Kadett C Caravan

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 22 apr 2020 23:06

Voortgang is er niet heel veel geweest de laatste tijd helaas. Heb het privé vrij druk gehad (nog steeds trouwens) en wat problemen gehad met compressieverlies en koelwaterlekkage, niet aan elkaar gerelateerd overigens.
Beide problemen zijn inmiddels opgelost, motor loopt netjes nu. Nu nog wat tijd vinden om er weer mee verder te gaan.
Moet ook zeggen dat de motivatie om hem af te krijgen wat is afgenomen, aangezien nu vanwege dat coronagedoe de RDW niet beschikbaar is voor dergelijke omkeuringen.
Maar in principe, als ik mijn remsysteem afmaak, stuurhuis eronder zet, stuurkolom erin zet, en wat bedrading fatsoenlijk aanleg, moet hij rijdbaar zijn. Dus ben al een heel eind. Maar ja, die tijd he...
Komend weekend ook weer werk staan aan 3 andere auto's, dus het is een beetje uitstellen elke keer...



Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Astrid_fahrer » 23 apr 2020 08:12

Jammer om te lezen dat de tijd tekort schiet maar dat kennen we denk ik allemaal wel een beetje.
Dan kun je inderdaad beter wachten totdat de tijd en de motivatie er weer goed zijn om weer met frisse moed verder te gaan.

Je moet natuurlijk ook niet het plaatje vergeten hoe onzettend gaaf een C Kadett met de V6 zal rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2576
Lid geworden op: 17 mar 2009 17:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Haaye » 27 apr 2020 00:09

Heel herkenbaar idd! Kalm aan, er komt vast wel weer tijd.
Astra GSI 16V Tailgate C20XE M2.8 1995
Audi A4 Avant S Line ABT
VW Caddy 2016

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 01 mei 2020 20:42

Poosje geleden voorste wiellagers vervangen. Per kant zijn er 2 lagers, een grote en een kleine. De "dikke" assen (1.6 en hoger) hebben ook weer grotere lagers dan de assen van de 1.2 en 1.0

Je begint met een lege wielnaaf (van te voren sla je daar eerst de oude lagerdelen uit). Daar pers je dan aan een willekeurige zijde een conisch deel in. Ik heb het hier met een pers gedaan, maar kan in principe ook met een bankschroef.
Afbeelding

Afbeelding

Dan het binnenwerk invetten en erin leggen.
Afbeelding

En stofhoesje erop drukken. Kan gewoon met de hand.
Afbeelding

Vervolgens draai je de naaf om en doe je hetzelfde nog eens.
Afbeelding

Afbeelding

Je moet overigens de remschijf aan de naaf monteren alvorens je de naaf op de astap monteert.
Afbeelding

Afbeelding

Naaf en schijf worden dus als 1 geheel gemonteerd. Bouten om de schijf aan de naaf te bevestigen zitten vanuit dit opzicht namelijk aan de achterkant.
Afbeelding

Remklauwen zitten er inmiddels op ook. Gereviseerde Rekord E 2.2 klauwen met geventileerde schijven, maar hier heb ik nog geen foto's van.

Ook met de motor verder gegaan.
Inlaatspruitstuk netjes gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorwielen eronder gezet. Zodat ik alle bouten van de vooras kan aantrekken op de juiste rijhoogte. En omdat ik graag wilde zien wat de rijhoogte überhaupt is. Ook maar eens geprobeerd of al mijn meet- en laswerk een beetje accuraat is geweest zodat de motorkap dicht past. Nou, dat lijkt ook gelukt. :)
Afbeelding

Motor loopt inmiddels trouwens:



Ook mezelf eens bezig gehouden met de tellerbak.
Originele teller die ik heb, heeft geen toerenteller. Nu zijn die er wel, maar die zijn niet geschikt voor de pulsen die de ECU stuurt, de frequentie en de pulsvorm kloppen niet. Daar heb ik dus niks aan. Een toerenteller van een V6 van een Omega, Calibra of Vectra A werken wel goed, maar die passen voor geen meter in mijn tellerbak. Ook de snelheidsmeter levert problemen op en wilde ik graag ongeveer hetzelfde eruit laten zien als de toerenteller. Om die 2 hoofdredenen ervoor gekozen alles nieuw te halen van VDO. Heb meters van de SingleViu-serie gekozen. Voornamelijk omdat deze serie programmeerbaar is. Dus aantal pulsen per omwenteling voor de toerenteller, en aantal pulsen per km voor de snelheidsmeter. Zijn nog wel meerdere zaken programmeerbaar, maar nu even niet relevant voor dit verhaal. Dat de toerenteller een motorstoringslampje heeft ben ik ook erg content mee :) Anyway, plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tankmeter en koelvloeistoftemp.meter die in de originele teller te zien zijn, worden verplaatst naar het middenconsole.
Die dunne lange sensor is de olietemperatuursensor. Moet nog even zien of ik die in plaats van de carterplug doe, of daar een aparte aansluiting voor op het carter las. Die korte dikke sensor is oliedruksensor en oliedrukschakelaar ineen.
Afbeelding

Had er geen rekening mee gehouden dat die oliedruksensor dikker is dan het origineel, maar het past NET langs de multiriem. Dat scheelt geen mm ;)
Afbeelding

Die snelheidsmeter moet natuurlijk z'n puls ergens vandaan halen. Ik heb een ABS-ring gepakt van een Astra GSi, en die op de aandrijfas gemaakt op het deel wat uit de versnellingsbak komt. Daaronder heb ik een ABS-sensor geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet die snelheidssensor natuurlijk weten hoeveel pulsen per km er zijn. Dat heb ik als volgt bepaald:
Wielomtrek meten: 1.58 m
Aantal wielomwentelingen per km: 1000 / 1.58 = 633 wielomw./km
Overbrengsverhouding differentieel: 1 : 3.89
Dat is de langste overbrenginging voor een Kadett C Caravan achteras. Coupe- en sedanassen zijn langer, maar bevestiging vd schokbrekers is anders en voor mij dus niet bruikbaar zonder te verlassen. Kan wel, geen zin in Afbeelding Of gewoon het diff overzetten, maar ook daar geen zin in. Eerst eens zien hoe dit diff zich houdt.
Verder met het rekensommetje:
633 wielomw/km x 3.89 = 2462 omw/km voor de aandrijfas.
ABS-ring heeft 26 tandjes, dus 26 x 2462 = 64012 pulsen per km.
Ik heb de snelheidsmeter zodoende op 64000 ingesteld. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Zal wellicht een meetonnauwkeurigheidje in die wielomtrek zitten. Kan dat ook wel berekenen, maar dat wijkt toch af van de praktijk. Ik ga het zo proberen, vergelijken met GPS, en dan kan ik hem altijd nog aanpassen. Ben benieuwd!

Maar binnenkort eerst maar eens met allerlei bedrading, het stuurhuis, stuurkolom, remleidingen, hoofdremcilinder en rembekrachtiger bezig houden.
Laatst gewijzigd door Ray op 01 mei 2020 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9010
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill » 02 mei 2020 10:06

Echt supergaaf dat je zo die Kadett C toch 20 jaar vernieuwing meegeeft door de toevoeging van deze electronica.
MOet die ABS sensor nog beschermd worden tegen vuil en stoten, of valt dat mee?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 02 mei 2020 12:42

Ja, stukje techniek uit 2020 in een auto uit 1980 inderdaad, haha :p Ben er uiteindelijk wel erg blij mee dat het geheel nog steeds best wel OEM lijkt. De opzet van de tellerbak is min of meer hetzelfde gebleven, dat vind ik zelf erg leuk.
Die sensoren zijn redelijk robuust. Ik meen dat deze van de achteras van een Omega B vandaan komt. Daar hangen ze er ook onbeschermd onder.

Gebruikersavatar
The Vizitor
forum-gebruiker
Berichten: 286
Lid geworden op: 17 sep 2010 23:06
Auto('s): Astra GSI 1994 1.8 16v. Astra GSI 1992 2.0 8v (ex)
Locatie: Cuijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door The Vizitor » 02 mei 2020 15:10

Leuk om te lezen. Respect hier voor. Wordt wel mooi zeg!

-


Gebruikersavatar
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2576
Lid geworden op: 17 mar 2009 17:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Haaye » 03 mei 2020 09:28

Geweldig om te lezen! Dat mooie aanzuig geluid van de V6 :worship:
Astra GSI 16V Tailgate C20XE M2.8 1995
Audi A4 Avant S Line ABT
VW Caddy 2016

Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Astrid_fahrer » 04 mei 2020 08:20

Tof om de progressie weer te zien met de nodige inventieve foefjes 8) .
Die nieuwe VDO meters staan inderdaad netjes in de originele setting zo.

Heb je een beetje een idee wanneer je naar de RDW zou willen gaan voor de omkeuring?
Of is dit nog niet mogelijk ivm de corona?

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 04 mei 2020 15:27

Dank heren! Blijft mooi om te lezen dat jullie het werk kunnen waarderen.
RDW is idd nog dicht vanwege corona.
Maar tot die tijd bouwen we rustig verder :)

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 15 mei 2020 21:03

Van de week eventjes bezig geweest met de remmen.
Afbeelding

Afbeelding


En omdat ik de originele kabelboom niet wil overbelasten of in wil knippen, heb ik een aparte relais- en zekeringboxje gemaakt.
Het enige wat ik hiervan van de originele kabelboom aftak is een geschakeld plusje.

Afbeelding
Links bovenin zie je een stekker hangen. Dit is een voeding en massa direct aangesloten op de accu.
De massa gaat naar het bruine relaisvoetje. Hier wordt geen relais in gedrukt, maar wordt gebruikt als massa-distributiepunt. Ook de massa van enkele andere relais zitten aan de achterkant hierop aangesloten.
De plus gaat naar de 30A zekering helemaal links, en vanuit daar ook naar het rode relaisvoetje. Dit voetje is dus tot 30A afgezekerd en wordt dus als distributiepunt gebruikt voor constante plus.
Voordat de constante plus de 30A zekering in gaat, vertakt deze ook naar het paarse hoofdrelais. Deze wordt geschakeld door de geschakelde plus vanaf het contactslot. Wanneer het contact aan gaat, schakelt het paarse relais voeding naar het zekeringboxje rechtsbovenin. Zo heb ik dus 10 extra afgezekerde en geschakelde voedingen. De eerste 5 zijn, zoals je kunt zien, al gebruikt door de volgende 5 relais.
Het oranje relais gebruik ik om van de ABS-sensor een blokpulsje te maken voor de snelheidsmeter.
Het witte relais is een verlichtingsreminder met het Astra F geluidje :)
De 3 groene zijn nodig om massasignalen vanuit verschillende bronnen (signaal vanuit olietemp.schakelaar, signaal voor motormanagementlampje vanuit de ECU, signaal voor controle-lampje vanuit de cruise-control-unit) om te zetten naar plussignalen, die de tellers nodig hebben.

Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9010
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kadett C Caravan

Bericht door RedBill » 15 mei 2020 22:12

Das verrekte cool! Waar ga je em plaatsen?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 15 mei 2020 23:42

Onder het dashboard, nabij de originele is het plan.

Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Ray » 19 mei 2020 11:50

Differentieel gevuld
Maakt wel een schrapend geluid ergens bij het diff of staartstuk. Wellicht die as ooit eens wegbrengen ter revisie.
Afbeelding

Vervolgens mocht hij voor het eerst sinds lange tijd weer eens buiten komen, op eigen kracht ook nog eens :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen een rondje gereden. Niet ver, een kilometertje maar. Maar was echt vet! 8)
Filmpje komt nog, als hij legaal de weg op mag.
Merkte wel dat hij wat inhield bij vollast. Leek cilinderoverslag te hebben.
Net even nieuwe bobine en ontstekingsmodule besteld. Zijn zwakke punten, dus sowieso wel fijn om beide nieuw te hebben.

Eenmaal terug thuis ook de eerste strepen gelegd op de garagevloer :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kadett C Caravan

Bericht door Astrid_fahrer » 20 mei 2020 07:36

Zo! Gaaf hoor 8) Hij staat er strak bij zo met het blok er in zo en nog verrassend compact ook nog eens.
Zal wel even lastig zijn om maar zo'n klein stukje te kunnen rijden denk ik maar inderdaad eerst maar netjes omkeuren :)

Denk je dat, dat open luchtfilter wel groot genoeg is voor zo'n 3.0 motor? Of komt er later nog een grotere op?

Plaats reactie