RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 03-09-'13)
Gisteren weer wat onderhoud en verbeteringen aan de Astra.
1. De startmotor vervangen. Het tandwiel kwam niet meer altijd uit de behuizing met starten, waardoor je het soms 2 of drie keer moest proberen voordat ie aangreep op het vliegwiel. Omdat de wagen betrouwbaar moet zijn (onder meer voor het werk van mijn vrouw) is dat inmiddels niet meer acceptabel, dus besloten om een ruilstartmotor bij de dealer te halen.
Oude demonteren. Daarvoor moet je zowel in de motorruimte als onder de wagen zijn, anders kom je er bij de C20XE niet bij.
De bout die los moet aan de bovenzijde
Aan de onderzijde moet dan ook nog een bout los (niet degene op deze foto, die is van de versnellingsbak, degene die los moet zit achter de ashoes) en de bedrading moet gedemonteerd. Wel eerst even de massa van de accu loskoppelen natuurlijk!
De oude motor, met steun die verder nergens aan vast zat. Op de nieuwe motor zat die steun er ook niet op.
Vervolgens de nieuwe startmotor weer gemonteerd. De oude gaat terug naar de dealer, om gereviseerd te worden. Die komt dan bij Opel weer op het schap te liggen.
2. Pulsgever plaatsen t.b.v. cruisecontrol. Dat stond al een tijdje op mijn to do list.
Omdat het gisteren in Ede aanzienlijk beter weer was dan voorspeld en het pas tegen de avond zou gaan regenen zag ik mijn kans schoon om dit nu even te gaan fixen. Ik had de pulsgever al in huis.
Onlangs ook in mijn schuurvoorraad een kabelboom gevonden met drie relaissockets eraan. Daarvan degene met de meeste overeenkomende aansluitingen eraf geknipt.
De bedrading moest naar het relaisbakje onder de motorkap.
Omdat niet elke bevestigingssleuf even hoog zat moest ik wat schuiven met posities om het passend te maken. In het gele blokje heeft bij mij toch al nooit een relais gezeten. Ik weet helaas ng steeds niet waarvoor die eigenlijk is.
De bedrading vanaf de ABS voor het ingangssignaal had ik eerder al aangesloten op één van de ABS draden, dus die lagen er al. Ik hoefde alleen de signaaldraad naar de CC unit nog maar te vervangen voor het uitgaande signaal van de pulsgever en een geschakelde plus (15) en een massa (31) aan te sluiten. Omdat die in het bakje al aanwezig zijn voor de andere relais is dat een fluitje van een cent.
Vervolgens hoefde ik nog slechts het relais erin te prikken
Daarna de spanning: hoe zou het werken? Op voor en proefritje. 50 km/h in z'n vier, cc aan om te kijken wat er gebeurde. Na het aantikken van de set button gas losgelaten. Snelheidsmeter zakte iets terug maar vrij snel daarna pakte het gas weer op. Hij werkt dus! Vervolgens nog geprobeerd te accelereren en te de-acceleren met de knoppen op de cc-hendel. De interval is nu uitstekend! 3 á 4 km/h bij lage snelheden als ik het zo snel even heb gezien, en voor mijn gevoel bij hogere snelheden ook kleinere snelheidsintervallen.
Ik ben in ieder geval erg happy!!!
Ik zal later een nog wat uitgebreidere beschrijving geven voor het technisch archief.
1. De startmotor vervangen. Het tandwiel kwam niet meer altijd uit de behuizing met starten, waardoor je het soms 2 of drie keer moest proberen voordat ie aangreep op het vliegwiel. Omdat de wagen betrouwbaar moet zijn (onder meer voor het werk van mijn vrouw) is dat inmiddels niet meer acceptabel, dus besloten om een ruilstartmotor bij de dealer te halen.
Oude demonteren. Daarvoor moet je zowel in de motorruimte als onder de wagen zijn, anders kom je er bij de C20XE niet bij.
De bout die los moet aan de bovenzijde
Aan de onderzijde moet dan ook nog een bout los (niet degene op deze foto, die is van de versnellingsbak, degene die los moet zit achter de ashoes) en de bedrading moet gedemonteerd. Wel eerst even de massa van de accu loskoppelen natuurlijk!
De oude motor, met steun die verder nergens aan vast zat. Op de nieuwe motor zat die steun er ook niet op.
Vervolgens de nieuwe startmotor weer gemonteerd. De oude gaat terug naar de dealer, om gereviseerd te worden. Die komt dan bij Opel weer op het schap te liggen.
2. Pulsgever plaatsen t.b.v. cruisecontrol. Dat stond al een tijdje op mijn to do list.
Omdat het gisteren in Ede aanzienlijk beter weer was dan voorspeld en het pas tegen de avond zou gaan regenen zag ik mijn kans schoon om dit nu even te gaan fixen. Ik had de pulsgever al in huis.
Onlangs ook in mijn schuurvoorraad een kabelboom gevonden met drie relaissockets eraan. Daarvan degene met de meeste overeenkomende aansluitingen eraf geknipt.
De bedrading moest naar het relaisbakje onder de motorkap.
Omdat niet elke bevestigingssleuf even hoog zat moest ik wat schuiven met posities om het passend te maken. In het gele blokje heeft bij mij toch al nooit een relais gezeten. Ik weet helaas ng steeds niet waarvoor die eigenlijk is.
De bedrading vanaf de ABS voor het ingangssignaal had ik eerder al aangesloten op één van de ABS draden, dus die lagen er al. Ik hoefde alleen de signaaldraad naar de CC unit nog maar te vervangen voor het uitgaande signaal van de pulsgever en een geschakelde plus (15) en een massa (31) aan te sluiten. Omdat die in het bakje al aanwezig zijn voor de andere relais is dat een fluitje van een cent.
Vervolgens hoefde ik nog slechts het relais erin te prikken
Daarna de spanning: hoe zou het werken? Op voor en proefritje. 50 km/h in z'n vier, cc aan om te kijken wat er gebeurde. Na het aantikken van de set button gas losgelaten. Snelheidsmeter zakte iets terug maar vrij snel daarna pakte het gas weer op. Hij werkt dus! Vervolgens nog geprobeerd te accelereren en te de-acceleren met de knoppen op de cc-hendel. De interval is nu uitstekend! 3 á 4 km/h bij lage snelheden als ik het zo snel even heb gezien, en voor mijn gevoel bij hogere snelheden ook kleinere snelheidsintervallen.
Ik ben in ieder geval erg happy!!!
Ik zal later een nog wat uitgebreidere beschrijving geven voor het technisch archief.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
weer top bezig geweest man!
heb je ook gelijk je ashoes vervangen?
die beugel aan je startmotor zit bij veel motoren niet meer erop.
kan ook geen kwaad lijkt me.
zijn niet veel auto's die nog een extra beugel hebben namelijk
heb je ook gelijk je ashoes vervangen?
die beugel aan je startmotor zit bij veel motoren niet meer erop.
kan ook geen kwaad lijkt me.
zijn niet veel auto's die nog een extra beugel hebben namelijk
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Thanks, maaruh, waarom zou ik mijn ashoes vervangen als die nog goed is?GSI Racer schreef:weer top bezig geweest man!
heb je ook gelijk je ashoes vervangen?
136 euro ex BTW voor die startmotor. Vond het wel meevallen eigenlijk.Mr.F schreef:Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Weer lekker aan de gang geweest. Die kan er weer even tegen!
-
- Moderator
- Berichten: 7831
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Lekker bezig geweest zie ik al wel
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Omdat ik daar vet zag hangen aan je startmotor en inlaatRedBill schreef:Thanks, maaruh, waarom zou ik mijn ashoes vervangen als die nog goed is?GSI Racer schreef:weer top bezig geweest man!
heb je ook gelijk je ashoes vervangen?
136 euro ex BTW voor die startmotor. Vond het wel meevallen eigenlijk.Mr.F schreef:Goed bezig!
Kost nog aardig geld denk ik bij de dealer?
maar was mee sarcastisch bedoelt
Nette prijs trouwens voor die starter
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Ik denk ook wel dat dat vet is uit een vorige ashoes, dus zo raar is je opmerking niet, maar die is inmiddels allang vervangenGSI Racer schreef:Omdat ik daar vet zag hangen aan je startmotor en inlaat
maar was mee sarcastisch bedoelt
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
- petrolhead
- forum-gebruiker
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 11 apr 2012 17:08
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
http://www.youtube.com/watch?v=zK2F3spwSKw" onclick="window.open(this.href);return false;
geen idee of deze al bekend bij je is, maar volgens mij poseer je in dit filmpje ( 0:25 ) voor de camera
geen idee of deze al bekend bij je is, maar volgens mij poseer je in dit filmpje ( 0:25 ) voor de camera
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Jups, lees hier maar, en daar staan nog meer linkjes naar een 2e filmpjepetrolhead schreef:http://www.youtube.com/watch?v=zK2F3spwSKw
geen idee of deze al bekend bij je is, maar volgens mij poseer je in dit filmpje ( 0:25 ) voor de camera
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
En hups: Vervaldatum APK: 18-01-2015.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- Moderator
- Berichten: 7831
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Gefeliciteerd.
Weer ongestoord een jaartje rijden.
Waren er nog puntjes of was het paar 10tjes aftikken en weer klaar?
Weer ongestoord een jaartje rijden.
Waren er nog puntjes of was het paar 10tjes aftikken en weer klaar?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
Netjes!
Weer een jaar genieten
Weer een jaar genieten
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 13-10-'13)
24 euro betalen en klaar.pascal1109 schreef:Gefeliciteerd.
Weer ongestoord een jaartje rijden.
Waren er nog puntjes of was het paar 10tjes aftikken en weer klaar?
Wel moet ik de aluminium motorsteun aan de voorzijde even een keer vervangen omdat er 1 van de drie bouten dolgedraaid is. Maar dat is geen APK afkeur.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
goed bezig!!
die 2 van mij moeten ook weer voor feb.
gelukkig kan ik het zelf doen
die 2 van mij moeten ook weer voor feb.
gelukkig kan ik het zelf doen
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 03 mei 2011 13:26
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Houdt hem in ere
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Nice WJ gefeliciteerd
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
zo mooie weer een jaartje erbij.
danny gsi 666
danny gsi 666
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Altijd weer een fijn gevoel als je weer een jaartje APK gehaald hebt.
Nog een vraagje Redbill, de foto op de link hieronder. Dat is toch een foto van jouw GSI?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opelastragsi.jpg
IK keek gisteravond eens door dat boekje van de Opel collection heen en daar was deze foto namelijk de "centerfold" om het zo maar te noemen
Nog een vraagje Redbill, de foto op de link hieronder. Dat is toch een foto van jouw GSI?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Opelastragsi.jpg
IK keek gisteravond eens door dat boekje van de Opel collection heen en daar was deze foto namelijk de "centerfold" om het zo maar te noemen
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9289
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Klopt! Daar had Pascal me onlangs ook al een keer op gewezen. Cool huh!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Dat is wel gaaf!
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Das zeker gaaf is wel leuk om te zien dat jouw foto in een collector boekje staat
Re: RedBill's GSi - The Complete Story (Update 16-12-'13)
Hoe heb jij destijds het stoelverwarming matje weer vast gezet? de klemmentjes die je officieel ervoor moet gebruiken zijn bij opel niet meer leverbaar.
vandaar de vraag
vandaar de vraag