet ideaal aan een V6 overigens.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Laagvlieger »

Goeie beslissing!!!
Zo veel zijn er niet meer over.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Ray »

Enerzijds jammer dat je het niet doorzet. Anderzijds is dat wel de beste keuze!

V.w.b. de motor van de Vectra; de 3.0 is doorgaans het makkelijkst te verkrijgen en daardoor de goedkoopste optie. De 3.2 is wat schaarser en daardoor duurder.
Het verschil is 7 pk (211 t.o.v. 218) en 20 Nm (270 t.o.v. 290). Het is aan jou dan te beslissen of je het het extra geld wilt uitgeven voor die paar pk en Nm extra.

Hoe dan ook, ook van dit project zien we graag de foto's tegemoet!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10458
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Bart(astra) »

Welkom hier Theo

Bijzondere kadett heb je bemachtigd.
Ik ben vroeger begonnen in een witte 1.3s gt (latere type)

Als je mijn project topic nog niet gelezen hebt, kan je daar misschien de nodige info bemachtigen want ik heb een astra met 3.2 en vectra b v6 ombouwdelen.
Dus de buitenkant is dan in principe gelijk (alleen onderblok en koppen zijn anders)

Ook ik zou de kadett met rust laten wat een v6 betreft.
Veel te unieke auto inmiddels

De vectra ombouwen naar 3.0 of 3.2 is wat dat betreft een stuk haalbaarder.
Je moet daarvoor alleen een goed onderblok met koppen hebben en natuurlijk een aangepaste chip (maar die zijn via ebay.de zo verkrijgbaar)
En mocht je ermee klaar zijn, vergeet hem niet te laten omkeuren via het RDW om het geheel legaal te houden

Succes.

En nog even als moderator hier;
Graag een project topic aanmaken en bij het plaatsen van foto's is het fijner als je niet voor elke foto een nieuwe reply gebruikt :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door RedBill »

Zeer mooie beslissing! Deze kadett heeft de potentie om concourswinnaar te worden. Hij is nog keihard als ik de foto's zo bekijk!!!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

Dank allen, ik voel mij gesterkt in mijn beslissing door jullie :thumbsup:


Ik denk dat ik al snel foto's kan presenteren van de e GT in voltooide conditie. Er zit weinig werk aan en ik ben ook al even onderweg :wink:

Tav het openen van een nieuw topic: is het ook mogelijk dat moderatie dit topic ergens "vroeg" oppakt en verplaatst zodra ik een projecttopic heb aangemaakt?

Dat scheelt weer wat digitaal "gezeul" met fotookes :mrgreen:

En vwb de Vectra. Ik ga mezelf maar eens trakteren op een 3.0 welke ik eerstens in de bol hang om helemaal beet te nemen.

Iemand suggesties voor een 3000?

Gr
Theo
Twani
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 feb 2017 19:05

Re: Theo's Kadett E 1.6 GT > V6

Bericht door Twani »

RedBill schreef:Zeer mooie beslissing! Deze kadett heeft de potentie om concourswinnaar te worden. Hij is nog keihard als ik de foto's zo bekijk!!!

Ik heb gisteren nog mijn kop gestoten aan de achterklep en kan je dus uit eerste hand vertellen dat ie nog keihard is :mrgreen:

(gasdempertje slap) :swear:
Plaats reactie