Rest. Astra GSi RedBill - Nooit meer een GSi (03-05-08)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Mechanisch defect in de kop
De restauratie krijgt toch nog een staartje.
Omdat je toch voor een deel met gebruikt materiaal werkt blijft bij een revisie altijd het risico dat er nog iets niet goed is. Nu moet wel gezegd worden dat in mijn geval het geluk niet aan onze kant was.
De coscast kop die bij de revisie gebruikt is lijkt toch niet helemaal goed te zijn.
Afgelopen zaterdag hebben Erwin en ik bij DHZ Twente (Rellies Toko) de koppakking van het blok vervangen, omdat het olieverbruik dramatisch hoog was. Na het verwijderen van de kop bleek dit ook uit de staat van de zuigers. Deze bevatten in hoge mate koolaanslag, wat duidt op verbrandde olie. Nu zag de pakking er niet heel jofel uit, dus zijn we er in eerste instantie maar vanuit gegaan dat de koppakking de oorzaak was.
Wel constateerden we ook bij één van de inlaatpoorten ernstige versmering, wat we moeilijker konden verklaren. Omdat de wagen toch weer moest rijden hebben we besloten om een nieuwe pakking te monteren en te kijken wat het olieverbruik zou doen.
Nu constateerde ik vanochtend alweer een sterke daling van het oliepeil over een afstand van nog geen 200 km.
Het is dus nog geen einde verhaal. Nu dus vandeweek of begin volgende week maar even een ruil kop monteren en de Coscast naar Zomer brengen voor garantie. We blijven hopen dat het ooit goed komt met mijn auto.
Plaatje bij het praatje zal ik vanavond even plaatsen.
Omdat je toch voor een deel met gebruikt materiaal werkt blijft bij een revisie altijd het risico dat er nog iets niet goed is. Nu moet wel gezegd worden dat in mijn geval het geluk niet aan onze kant was.
De coscast kop die bij de revisie gebruikt is lijkt toch niet helemaal goed te zijn.
Afgelopen zaterdag hebben Erwin en ik bij DHZ Twente (Rellies Toko) de koppakking van het blok vervangen, omdat het olieverbruik dramatisch hoog was. Na het verwijderen van de kop bleek dit ook uit de staat van de zuigers. Deze bevatten in hoge mate koolaanslag, wat duidt op verbrandde olie. Nu zag de pakking er niet heel jofel uit, dus zijn we er in eerste instantie maar vanuit gegaan dat de koppakking de oorzaak was.
Wel constateerden we ook bij één van de inlaatpoorten ernstige versmering, wat we moeilijker konden verklaren. Omdat de wagen toch weer moest rijden hebben we besloten om een nieuwe pakking te monteren en te kijken wat het olieverbruik zou doen.
Nu constateerde ik vanochtend alweer een sterke daling van het oliepeil over een afstand van nog geen 200 km.
Het is dus nog geen einde verhaal. Nu dus vandeweek of begin volgende week maar even een ruil kop monteren en de Coscast naar Zomer brengen voor garantie. We blijven hopen dat het ooit goed komt met mijn auto.
Plaatje bij het praatje zal ik vanavond even plaatsen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 09 jul 2007 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Blijkbaar vonden ze het niet nodig om een Coscast kop af te persen, scheuren toch nooit.... wél dus
Nu zit je even met de gebakken peren, is je koelsysteem wel olievrij ??? of heb je daar ook ellende ???? dan ben je helemaal klaar
Nu zit je even met de gebakken peren, is je koelsysteem wel olievrij ??? of heb je daar ook ellende ???? dan ben je helemaal klaar
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Iets later dan beloofd, maar bij deze dan toch een dikke repo.
Een paar posts eerder schreef ik over de olie ellende die ik had met mijn blok. We hebben toen de koppakking vervangen, maar daar zat het euvel duidelijk niet. De wagen gebruikte 2 liter olie op 1 tank benzine. Stationair zag je de druppeltjes olie en de roetvlokjes uit de uitlaat op de grond komen.
Een paar foto's van 7 juli, het vervangen van de koppakking.
Dit waren in december brandschone zuigers!
Aanslag eraf schrapen...
Hmmm... wit blijft ook niet erg wit, maar dat weet je vantevoren...
Vervuilde inlaatpoort van de kop.
Dan afgelopen zaterdag, weer in Rellies Toko. Mooi, maar triest plaatje... voor sommige van de GSi's tenminste.
Mooi, maar het werkt dus nog niet zoals het moet...
Wat gaan we nu weer doen?
- Een ander onderblok erin, omdat de cilinderwanden van het huidige onderblok spiegelglad zijn. Dat is niet goed. Dit zou ook de reden van het olieverbruik moeten zijn. Dit is waarschijnlijk ontstaan door verkeerd honen.
- Kop gaat weer terug om nagekeken te worden op de waarschijnlijk lekke klepseal.
En dus...
Dus ik op zoek geweest naar een ander onderblok. Voor 50 euro een blok uit een Calibra te pakken gekregen, die er nog erg goed uit zag. Straks dus een Astra met Calibra onderblok en Kadett kop.
Dit blok eerst helemaal gedemonteert.
Zuigers eruit, krukas eruit, koelbuis en ander materiaal wat er nog aan hing demonteren:
Onderblok schoongespoten en in een vers jasje gezet.
Van het huidige blok de kop demonteren:
Alweer zwarte aanslag, en dat na 1000 kilometer...
To be continued...
Een paar posts eerder schreef ik over de olie ellende die ik had met mijn blok. We hebben toen de koppakking vervangen, maar daar zat het euvel duidelijk niet. De wagen gebruikte 2 liter olie op 1 tank benzine. Stationair zag je de druppeltjes olie en de roetvlokjes uit de uitlaat op de grond komen.
Een paar foto's van 7 juli, het vervangen van de koppakking.
Dit waren in december brandschone zuigers!
Aanslag eraf schrapen...
Hmmm... wit blijft ook niet erg wit, maar dat weet je vantevoren...
Vervuilde inlaatpoort van de kop.
Dan afgelopen zaterdag, weer in Rellies Toko. Mooi, maar triest plaatje... voor sommige van de GSi's tenminste.
Mooi, maar het werkt dus nog niet zoals het moet...
Wat gaan we nu weer doen?
- Een ander onderblok erin, omdat de cilinderwanden van het huidige onderblok spiegelglad zijn. Dat is niet goed. Dit zou ook de reden van het olieverbruik moeten zijn. Dit is waarschijnlijk ontstaan door verkeerd honen.
- Kop gaat weer terug om nagekeken te worden op de waarschijnlijk lekke klepseal.
En dus...
Dus ik op zoek geweest naar een ander onderblok. Voor 50 euro een blok uit een Calibra te pakken gekregen, die er nog erg goed uit zag. Straks dus een Astra met Calibra onderblok en Kadett kop.
Dit blok eerst helemaal gedemonteert.
Zuigers eruit, krukas eruit, koelbuis en ander materiaal wat er nog aan hing demonteren:
Onderblok schoongespoten en in een vers jasje gezet.
Van het huidige blok de kop demonteren:
Alweer zwarte aanslag, en dat na 1000 kilometer...
To be continued...
Laatst gewijzigd door RedBill op 24 jul 2007 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Tis mooi kut
Onderblok én de kop niet goed... vroeger... toen had je nog vakmensen
Onderblok én de kop niet goed... vroeger... toen had je nog vakmensen
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ja, en geloof me, ik wil weinig liever dan eindelijk een keer gewoon zonder lekkage, olieverbruik of bakproblemen rijden. En de beschikking hebben over het volle vermogen. Want dat heb ik dus ook nog niet gehad sinds dit blok erin ligt. Er is de hele tijd als het goed is al compressieverlies geweest.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Carterdruk kan ook de olielekkage steeds veroorzaakt hebben.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Bovag, ben even in afwachting.
Betreft de revisie ervan, wil ik eerst concreet oordeel van hun.
Ik ga niet nogmaals weer als tussenpersoon fungeren voor onderdelen die verkeerd behandeld zijn door het revisiebedrijf.
Technisch mankement, en dus volkomen duidelijk.
Ik ben benieuwd wat de Bovag er van gaat zeggen.
Ik moet nog even spullen oppikken bij Niels.
Redbill kan iig nu sturen in de verleende auto, dikke Mazda 626 coupe.
Misschien dat ie nu wel de blitz maakt bij de vrouwtjes.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Bovag, ben even in afwachting.
Betreft de revisie ervan, wil ik eerst concreet oordeel van hun.
Ik ga niet nogmaals weer als tussenpersoon fungeren voor onderdelen die verkeerd behandeld zijn door het revisiebedrijf.
Technisch mankement, en dus volkomen duidelijk.
Ik ben benieuwd wat de Bovag er van gaat zeggen.
Ik moet nog even spullen oppikken bij Niels.
Redbill kan iig nu sturen in de verleende auto, dikke Mazda 626 coupe.
Misschien dat ie nu wel de blitz maakt bij de vrouwtjes.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Had ik ook al aan zitten denken ja.GSi Twente schreef:Carterdruk kan ook de olielekkage steeds veroorzaakt hebben.
Me 2. 't Is gewoon irritant dat Zomer zo moeilijk doet.GSi Twente schreef:Ik heb inmiddels contact opgenomen met de Bovag, ben even in afwachting.
Betreft de revisie ervan, wil ik eerst concreet oordeel van hun.
Ik ga niet nogmaals weer als tussenpersoon fungeren voor onderdelen die verkeerd behandeld zijn door het revisiebedrijf.
Technisch mankement, en dus volkomen duidelijk.
Ik ben benieuwd wat de Bovag er van gaat zeggen.
Ik heb vandaag de binnenkant maar eens even uitgezogen want zo smerig wilde het nog niet echt lukken met de dames...GSi Twente schreef:Ik moet nog even spullen oppikken bij Niels.
Redbill kan iig nu sturen in de verleende auto, dikke Mazda 626 coupe.
Misschien dat ie nu wel de blitz maakt bij de vrouwtjes.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Komt me bekend voor .....RedBill schreef:Ja, en geloof me, ik wil weinig liever dan eindelijk een keer gewoon zonder lekkage, olieverbruik of bakproblemen rijden. En de beschikking hebben over het volle vermogen. Want dat heb ik dus ook nog niet gehad sinds dit blok erin ligt.
Raar is dat eigelijk soms hè ... denk je "ik ga het goed aanpakken" en vervang je zowat alles en dan issut NOG NIET GOED. Is om GEK van te worden. En dan vooral geld in blijven pompen en dan komt het hopelijk goed ooit een keer. Hoop voor je dat het bij jou sneller opgelost is dan dat het bij mij heeft geduurd. Die van mij is nog niet helemaal 100% klaar maar het eind begint langzaam maar zeker in zicht te komen.
Dit is iig erg balen voor je ... succes iig nog!
323,5PS @ 4167 tpm & 621,5Nm @ 3458 tpm
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Vanmiddag iets eerder van werk weg gegaan, om allereest met het gebruikte onderblok langs firma Zomer gegaan.
Het gebruikte onderblok laten nameten, en blijkt dat er 0.06mm speling tussen zuiger en cilinderwand zit.
Wat de standaard maat naar 86.00mm brengt (origineel 85.96).
Dan zou je zeggen, mwa, dat kan wel.
Niet dus.
Blijkt dat het gebruikte onderblok met een slecht luchtfilter heeft gereden, het noemenswaardige open lucht filter.
Daar heb ik laatst al eens op gezocht, na de olie discussie, de benaming weet ik niet, maar het is een soort fijn slijpsel, wat door je luchtfilter heen dringt.
Tuurlijk heeft elk filter wel iets, daarom slijten motoren, maar met een open luchtfilter des te harder.
Die schuurfilm gaat rechtstreeks, rij jij in een grove stofwolk, krijg je alles mee.
Die luchtfilterbak is niet zomaar bedacht!
Maar goed, dit blok zal dan na het honen wederom wellicht te groot worden, waardoor je dus zulke taferelen als nu krijgt.
Dus contact gehad met WJ (redbill) en we pakken nu maar een compleet origineel onderblok.
Om niet nog eens dit gelazer mee te maken, want als ik beter advies had gekregen, dan was de keus destijds ook erg makkelijk geweest.
Waarom een compleet nieuw onderblok?
Overmaats zuigers + veren, lagerschalen compleet, en het onderblok boren zit op het zelfde geld.
Als het meezit, dan kunnen we met een week of 2 verder, en dan opbouwen, en monteren.
Moge de mensen die dit ooit nog willen ondernemen zich in ieder geval goed laten adviseren!
Het helpt een hoop tijd, geld en vooral moeite.
Het gebruikte onderblok laten nameten, en blijkt dat er 0.06mm speling tussen zuiger en cilinderwand zit.
Wat de standaard maat naar 86.00mm brengt (origineel 85.96).
Dan zou je zeggen, mwa, dat kan wel.
Niet dus.
Blijkt dat het gebruikte onderblok met een slecht luchtfilter heeft gereden, het noemenswaardige open lucht filter.
Daar heb ik laatst al eens op gezocht, na de olie discussie, de benaming weet ik niet, maar het is een soort fijn slijpsel, wat door je luchtfilter heen dringt.
Tuurlijk heeft elk filter wel iets, daarom slijten motoren, maar met een open luchtfilter des te harder.
Die schuurfilm gaat rechtstreeks, rij jij in een grove stofwolk, krijg je alles mee.
Die luchtfilterbak is niet zomaar bedacht!
Maar goed, dit blok zal dan na het honen wederom wellicht te groot worden, waardoor je dus zulke taferelen als nu krijgt.
Dus contact gehad met WJ (redbill) en we pakken nu maar een compleet origineel onderblok.
Om niet nog eens dit gelazer mee te maken, want als ik beter advies had gekregen, dan was de keus destijds ook erg makkelijk geweest.
Waarom een compleet nieuw onderblok?
Overmaats zuigers + veren, lagerschalen compleet, en het onderblok boren zit op het zelfde geld.
Als het meezit, dan kunnen we met een week of 2 verder, en dan opbouwen, en monteren.
Moge de mensen die dit ooit nog willen ondernemen zich in ieder geval goed laten adviseren!
Het helpt een hoop tijd, geld en vooral moeite.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Operatie "Intensive care" is een open hart operatie geworden.
Morgen ga ik naar Spijkenisse om een splinternieuw onderblok op te halen. Zal zaterdag even wat foto's posten.
Morgen ga ik naar Spijkenisse om een splinternieuw onderblok op te halen. Zal zaterdag even wat foto's posten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9304
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Yep, ik ben het gezeur zat. Geen risico meer, ookal kost het dan nu even wat meer knaken.Melbo schreef:Een splinternieuwe...kijk eens aan!RedBill schreef:Operatie "Intensive care" is een open hart operatie geworden.
Morgen ga ik naar Spijkenisse om een splinternieuw onderblok op te halen. Zal zaterdag even wat foto's posten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)