Turbo opgeblazen?

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Turbo opgeblazen?

Bericht door RedBill »

Gisteren met de station op familiebezoek bij mijn ouders in het westen van het land. Op de terugweg, vlak voor ik de snelweg op zou draaien geef ik een dot gas, om een andere auto de ruimte achter me te geven in te voegen. Hoor ik de motor in toeren stijgen totdat flwfwlwl, en het grootste deel van het vermogen weg. Motorstoringslampje gaat branden, maar ik zie geen rode lampjes branden of knipperen, dus ik zet de auto niet meteen aan de kant.

Ik probeer verder op te trekken richting de 80, maar boven de 2.200 toeren lijkt de motor helemaal geen pit meer te hebben. Amper acceleratie. Opgeschakeld en bij lagere toeren is langzame acceleratie nog wel mogelijk. Ik bedenk al snel dat (gezien het geluid dat ik eerder hoorde en de karakteristiek van de motor nu) de drukvulling is weggevallen. Turbo dus stuk, of een slang/buis geklapt. Ik merk dat de auto 90 km/h iig nog wel haalt, dus ik neem de gok om te proberen naar huis te rijden. Op de snelweg haal ik op vlakke stukken nog net 130 op de teller, heuveltje op zakt ie terug naar 126. Niet fijn rijden dus. Zeker weer op gang komen nadat ik heb moeten afremmen is een drama. Ik denk dat er nog 70 Pk over is van de 136 die het blok hoort te hebben. Mooie is wel dat je ziet dat de moderne techniek wel helpt: Brandstofverbruik neemt niet toe, omdat zich dat aanpast aan de hoeveelheid lucht.

Maar goed, is dit nu de prijs voor "downsizen" of is dit probleem breder bekend bij de 1.6CDTI? Kilometerstand is 112.000.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9289
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Turbo opgeblazen?

Bericht door RedBill »

Vanochtend de auto weer bij de garage opgehaald. Ze konden geen probleem met de Turbo vinden. Motorstoring had een te lage brandstofdruk aangegeven. "Wellicht was je tank leger dan je dacht?" Bijzondere opmerking, aangezien de tank nog niet zover leeg was dat het lampje brandde, op het moment dat het probleem zich voordeed. Zou wel kunnen dat er een opstopping in het brandstofsysteem was.

Ik ben benieuwd of er nog iets terug komt.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11172
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Turbo opgeblazen?

Bericht door Laagvlieger »

even aanzien dus.
Het komt tegenwoordig allemaal zo nauw. JE hebt kans dat het eenmalig is. Zoniet dan zal er verder gezocht moeten worden. De 1.6CDTi is een prima motor op wat kettingproblemen na dan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie