Pagina 13 van 14

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 26 jan 2021 20:36
door RedBill
Prima te zien hoor, deze foto's zo! Mooie update!

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 26 jan 2021 21:32
door Ray
Gaaf! Mooie update. Zet je hem nog op een vermogensbank als ie klaar is?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 26 jan 2021 22:31
door avm8872
Zo zo lekker bezig :thumbsup:

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 03 feb 2021 15:50
door pascal1109
Kijk, mooie transplantatie :thumbsup:
Wat nog todo?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 18 feb 2021 07:58
door The Vizitor
Ray schreef:Gaaf! Mooie update. Zet je hem nog op een vermogensbank als ie klaar is?
Heb een tijdje gewacht in verband met een probleem, dit bleek aan de ecu te liggen. Hier heb ik nu een andere voor en loopt nu perfect.

Het is de bedoeling om alles helemaal af te stellen op de bank. Motor draait nu op een basis map. De 1e 100km erop zitten, in principe is alles klaar. Op een meter houder voor de wideband lambda na, die heb ik op ebay besteld. Die komt in een ventilatie rooster.

Gisteren dan voor het eerst gereden, zonder problemen kunnen rijden. Op een klein dingetje na, tijdens het solderen waarschijnlijk tin gedrupt op de connectors van het snelheidsrelais. Dus die werkte niet, schoongemaakt en het was gefixt.

Heb er een schakelaar opgemaakt om met low boost te rijden, dan wordt te drukregelaar van de turbo als het ware uitgeschakeld. Draait dan ongeveer op 1b. Maar dat gaat al aardig rap, met regelaar draait de turbo als het goed is op 1,75 bar. Moet zeggen dat het echt iets is waar je blij van wordt zodra je gas geeft.

Nu olie en verversen om nog wat verder alles in te rijden. Heb hier running in oil voor gehaald om nog een paar honderd erbij te rijden, daarna gaat er normale olie in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-



Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 18 feb 2021 08:23
door Astrid_fahrer
Mooi om te lezen dat je eigenlijk bijna je geduld moet houden om te gaan knallen maar toch zo wijs bent
om alles netjes af te ronden en optimaliseren voordat hij op de volle druk kan gaan draaien :)

Het zal een beste beloning worden wanneer je echt het vermogen mag gaan gebruiken denk ik 8)

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 18 feb 2021 20:23
door RedBill
Echt heel gaaf. Zou met plezier eens een ritje met je mee maken...

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 19 feb 2021 16:16
door The Vizitor

Astrid_fahrer schreef:Mooi om te lezen dat je eigenlijk bijna je geduld moet houden om te gaan knallen maar toch zo wijs bent
om alles netjes af te ronden en optimaliseren voordat hij op de volle druk kan gaan draaien :)

Het zal een beste beloning worden wanneer je echt het vermogen mag gaan gebruiken denk ik 8)
Klopt rustig aan opbouwen. Alleen zit er nu al aardig wat vermogen in, dus ik ben erg benieuwd straks.

Misschien ooit weer een gsi meeting, voor die paar die nog over zijn.

Vandaag de boel even een polijst beurt gegeven. Hij kan wel een nieuwe lak laag gebruiken, aardig wat beschadigingen alleen glimt het nog wel aardig moet ik zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


-


Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 02 apr 2021 12:56
door Bart(astra)
Ziet er goed uit.

In Engeland doen ze de saab conversies ook regelmatig.
Niet mijn ding maar wel gaaf!

Grill zou ik niet zo laten. Niet zo mooi vind ik, maar misschien dat je de koeling die nu verloren gaat goed kunt gebruiken?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 03 apr 2021 08:36
door The Vizitor
Bedankt, rijdt ook super! Vindt zelf die grill wel mooi vooral als het ooit in kleur is. En kwa koeling zitten hier meer sleuven in als de orginele, alleen waar de lampen zitten is de grill dicht. De rest allemaal open. Toch blijft deze mooi op de 90 graden, dat had ik niet gedacht.

-


Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 03 apr 2021 12:12
door Erik-gsi
Zit er strak in allemaal! Schitterende Astra

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 05 apr 2021 20:34
door RedBill
Gelukkig ieder z'n eigen ding. Ben benieuwd hoe het er gespoten uit ziet met deze grille. Maar het is algemeen bekend dat ik een groot liefhebber ben van de lijnen die Opel zelf in de GSi heeft gestoken, zeker ten aanzien van hoe de grille overgaat in de voorbumper.

Wel lekker aan het poetsen geweest hoor! Staat er prima bij! Blok ligt er ook erg netjes in!

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 06 apr 2021 08:27
door Astrid_fahrer
Hij staat er op de foto zeker netjes bij moet ik zeggen. Van dichtbij is het natuurlijk het beste te zeggen hoe goed de lak nog is natuurlijk dat zeker.

Al een planning gemaakt voordat de Astra de vermogensbank op kan?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 25 mei 2021 19:14
door The Vizitor
Wegens corona is dat al eens uitgesteld, heb er ook niet veel haast mee. Dus moet nog een nieuwe afspraak maken voor de testbank. Vorige week wat dingen besteld. Trapte door de hoofdremcilinder heen vorige week, mazzel dat er niemand voor me zat. Remdruk was ook ineens helemaal weg. Dus daar komt een nieuwe op, van een saab/calibra turbo. Alvast ter voorbereiding van de 5 gaats setup.

Ook gelijk nieuwe stuurstangen en kogels besteld. Wil de auto ook even uit laten lijnen dus stond dit ook op het lijstje.

2 fusee kogels. Hier heb ik de hoezen van gesloopt met het wisselen van de motor.

Bakolie wil ik nog een keer verversen, zit al nieuwe in alleen ben bang dat de 3e versnelling van deze niet meer zo fris is. Aangezien hij die niet altijd lekker pakt. Maar kan het altijd proberen.

Krukaskeerring distributie kant lekt ook iets, ook hier zit een nieuwe in alleen schijnt het vaker voor te komen dat keerringen van een bepaald met toch nog lekken.

En een stop voor in de kop, hier lekt ook wat olie uit.

Dus weer even een middagje sleutelen. Gelijk even nieuwe olie en dan is alles wel ingereden. Nu ongeveer 4000km mee gereden. En op de grill terug te komen, hier zit inmiddels de orginele weer op. Vondt het in het begin wel mooi, maar nu ik het langer zie is orgineel wel beter ;)

Zal wat foto's maken, zie verschillende mensen die ontwaken [emoji12].

-


Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 25 mei 2021 20:02
door RedBill
The Vizitor schreef: 25 mei 2021 19:14 En op de grill terug te komen, hier zit inmiddels de orginele weer op. Vondt het in het begin wel mooi, maar nu ik het langer zie is orgineel wel beter ;)
:worship: :worship:
The Vizitor schreef: 25 mei 2021 19:14 Zal wat foto's maken, zie verschillende mensen die ontwaken [emoji12].
Als er weer meer te zien valt, komen er ook weer meer mensen lezen, zo werkt het natuurlijk... Goed bezig dus!

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 25 mei 2021 21:55
door Bart(astra)
Een krukaskeering wordt er weleens uit gehaald dmw een schroefje erin te draaien en daaraan dan met een tang de keerring eruit trekken .
Dit kan goed als je weet wat je doet.
Echter als je de krukas licht beschadigt met de schroef gaat hij niet meer goed afdichten....

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 25 mei 2021 22:34
door The Vizitor
Heb de vorige keer het hele huis eraf gehad en van binnenuit eruit gehaald. Dus dat kan het niet zijn. Volgens een saab kenner lekken de keerringen van het merk Elring wel vaker als deze gemonteerd worden. Heb nu een orginele besteld. Dus hoop dat deze wel goed afdicht.

Afbeelding


-








Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 25 mei 2021 23:05
door Bart(astra)
je kan de veer die erin zit wat strakker zetten (maar dan zou je even moeten kijken hoe het in elkaar zit

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 03 jul 2021 10:40
door The Vizitor
Eens tijd genomen om een overzicht te maken van de laatste tijd en van de ombouw, meestal snel even wat gepost.

Begin vorig jaar besloten om te beginnen aan een nieuw project, een saab B204 blok.
Na wat informatie te hebben opgezocht deze cabrio kunnen aanschaffen voor puur alleen het blok en onderdelen.
Afbeelding

Na een tijdje sleutelen het blok inclusief bak naast de auto liggen.
Afbeelding

Om te beginnen met een goede basis is revisie noodzakelijk ook was de staat van de motor onbekend.
Blok gedemonteerd en aan de hand daarvan gekeken wat het plan zou worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles zag er normaal versleten uit dus geen rare dingen te zien.
Dus een goede revisie was voldoende,
Blok laten honen, kop gereviseerd, nieuwe lagerschalen, zuigerveren etc.
Diverse delen opnieuw gespoten,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blok weer opgebouwd met een nieuwe distributieketting set met spanner, koppakking set etc.
Ook de balans assen niet meer terug gezet en de olie kanalen afgestopt, hierdoor is er ook een hogere oliedruk in het systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ondertussen ook onderdelen besteld en uitgezocht met wat voor setup ik graag zou willen rijden.
Gekozen voor een TD0419T turbo van arashi, deze kunnen tot ongeveer 350pk veilig draaien, 630cc Deka injectoren, grotere brandstofpomp, 3bar MAP sensor, 3inch downpipe met sportcat en een aansluitend 3inch uitlaatsysteem. Uitlaat heb ik nergens op de foto's terug kunnen vinden.
Voor de koeling een grote universele fan en een oliekoeler, De koppeling is een versterkte sachs set

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blok daarna helemaal opgebouwd zodat deze ingebouwd kon worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind vorig jaar begonnen met de ombouw,
C20XE na een korte periode weer uitgebouwd, daar was veel vraag naar en heb ik vrij snel verkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En saab blok erin, dit was eigenlijk vrij makkelijk. Aangezien de saab 900NG en de astra F hetzelfde voor platform hebben en de motorsteunen uitkomen. Zelfs het subframe van de saab heb ik gebruikt omdat deze extra ophangpunten voor de uitlaat heeft.
Nu kwam het pas en meetwerk, koelslangen op maat maken en een schakeling maken voor de fan.
De saab radiateur heeft geen aansluiting voor een schakelaar dus een t-stuk gekocht en draad voor de thermoschakelaar getapt.
Stuurbekrachtigingsleidingen aangepast, hiervoor een extra stuk leiding gemaakt zodat er toch nog enige koeling is.
Radiateur een stuk naar voren geplaatst omdat er ook ruimte moest zijn voor de intercooler,
Het moeilijkste waren de buizen vanaf de intercooler naar de turbo en naar de inlaat.
Dit was veel passen maar uiteindelijk is dit erg goed gelukt vindt ik zelf.
Een dumpvalve tussen de inlaat om de druk af te blazen,
En een olie catch can tussen kleppendeksel en inlaat met rvs slagen.
De oliekoeler heb ik rechts voor bij de wielkuip neergezet, dat was eigenlijk de enige plek waar genoeg ruimte was.
Kwa wind is het daar natuurlijk minimaal dus ook een fan erbij gezet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal alles netjes weg gewerkt zag het er zo uit in de motorruimte.
Mooi resultaat,

Afbeelding

De bedrading was niet zo heel ingewikkeld aangezien ik een adapter had die al gemaakt was, dit was een kwestie van inbouwen en bedrading solderen. Alles was gelabeld, en de ecu zit op dezelfde plek als de XE ecu.

Afbeelding

Ook in de auto wat dingen veranderd.
Metersetje in plaats van de asbak gemonteerd, turbodruk, oliedruk en olietemperatuur.
Wideband lamda sonde om het mengsel in de gaten te houden.
Vectra V6 tellerklok
Snelheidssignaalrelais voor de teller ivm saab versnellingsbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen met minerale inloop olie om de eerste 100km te rijden,
Daarna de auto buiten gezet en eens gewassen.
Hierna rustig aan het inrijden gegaan en na 100 km opnieuw andere olie erin.
Steeds met wat meer vermogen rustig aan inrijden.
Na 1000km over gegaan op 5w40 olie.
De eerste keer volgas was echt een hele beleving, toch al dat werk wat dan tot zijn recht komt.
Alleen de veer van wastegate stond te strak waardoor er teveel turbo druk was en de ecu in fuel cut sprong.
Lossere veer gemonteerd en toen was het perfect, maximale turbodruk bij 3500 toeren 1,75bar.
Met een grotere smile kan je niet achter een stuur zitten, wat een power.
Nu ongeveer 5000km gereden, vorige week wat reparaties en aanpassingen gedaan, dat zal ik later nog eens posten.

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 04 jul 2021 11:15
door Erik-gsi
Gaaf! Ziet er super strak uit allemaal. En mooi te zien dat hij ook goed gebruikt wordt met inmiddels 5000 km op de klok. Metertjes zijn ook netjes verwerkt. Heb nu zo’n houder voor de a-stijl gekocht maar twijfel nog of dat is wat ik wil. Heb je die plaat zelf gemaakt?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 04 jul 2021 22:20
door RedBill
Gave toelichting!

Waar ik nou geen beeld bij heb: wat zijn nou de afwegingen die je maakt tussen de B204 of de C20LET?
Waarom zou je voor de één kiezen of voor de ander?

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 05 jul 2021 09:24
door Erik-gsi
RedBill schreef: 04 jul 2021 22:20 Gave toelichting!

Waar ik nou geen beeld bij heb: wat zijn nou de afwegingen die je maakt tussen de B204 of de C20LET?
Waarom zou je voor de één kiezen of voor de ander?
Ik heb het ook overwogen en voor mij zou het het kostenplaatje zijn. De b204 is veel goedkoper in aanschaf. Voor een let op pallet betaal je al rond de 2k (en dan komt revisie er nog bij).Een lopende Saab motor zit volgens mij rond of onder de 1000 euro aanschaf (dus inclusief de donor Saab welke er dan nog omheen zit). Dat zou voor mij een reden zijn om voor de Saab motor te gaan in ieder geval.

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 05 jul 2021 13:43
door The Vizitor
Inderdaad dat, ik heb nog een reserve auto staan. Beide gekocht voor 500 euro. En motorisch zijn ze ook een stuk sterker. Draaiwerk kan tot 500pk zonder versterkte delen. Als je met een LET verder wil moet je al aan versterkte delen beginnen. En het trionic motormanagement systeem van saab kan je met een laptop en software alles aanpassen. En vindt nu nog maar eens een LET die je kan kopen. Die zijn heel schaars vooral complete motoren.

-


Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 05 jul 2021 15:56
door pascal1109
Heel gaaf dit allemaal, goed werk hier :thumbsup:
Die B204L keuze snap ik wel ja, de enige reden om een C20LET te kiezen is in mijn ogen, dat dat er nog net een tikkeltje authentieker uitziet.

Re: Astra GSI 2.0 8v 1992

Geplaatst: 05 jul 2021 18:43
door The Vizitor
Bedankt. Was ook zeker leuk om te doen. Binnenkort een keer de boel optimaal afstellen op een vermogensbank. En weet ik ook gelijk wat nu het vermogen is. Wel leuk om te weten.

-