RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

18-02-2007

Intussen de 1500 kilometers er bijna op zitten. Kinderziektes zijn gevonden, dus die kunnen we volgende week zaterdag even aanpakken. Gelijk de olie vervangen en de oliekoeler aansluiten.

Omdat het gisteren mooi technisch weer was even weer aan het klussen geweest. Onder andere door het verhaal over de versterkte antenne met mijn radio aan de slag geweest. Alle knijpsokjes maar eens vervangen voor soldeerverbindingen, en dus de gestuurde plus aangesloten.

Verder maar eens daglicht foto's gemaakt van de C20XE
Afbeelding

Afbeelding
SFI tekst moet nog even met een lakstiftje bewerkt worden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De mooie Original Auspuff hangt er netjes bij. Kwam er alleen wel achter dat ik al een ophangrubber verloren ben. Daar moet ik dus nog even een borging voor maken.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

05-05-2007
GSi Twente schreef:Zoo, vandaag 2 nieuwe Pirelli's gemonteerd.
even inrijden en kan meneer smijten met de kont!

Afbeelding

Heb maar wat foto's gemaakt van de bolide in spé.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hijs strak. 8)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

16-06-2007

Heb em vanochtend na het fixen van de storing gelijk maar even gewassen en wat picas gemaakt, hier op het parkeerdek (Heb je gelijk een beetje een beeld hoe ik woon).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

09-07-2007

De motorswap krijgt toch nog een staartje.

Omdat je toch voor een deel met gebruikt materiaal werkt blijft bij een revisie altijd het risico dat er nog iets niet goed is. Nu moet wel gezegd worden dat in mijn geval het geluk niet aan onze kant was.

De coscast kop die bij de revisie gebruikt is lijkt toch niet helemaal goed te zijn.

Afgelopen zaterdag hebben Erwin en ik bij DHZ Twente (Rellies Toko) de koppakking van het blok vervangen, omdat het olieverbruik dramatisch hoog was. Na het verwijderen van de kop bleek dit ook uit de staat van de zuigers. Deze bevatten in hoge mate koolaanslag, wat duidt op verbrandde olie. Nu zag de pakking er niet heel jofel uit, dus zijn we er in eerste instantie maar vanuit gegaan dat de koppakking de oorzaak was.

Wel constateerden we ook bij één van de inlaatpoorten ernstige versmering, wat we moeilijker konden verklaren. Omdat de wagen toch weer moest rijden hebben we besloten om een nieuwe pakking te monteren en te kijken wat het olieverbruik zou doen.

Nu constateerde ik vanochtend alweer een sterke daling van het oliepeil over een afstand van nog geen 200 km.

Het is dus nog geen einde verhaal. Nu dus vandeweek of begin volgende week maar even een ruil kop monteren en de Coscast naar Zomer brengen voor garantie. We blijven hopen dat het ooit goed komt met mijn auto. :wink:

Afbeelding
Dit waren in december brandschone zuigers!

Afbeelding
Aanslag eraf schrapen...

Afbeelding
Hmmm... wit blijft ook niet erg wit, maar dat weet je vantevoren...

Afbeelding
Vervuilde inlaatpoort van de kop.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

21-07-2007

Vandaag, weer in Rellies Toko. Mooi, maar triest plaatje... voor sommige van de GSi's tenminste.

Afbeelding

Afbeelding

Mooi, maar het werkt dus nog niet zoals het moet...

Afbeelding

Wat gaan we nu weer doen?

- Een ander onderblok erin, omdat de cilinderwanden van het huidige onderblok spiegelglad zijn. Dat is niet goed. Dit zou ook de reden van het olieverbruik moeten zijn. Dit is waarschijnlijk ontstaan door verkeerd honen.

- Kop gaat weer terug om nagekeken te worden op de waarschijnlijk lekke klepseal.

En dus...

Dus ik op zoek geweest naar een ander onderblok. Voor 50 euro een blok uit een Calibra te pakken gekregen, die er nog erg goed uit zag. Straks dus een Astra met Calibra onderblok en Kadett kop.

Afbeelding

Afbeelding

Dit blok eerst helemaal gedemonteert.

Zuigers eruit, krukas eruit, koelbuis en ander materiaal wat er nog aan hing demonteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderblok schoongespoten en in een vers jasje gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het huidige blok de kop demonteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alweer zwarte aanslag, en dat na 1000 kilometer...

To be continued...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

31-07-2007
GSi Twente schreef:Vanmiddag iets eerder van werk weg gegaan, om allereest met het gebruikte onderblok langs firma Zomer gegaan.

Het gebruikte onderblok laten nameten, en blijkt dat er 0.06mm speling tussen zuiger en cilinderwand zit.
Wat de standaard maat naar 86.00mm brengt (origineel 85.96).
Dan zou je zeggen, mwa, dat kan wel.
Niet dus.

Blijkt dat het gebruikte onderblok met een slecht luchtfilter heeft gereden, het noemenswaardige open lucht filter.
Daar heb ik laatst al eens op gezocht, na de olie discussie, de benaming weet ik niet, maar het is een soort fijn slijpsel, wat door je luchtfilter heen dringt.
Tuurlijk heeft elk filter wel iets, daarom slijten motoren, maar met een open luchtfilter des te harder.
Die schuurfilm gaat rechtstreeks, rij jij in een grove stofwolk, krijg je alles mee.
Die luchtfilterbak is niet zomaar bedacht!

Maar goed, dit blok zal dan na het honen wederom wellicht te groot worden, waardoor je dus zulke taferelen als nu krijgt.

Dus contact gehad met WJ (redbill) en we pakken nu maar een compleet origineel onderblok.
Om niet nog eens dit gelazer mee te maken, want als ik beter advies had gekregen, dan was de keus destijds ook erg makkelijk geweest.

Waarom een compleet nieuw onderblok?
Overmaats zuigers + veren, lagerschalen compleet, en het onderblok boren zit op het zelfde geld.

Als het meezit, dan kunnen we met een week of 2 verder, en dan opbouwen, en monteren.

Moge de mensen die dit ooit nog willen ondernemen zich in ieder geval goed laten adviseren!
Het helpt een hoop tijd, geld en vooral moeite.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

10-08-2007

Erwin en ik hebben besloten dat we geen risico meer gaan nemen. Ik wil weer rijden en als we gaan touwtrekken bij Zomer schiet het niet op.

Ik heb vandaag in Rotterdam een splinternieuw onderblok opgehaald bij een jongen van het Opelforum.

Bij deze vast wat spypics van het splinternieuwe onderblok. Heb nu geen zin om em uit de auto te slepen en uit de doos te halen. Doe ik morgen bij DHZ Twente wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

11-08-2007

Vandaag bij DHZ Twente aan de slag gegaan om het oude onderblok uit de wagen te bouwen en de nieuwe erin te hangen. Dat betekende alle aanbouwdelen schoonmaken en aan het nieuwe blok monteren, motorruimte opnieuw schoonmaken etc.

Afbeelding

Ja, jullie zien het goed, een originele C20XE uit 1998 :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles is los van het blok, we hoefden alleen de bak nog los te maken van het onderblok. Nadat we dat gedaan hadden het oude onderblok uit de wagen getakeld. Op deze manier kan de bak mooi blijven zitten. Helaas was de batterij van mijn camera verder leeg.

Afbeelding

Volgende week dus het nieuwe onderblok terug plaatsen en alle delen weer opbouwen (mits de kop retour is van z'n tweede revisie).
Een week later alles verder afbouwen en weer rijklaar hebben. (Na check, check, dubbelcheck.)
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

18-08-2007

Nou vandaag weer een behoorlijke slag gemaakt, maar toch weer niet zo ver als ik eigenlijk had willen zijn, omdat Zomer Motorentechniek nu toch wel kinderachtig aan het doen is. Ook over de kop. Hadden ze gewoon niets aan gedaan, omdat er niets aan mankeerde zeiden ze.

Wrong! Door dat olieverbruik zijn alle kepzittingen aangeslagen en sluit geen enkele klep meer correct. Ook dit dus door hun slechte werk veroorzaakt. In plaats van gewoon de kop opnieuw even volledig reinigen sturen ze je dus met een kluitje in het riet. Ik heb niet het gevoel dat ze je daar echt serieus nemen. Daar wordt ik best pissig van moet ik zeggen.

De kop is nu dus weer op weg naar Zomer met de mededeling dat deze volgende week vrijdag volledig gereinigd en met goed werkende klepseals klaar moet zijn, en dit alles onder garantie.

Wat ik wel heb gedaan met behulp van Mr. Twente is het nieuwe onderblok in de Astra hangen en alle zaken weer monteren en aansluiten die er op kunnen zonder dat de kop gemonteerd is. Volgende week de rest.

Afbeelding

Afbeelding
Zo pikzwart was de kop van roetaanslag, ding heeft half om half gelopen op olie.

Afbeelding
Klein verschil na wat schoonmaakwerk.

Afbeelding
Het nieuwe onderblok.

01-09-2007

En weer geen voortgang.
De situatie was zo: De kop was vies (van de olieaanslag) en volgens ons (Erwin en mijzelf) was er ook nog iets mis met in ieder geval 1 van de klepseals. Dus de kop naar Zomer, waar zij de kop volgens ons onder garantie zouden moeten repareren. Dat waren ze op zich nog met ons eens, maar vorige week kregen we te horen dat er niets mis was met de kop. We kregen hem smerig mee terug. (Jullie hebben het kunnen lezen). Dat accepteerde ik niet. Zomer wilde verder niet meewerken. Volgens hen was er niets mee aan de hand. Wij de kop naar een ander bedrijf gebracht om de klepzittingen in te laten slijpen. Zou vandaag klaar moeten zijn, maar onder voorbehoud.

Belt Erwin vandaag op naar het revisiebedrijf: Ja, er is wel wat meer met die kop aan de hand dan alleen de klepzittingen die ingeslepen moeten worden. Maar die kop is 15.000 km geleden gereviseerd, gaf Erwin als antwoord. "Dan heeft dat bedrijf jullie mooi slecht geholpen." Erwin gaat dus nu dinsdag met dat andere bedrijf praten om te kijken wat ze daarover op papier kunnen zetten, zodat we naar de geschillencommissie kunnen om Zomer eens even op het matje te roepen. Dit slaat natuurlijk nergens op.

Erwin heeft details.
GSi Twente schreef:04-09-2007: Nou, weer een update... :roll:

Eind vanmiddag bij de firma Rekos geweest.
De beste man heeft me uitgelegd wat er mis is.

Normaal worden de zittingen op maat gemaakt, en dus rond, deel van het apparaat zit in de geleider, en daarna wordt de zitting dus rond gefreesd.

Blijkt dat er verdomme bijna alle 16 klepgeleiders speling op zit!! :x
Dat die achterlijke knooiers bij Zomer dat niet eens verteld hebben!!
En dan vraag je een algehele controle en revisie!

Klepzittingen zijn nu te ruim.
Kleppen zijn half ingeslagen, ik kan de helft zeg maar weggooien.
En wellicht moet er een aantal nieuwe klepzittingen ingezet moeten worden.
Gaat waarschijnlijk 300+ euro kosten om alles weer in orde te krijgen.

Oftewel dubbel werk, en voor de firma Zomer gaat nu de BOVAG erbij.
En laat ze maar meelappen, want ik ben het helemaal spuugzat met hun, stelletje prutsers!
Oftewel GROOT PRUTSWERK! :x

Er komt nu op papier waar speling op zit.
Welke zittingen en kleppen vervangen moeten gaan worden, en wat de kosten zijn.
En als Zomer niet meewerkt, dan volgt er nog een lang staartje... :evil:
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

22-09-2007

En ja hoor, het blokkie loopt! Als nieuw! Niet meer het compressieverlies dat die andere wel had, kan nu, ondanks dat ik de komende tijd de toerenteller nog maar voor een deel mag gebruiken al duidelijk merken dat dit onderblok echt nieuw is, en dat de kop nu echt GOED gereviseerd is. Duidelijk was te zien dat er nieuwe klepzittingen in de kop zaten.

Het blok is volledig lekvrij, dus kan em mooi schoon houden nu!
GSi Twente schreef: Afbeelding
Het blok hier met het frisse kopje erop.

Afbeelding
WJ aan het werk...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

25-09-2007

Vandaag even bij de dealer geweest om een kleinigheidje te bestellen. Steuntje voor de stekker van de olieniveau sensor. (Nr. 29 en 30)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

03-10-2007

Intussen weer 11 dagen onderweg. De 1500 kilometer rustig aan doen zitten er intussen op. Het zit eindelijk mee. De motor loopt prima, geen olieverbruik, geen lekkage. Echt dikke prima.

Even aan Niels vragen of hij zaterdag rond een uurtje of half vier nog even een half uurtje ruimte heeft op een brug zodat ik de olie en het filter kan verversen.
Kan ik gelijk de uitlaat (die nu nog tegen het hitteschild aan trilt) even wat verhangen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

28-12-2007

Pfff... Ik zei het de laatste keer bij DHZ nog. Zul je zien dat binnen een half jaar het laatste wat nog niet vernieuwd is in de motorruimte het begeeft. En ja hoor, Afgelopen woensdag op weg naar Maastricht: Kachel blies koud en de motortemperatuur schommelde enorm.
Foute boel, onvoldoende koelvloeistof. Reservoir bijgevuld, doorgereden naar Maastricht, maar op de terugweg weer hetzelfde verhaal.

Onder de auto gekeken: ja hoor, plasje koelvloeistof. Helemaal vooraan onder de auto. Lekke radiateur.

Nu heb ik vorig jaar ook al zo'n akkefietje gehad, dat de aansluiting eraf geknopt was. Toen al gebeld wat een nieuwe koste. Zou toen of 170 euro komen inclusief korting. Toen echter een tweedehandsje gehaald voor 10 euro.

Nu wil ik dus echt persé een nieuwe, geen gedoe meer met tweedehands rommel. Dus ik bel weer, met dezelfde dealer: is de prijs ineens 230 euro inclusief korting. Verdorie, dat gaat hard die prijsstijgingen van de Astra F onderdelen!

Nu maar eentje besteld, maar moet uit Russelsheim komen. Duurt dus wel een weekje voor die er is. Gelukkig heb ik vakantie...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-01-2008

Nou, gisteren de radiateur maar even in de auto gehangen. Had nog net even wat meer voeten in de aarde dan ik had ingeschat. Een fotoverslag.

Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.

Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Afbeelding
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht. Intussen ben ik erachter dat dat niet nodig was geweest omdat die slechts voor de koeling van automatische transmissies dient. Dat gedeelte staat dus niet in verbinding met het motorkoelcircuit.

Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...

Afbeelding

En nu voorlopig even geen gedoe meer...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-01-2008

How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.

Aanleiding

Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.

Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.

Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.

Wat heb je nodig:

- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband

Gereedschap:

- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen

Bereiken van het interieurfilter

Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.

Afbeelding

Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.

Afbeelding

Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.

Afbeelding

Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.

Afbeelding

Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.

Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.

Afbeelding

OK, nou kom op met die oplossing

Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.

Pak het stuk karton.

Afbeelding

Teken de volgende vorm en knip deze uit.

Afbeelding

Afbeelding

Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn. :wink: :lol:

Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.

Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.

Afbeelding

Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.

Afbeelding

Afbeelding

Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.

Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.

Afbeelding

Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.

Afbeelding

Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-01-2008

Nu alle ellende met de C20XE voorbij is, is dan ook eindelijk het moment gekomen om de wagen te laten omkeuren, dus heb ik vandaag de RDW gebeld, en 6 februari om 8:20 uur heb ik een afspraak bij de RDW te Arnhem. Dan is een nieuwe Astra F GSi C20XE geboren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

06-02-2008

Ja hoor, een nieuwe Astra GSi C2.0XE U9 is geboren.

En ik ben blij, want die keurmeester heeft ook op het formulier gezet dat ie zo op kenteken komt. Dus ze hebben alleen de N voor de X vervangen, de 3 bij de massa voor een 8 en de 85 kW voor 110 kW.

In eerste instantie bij de CO meting een waarde van 0,65. Das veeel te hoog. Laagje gebeld. Advies: doe es even goed gassen. Gedaan, waarde dropte naar 0,03!

Krijg de nieuwe papieren binnen een dag of 3 thuis gestuurd. kosten? € 42,-

Om 08:20 uur had ik een afspraak, en in de brief stond dat ik een kwartier voor die tijd aanwezig moest zijn met kentekenbewijs deel I, II en III, alsmede een geldig legitimatiebewijs.

Het RDW keuringsstation in Arnhem.
Afbeelding

Ik wilde toch even bewijs ook hebben van de kilometerstand. Dat werd later natuurlijk ook door de keurmeester genoteerd.

298.849 kilometer. Volgende week gaat ie over de drie ton heen.
Afbeelding

Na het afgeven van de kentekenbewijzen kon ik even in de wachtruimte gaan zitten waar ondertussen allerlei volk binnen kwam. Veel import (een dikke Mercedes SUV, volgens de keurmeester, om de slurptax nog voor te zijn. (gaat dat ook gelden voor import van auto's met een bouwjaar van voor de invoeringsdatum van de slurptax?). Een oud VW busje, een heel oud vrachtwagentje uit de DDR, iemand die zijn Solex van kenteken kwam laten voorzien, een Noord-Afrikaan die zijn scooter wilde laten keuren en op kenteken zetten (Is niet gelukt, had afkeurpunten).

Na een kleine 10 minuten wachten kon ik de GSi naar binnen rijden.
Afbeelding

Allereerst ging de keurmeester op zoek naar de motorcode. Was een jonge gozer, symhatieke vent. Was erg geïnteresseerd in hoe de inbouw gedaan was. Hij was erg lovend over het feit dat ik em liet omkeuren, omdat, zoals hij zei "Er genoeg idoten zonder omgekeurd te zijn rondrijden. Die lopen een groot verzekeringsrisico." Natuurlijk vertelde ik hem over de V6 van Marcel. Vond ie leuk. Vroeg waar de motor dan uit kwam en hoe dat dan met de aandrijving was gedaan omdat de Omega achterwielaangedreven is. Heb het em allemaal netjes uitgelegd. Hij vond het grote klasse dat zelfs de V6-en bij onze club op kenteken worden gezet. Ik zei dat "wij" dat hier ook consequent promoten en adviseren.

Intussen had hij de motorcode nog steeds niet gevonden, terwijl ik al een aantal keer had aangegeven dat hij daar vergeefs naar zou zoeken. Ik liet em zien waar die hoorde te staan en vertelde hem dat het een splinternieuw onderblok was. Hij moest op mijn woord vertrouwen dat het om een C20XE ging. Hij mompelde nog iets als "En jij vanavond op jullie site vertellen hoe je de RDW gedist hebt met een zwaar getuned blok zeker". Haha, ik hem maar even uitgelegd dat meer standaard dan die van mij haast niet mogelijk is.
Afbeelding

Vervolgens ging hij onder de wagen kijken hoe de motorsteunen en dergelijke bevestigd waren. Toen hij zag dat alles origineel was, keek hij alleen maar of alle bouten aanwezig waren.
Hij was erg te spreken over de kwaliteit van de inbouw.

Vervolgens liet hij zien wat er op het kentekenbewijs veranderen zou. Er komt dus gewoon de motorcode op het kentekenbewijs te staan, het gewijzigde vermogen, en de massa van het lege voertuig.

Het enige wat verder nog moest gebeuren was de CO test.
Afbeelding

Dat ging dus eerst niet goed. De waarde was veel te hoog. In eerste instantie dus een waarde van 0,65. Das veeel te hoog. Laagje gebeld. Advies: doe es even goed gassen. Gedaan, waarde dropte naar 0,03! Akkoord. De wagen mocht wieder im Parkplatz gehen.

Terug in de wachtruimte komt er toch een bijzonder aantrekkelijke dame binnenlopen. Die kwam een bedrijfswagen op naam zetten. Pico Bello Schilderwerken. Voor exclusief schilderwerk. Meine gute, wat een lekker ding. Nu kun je daar niet echt ongegeneerd een foto van maken, helaas...

Na ruim een uur wachten (Dat was echt kansloos) eindelijk het ontvangstbewijs van de kentekenbewijzen gekregen, en kon ik betalen. Nu dus even paar daagjes wachten op kentekenbewijzen. Dan even verzekering inlichten, en alles is fixed!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

11-02-2008

De fuckers bij de RDW!!!

OPEL ASTRA
Voertuig
Kenteken
Voertuigsoort personenauto
Merk OPEL
Handelsbenaming ASTRA
Brandstof Klik hier voor informatie Benzine

Ik heb geen GSi meer!

:( :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry:
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

18-02-2008

Nou, zojuist weer even bij de RDW geweest met alle papieren en de juiste handelsbenaming op papier uitgeschreven. Maar die baliepik mocht het niet veranderen zonder het papier waarop de keurmeester het had aangegeven. Laat dat papier nu niet in het digitale dossier zitten (terwijl ik het zelf gezien heb) en laat de monteur nu vandaag daar ook niet aan het werk zijn.

Kan ik dus morgen weer heen om de Monteur het nog een keer goed op te laten schrijven zodat het alsnog aangepast kan worden. :? :? :? :?

Pffff... wat een ellende weer. Ik haat bureaucratie!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-02-2008

Hmmm... net terug van wederom een bezoek aan de RDW. Pfff, dat wordt nog lastig begreep ik. De kwaliteitscontrole had de Monteur op de vingers getikt over de wijze van mutatie van de handelsbenaming.

Hij liet me een werkinstructie zien waarin aangegeven stond dat bij motorwijziging alleen de basisbenaming overgenomen mocht worden. Dus ik met hem in discussie over of GSI bij de basisbenaming hoort of dat dat slechtst ASTRA is.

Maar goed hij was wel bereid om voor mij zijn best te gaan doen, om er toch ASTRA GSI van te maken in plaats van ASTRA. Maar ik weet dus nog niets zeker. :? :?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

23-02-2008

Vandaag weer aan de slag geweest in mijn strijd tegen vocht, rijwind en alles wat het rijplezier verminderd.

Het is al een hele tijd geleden dat ik mijn elektrische ramen heb ingebouwd. Intussen weet ik wel dat het goed ingebouwd is. Ik verwacht dan ook niet dat ik zeer binnenkort weer in mijn deuren aan de slag moet om iet te fixen ofzo.

Het leek mij dan ook een goed plan om de deuren weer in oorspronkelijke staat te herstellen, dat wil zeggen met de isolatiefolie erop. Dit folie zit er oorspronkelijk op om je deurpanelen en in tweede instantie je overige intereurdelen te beschermen tegen vocht. Ten tweede houdt het een eventuele ongewenste luchtstroom tegen.

Dus links maar begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens rechts.

Afbeelding

Afbeelding

De folie is gewoon simpel plakplastic (wederom bij de Bruna vandaan).
Bijkomend voordeel is dat de klankkastfunctie van de deuren beter tot z'n recht komt.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

19-03-2008

Nou, dat is ook duidelijk, ik zal nooit meer een GSi hebben. RDW has spoken.
Vandaag kreeg ik een telefoontje uit Veendam als reactie op deze brief:
Aan
RDW
Afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA
Veendam

Van
X.X. Xxxxxxxxx
Xxxxxxxxxx ##
#### XX
Xxx (XXX)
##-########
####-######

Datum: Ede, 21-02-2008


Geachte heer, mevrouw,

Woensdag 6 februari jongsleden heb ik bij het RDW keuringsstation te Arnhem mijn Opel Astra GSI met kenteken ##-XX-XX ter keuring aangeboden. Het ging om een omkeuring wegens motorwijziging. De betreffende monteur heeft mij zeer vakkundig geholpen.

De motorwijziging betrof een verwisseling van de motor met motorcode C20NE, naar een motor met motorcode C20XE. Beide motoren zijn af fabriek in de Opel Astra GSi geleverd, voor beide is typegoedkeuring afgegeven.

Nu is mij bekend dat in de werkinstructie van de RDW staat, dat bij een motorwijziging de toevoeging achter de basisbenaming weggenomen dient te worden op het kentekenbewijs. Ik ben het niet eens met de wijze waarop dat bij mijn kentekenbewijs gebeurd is. De originele handelsbenaming met de oude motor was OPEL ASTRA GSI C2.0NE U9. Dit is op mijn nieuwe kenteken ingekort tot OPEL ASTRA. Ik ben stellig van mening dat dat OPEL ASTRA GSI had moeten zijn. Dit omdat de GSI een volledig ander type uitvoering is dan een standaard Opel Astra. De waarde van de auto bij eventuele verkoop is sterk gerelateerd aan deze typeaanduiding.

Een aantal voorbeelden van auto’s van hetzelfde type die ook een motorwijziging hebben ondergaan (al dan niet met uitgebreide testen in Lelystad vanwege het ontbreken van typegoedkeuring) laten zien dat de wijziging van de handelsbenaming doorgaans door u ook op de door mij gewenste wijze wordt uitgevoerd. Kentekens van twee voorbeeldauto’s zijn ##-XX-XX en ##-XX-XX. Beide hebben vrij recent een motorwijziging gehad, en beide zijn op kenteken gekomen al OPEL ASTRA GSI.

Ik wil u vragen of u het kenteken van mijn wagen nogmaals wilt wijzigen en ook bovengenoemde benaming wilt hanteren.

Ik hoop dat dit gerealiseerd kan worden, en wacht op uw reactie. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij natuurlijk telefonisch bereiken.


Met vriendelijke groet,






X. X.
Laagvlieger en Delax hebben geluk gehad. De RDW die hun wagen hebben omgekeurd hebben een tik op de vingers gehad. Foei, foei, foei, niet weer doen, krijg je scheve gezichten van!
Sterker nog, die mafklapper zei dat, als die stations de moeite zouden willen nemen ze dat alsnog recht zouden kunnen trekken (wat ik zeer onaannemelijk acht).

Mijn auto blijft dus een OPEL ASTRA punt. Daarmee basta. Sorry jongens, ik had graag nog lid willen worden, als ik alle financiële tegenslagen achter de rug had. Nu mag 't niet meer...

Ik wacht nu even af wat er met de volgende GSi gebeurt die Niels met motorswap op kenteken probeert te krijgen. Als hij die erdoor krijgt met GSi erachter volgt er weer een briefje naar de RDW.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

15-04-2008

Zow, tweede briefje naar de RDW, omdat Pascal z'n GSi wel gewoon als GSi op kenteken is gekomen.
Aan
RDW
Afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA
Veendam

Van
W.J.
Straat ##
#### XX
Ede (GLD)
06-########
0318-######

Datum: Ede, 15-04-2008


Geachte heer, mevrouw,

In mijn brief van 21 februari jongsleden heb ik u benaderd met de vraag om een wijziging van de handels benaming van mijn Opel Astra GSi, welke na omkeuring in het keuringsstation te Arnhem door u was ingekort tot Opel Astra. In die brief heb ik u laten weten waarom ik het niet eens ben met de door u gehanteerde naam op het kentekenbewijs.

Eind maart heeft één van uw medewerkers telefonisch contact met mij opgenomen en werd mij medegedeeld dat de op mijn kentekenbewijs opgenomen handelsbenaming volgens de werkinstructies van de RDW was, en dat daar niets aan te veranderen viel.

In dezelfde brief refereerde ik aan twee gelijkende omkeuringen van hetzelfde type als mijn auto om te laten zien hoe selectief de RDW kennelijk omgaat bij het aanpassen van de handelsbenaming. Op beide kentekens is de wagen te boek gesteld als Opel Astra GSi. Uw medewerker gaf te kennen dat dit uitzonderingen waren, en dat dit moest berusten op foutief handelen van één of meerdere van uw medewerkers.

Intussen heeft na de omkeuring van mijn wagen wederom een omkeuring plaatsgevonden van een Opel Astra GSi, dit maal van C18XE. Het kenteken van deze wagen is XX-XX-##. Tot mijn verbazing is ook bij deze wagen de benaming OPEL ASTRA GSI gehanteerd na de omkeuring. Ik trek hieruit de conclusie dat het voor de RDW niet zo heel erg van belang is welke naam er op het kentekenbewijs staat, zolang de motorcode maar niet meer is opgenomen in de handelsbenaming.

Ik wil u nogmaals vragen of u het kenteken van mijn wagen wilt wijzigen naar OPEL ASTRA GSI. U zult inmiddels begrijpen dat dit voor mij een belangrijk punt is, en voor u een kleine moeite.

Ik verwacht dat dit gerealiseerd kan worden, en wacht op uw reactie. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mij natuurlijk telefonisch bereiken. Graag ontvang ik van u tevens een schriftelijke reactie, aangezien ik die niet heb mogen ontvangen na het eerdere telefonisch onderhoud met uw medewerker.


Met vriendelijke groet,






W. J.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

03-05-2008

Vandaag een reactie van de RDW in de bus. Het gaat em dus echt niet meer worden.

Afbeelding


Verder gisteren weer even bezig geweest. Het was mooi weer, verplichte ADV van mijn werk, dus de ultieme gelegenheid om enerzijds de schuur op te ruimen en anderzijds verder te gaan met mijn stoelenrestauratie.
Ik heb intussen een behoorlijke verzameling, dus de schuur raakte aardig vol. Ik heb dus eerst maar eens wat spul weggegooid wat ik toch niet meer zou gaan gebruiken. Hieronder 2 bestuurderszittingen, een gebroken rugleuning, twee lekke radiateurs, en gelaste stoelslede. (Zo slecht gelast dat de hoogteverstelling niet meer functioneerde).

Afbeelding

Van een versleten rugleuning de achterkant losgesneden, omdat ik dat nodig heb bij het verbouwen van een passagiersrugleuning naar een bestuurdersvariant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort dit materiaal even naar een bekledinghersteller brengen zodat die daar weer een mooie bestuurdersstoel van kunnen maken.

Alle overbodige handel in de kofferbak en vandaag even naar het grofvuil gebracht.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9297
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

01-06-2008

Gisteren eindelijk dan bij Niels de lang gewenste extra stabilisatiestang voor de achteras opgehaald en gemonteerd. Omdat die alleen op de C20XE geleverd is was het nog wel even zoeken voordat ik er één gevonden had.

Eerst gedemonteerd van de sloper, vervolgens met de staalborstel kaal gemaakt, in de lak gezet en toen aan mijn eigen as.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog meer foto's maar aangezien het XD kaartje dat ik extra bij mijn gisteren gekochte nieuwe speeltje (een Fujifilm Finepix S5800) had gekocht nu al de geest heeft gegeven zijn die verloren gegaan.

In de praktijk zal het niet extreem voelbaar zijn deze extra stabilisatie, maar alle beetjes helpen voor een goeie wegligging.

Ook heb ik eindelijk een origineel GSi stuur, maar die moet Niels nog even demonteren, wat gisteren nog niet lukte.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie